Godt samarbeid mellom grunnskole og kulturskole resulterte i gjev pris

2017 Sunnylven 3.5.jpg
Elevene i sjette og sjuende klasse ved Sunnylven skule - godt assistert av kulturskolekrefter - vant Veslefrikkprisen 2017. (Foto: Lars Opstad/Kulturtanken)
03.05.2017 Hege Arstad (tekst)
Del på:

Godt samarbeid mellom grunnskole og kulturskole resulterte i gjev pris

STRANDA: Jubelen sto i taket både på kulturskole og grunnskole da elevene i sjette og sjuende trinn ved Sunnylven skule vant Veslefrikkprisen 2017. For nøkkelen til suksessen er et tett, langsiktig og velfungerende samarbeid med Stranda kulturskule.

 

Den nasjonale komposisjonskonkurransen Veslefrikkprisen hadde rekordhøy deltakelse i år. 314 innsendte bidrag fra til sammen 1912 barn bød juryen på nærmere ti timer med ny og spennende musikk.

 

Juryen valgte seg sju finalister, hvorav to av bidragene var fra Sunnylven skule (bildet t.h.: elever på tredje og fjerde trinn kom også til finalen - foto: Fredrik Stadheim/hellesylt.info). Så ble det ble kulturskolelærer Marianne Hafsaas' elever på sjette og sjuende trinn og komposisjonen «Den forlatte byen» som imponerte juryen aller mest.

 

Dermed fikk både elever og lærer samt blant annet kulturskolerektor reise til hovedstaden for en to dager lang drømmetur i forbindelse med prisutdeling, samspill med Kringkastingsorkesteret og festmiddag.

 

– Vi har hatt finalister tidligere år også, men det er altså første gang vi går helt til topps. At en relativt liten skole fra en liten bygd ikke bare utmerker seg med to finalister i en nasjonal konkurranse, men også går av med seieren, bekrefter at samarbeidet mellom kulturskolen og grunnskolene i kommunen er en suksess, sier rektor Trond Otto Berg ved Stranda kulturskule.

 

Voldsom inspirasjon

 

Formålet med Veslefrikkprisen og konkurransen er å løfte barns kreative kompetanse, samtidig som musikkundervisningen får et etterlengtet løft. Med Margrethe Røed fra NRK Super som konferansier og et fullsatt Store Studio, var alt lagt til rette for at de unge komponistene fra Sunnylven skulle få den drømmedagen som var annonsert. Høydepunktet kom da elevene entret scenen for å framføre vinnerkomposisjonen i samspill med KORK under ledelse av dirigent Ingar Bergby.

 

–  Dette var veldig stort for alle involverte, men størst for de tolv elevene og Marianne, som har gjort en fantastisk jobb med begge finalistene våre. Å få mulighet til å spille med et av landets fremste profesjonelle orkester, er selvsagt en helt spesiell opplevelse og en voldsom inspirasjon, sier Berg.

 

Vinn-vinn-situasjon

 

Stranda kommune består av bygdelagene Liabygda, Sunnylven, Stranda tettsted og Geiranger, og kulturskolen har et undervisningstilbud som er tilpasset alle fire kretsene. For å løfte musikkfaget i grunnskolen og samtidig skape større stillinger, stiller Stranda kulturskule med musikklærere i alle tre grendeskolene i kommunen.

 

– I tillegg til Marianne Hafsaas som underviser ved Sunnylven, har vi Gunnar Inge Eide som musikklærer ved Liabygda skule og Geiranger skule. I Stranda og Sunnylven samarbeider vi også med skolekorpsene om opplæring på korpsinstrument. Dette tilbudet er organisert noe ulikt, men er tilpasset de behovene korpsene har. Opplæringen av aspiranter fra Geiranger er også organisert gjennom Stranda kulturskule, selv om Eidsdal Musikkorps har tilhold i nabokommunen Norddal, forklarer Berg. Han understreker at samarbeidet med de ulike aktørene er en helt naturlig i en kommune som Stranda.

 

– Vi er en liten kommune med sterk identitet, og med en høy kulturaktivitet.  Vi i kulturskolen sitter på den beste og tyngste kompetansen, og samarbeidet med andre aktører og institusjoner er derfor en helt naturlig ting. Dette er en ordning som fungerer svært godt og er en vinn-vinn-situasjon for alle parter, sier Berg.

 

Integrert i skoledagen

 

Stranda kulturskule har per i dag i underkant av 300 elevplasser, fordelt på omtrent 230 enkeltelever, hvorpå halvparten er tilknyttet dansefagene. Ved Sunnylven skule er kulturskoleundervisningen integrert i skoledagen, og dermed slipper elevene lang reisevei og oppmøter på kveldstid etter en krevende skoledag.

 

– Timeplanen for kulturskoleelevene blir satt opp i samarbeid med grunnskolen både med tanke på hvilken dag undervisningen skal foregå og hvem som skal ha time når, men det er grunnskolen som til sjuende og sist har det siste ordet.  Elevene har hovedsakelig individuell kulturskoleundervisning på 20 minutter, men vi opererer også i små grupper på to-tre elever i litt lenger tid, sier Berg.

 

Elever ved Sunnylven søker imidlertid kulturskoleopptak på lik linje med søkere fra andre steder i kommunen.

 

– Det er derfor ikke alle grunnskoleelevene i Sunnylven som får dette tilbudet, men de aller fleste kulturskoleelevene ved Sunnylven får tilbud om undervisning som en integrert del av skoledagen, sier Berg.

 

Ren bonus

 

Sunnylven skole har innført utvidet skoledag for fjerde klasse og oppover. Dette ble startet som et forsøk i 2000 for å teste ut alternative pedagogiske modeller og en leksefri skole.

 

– Den tilnærma heldagsskolen er en «grunnskolegreie», og ikke motivert ut fra kulturskolens ønske om å legge undervisningen til dagtid. Når det er sagt, er ordningen er ren bonus for oss og noe vi opplever at er med på å styrke motivasjonen og de pedagogiske verktøyene – også fra et grunnskoleperspektiv. Forskning viser gang på gang det vi allerede har erfart her i Stranda: Musikk skaper ikke bare trivsel og glede i hverdagen, den gir også økt konsentrasjon og læringsevne. Det å vinne Veslefrikkprisen 2017 støtter ikke bare oppunder forskningen, men viser at samarbeid avler suksess, avslutter Trond Otto Berg.

Les flere nyheter!