Velkommen til denne støtteressursen for politisk implementering av rammeplan for kulturskolen. Her vil du finne ulike ressurser, verktøy og konkrete eksempler på hvordan en kan gjennomføre en god, politisk implementeringsprosess i egen kommune.
Innhold
Hvordan skrive en politisk sak?
Mer innhold vil bli publisert fortløpende.
Hvordan skrive en politisk sak?
Forslag til utfyllende innhold
Noen utvalgte eksempler på gjennomførte politiske prosesser og vedtak
Kort oppskrift fra KS Agenda
A) Snakk med en overordnet om hvilke maler, rutiner og sakssystem din kommune benytter for skriving av politiske saker.
B) Anbefalt rekkefølge i politiske saksdokument:
1) Forslag til vedtak | Setter rammen for fremstillingen. |
2) Kort innledning | Setter fokus for fremstillingen. |
3) Faktum med dokumenthenvisning | Redegjør for viktige faktiske opplysninger. Alle saker har en historie – dette er punktet for historien! Faktiske forhold av mindre betydning får begrenset plass i fremstillingen. Faktiske forhold som er motstridende eller avgjørende for sakens utfall, skal ha større plass. |
4) Relevante rettsregler | Setter den juridiske rammen for saken og for vedtaksmyndigheten. |
5) Vurdering | Knytter 3 og 4 sammen. |
6) Konklusjon | Hvorfor kommunedirektøren fremsetter forslaget basert på punktene 3, 4 og 5. |
De folkevalgte skal forstå! Ta med det som er relevant og nødvendig for at politikerne kan gjøre et godt vedtak – dropp alt annet! Gi klare rammer for skjønn og vurderinger. Hvis flere forslag til vedtak: Gi klare alternativer med konsekvenser. Derfor: Vær tydelig! Vær kort! Vær klar! Vær enkel! Gi rammer! Gi alternativer!
C) De fleste av planene for kommunens tjenester er begrunnet i Kommuneplanens samfunnsdel. KS og Civita konkluderer i en rapport publisert i mai 2025 med at disse fem grunnleggende spørsmålene er nyttige som utgangspunkt for alt kommunalt planarbeid:
- Hvordan er det i dag?
- Hva skjer hvis vi ikke gjør noe nytt?
- Hva kan vi gjøre?
- Hva vil vi få til?
- Hvordan gjør vi det?
Forslag til utfyllende innhold
A) Hvordan saken legges opp avhenger litt av om det skal bli en vedtakssak eller orienteringssak i by-, kommunestyret eller en komite/ et utvalg. En måte kan være å gi en orientering i aktuell komite/utvalg først, og så ha en vedtakssak på et senere tidspunkt. Da vil politikerne både kunne gi innspill til prosessen, og kjenne/ «eie» saken bedre når den kommer til vedtak. Prosessen avtales med en overordnet.
B) Noen forslag til innholdet, basert på den anbefalte rekkefølgen i politiske saksdokumenter:
1) Forslag til vedtak |
Det er kommunedirektørens forslag til vedtak som fremmes, så sjekk ut at formuleringen er godkjent. Argumentasjonen videre skal bygge opp under forslaget til vedtak. |
2) Kort innledning |
Noe kort om forberedelsene, for eksempel om det har vært prosesser/medvirkning med samarbeidspartnere som ungdomsrådet, eldrerådet, råd for menneske med nedsatt funksjonsevne, kollegiet, styret/samarbeidsutvalget/foreldre- eller elevråd, ledergruppen, grunnskole/SFO/barnehage, helsetjenester, frivilligheten eller andre. |
3) Faktum med dokumenthenvisning |
Hva er den planmessige historien/tilhørigheten til kulturskolen deres?
Dersom kulturskolen i liten eller ingen grad har en lokal planmessig tilhørighet/begrunnelse, kan en i dette punktet argumentere for å at det settes i gang et arbeid med en temaplan for kulturskolen (se for eksempel vedtaket i Kristiansund). |
4) Relevante rettsregler |
Her bør nevnes at den konkrete bakgrunnen for at de kommunale kulturskolene er lovfestet, fins i Opplæringsloven, og at begrunnelsen for at rammeplanen nå er revidert fins i Meld. St. 18 (2020–2021): Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for, med og av barn og unge, kap. 8: En styrkt kulturskole for framtida:
At kommunen er medlem av Kulturskolerådet, kan også nevnes her.
Mange andre relevante rapporter og verktøy med gode begrunnelser for utviklingsarbeid innen kulturfeltet finnes på denne KS-siden. Kulturskolerådet arbeider med å lage en lignende oversikt over aktuelle styringsdokumenter som mer konkret begrunner kulturskoledrift- og utvikling. |
5) Vurdering |
Begrunnelsen for å gjøre et lokalt vedtak av rammeplanen i kommunen, fins i rammeplanens kap. 4.2 Kommunens ansvar. Et slikt vedtak gir et godt grunnlag for at rammeplanen blir veiledende for planleggingen av den framtidige driften lokalt. Samtidig legger det grunnlag for å arbeide videre med det politiske engasjementet og eierskapet.
Det kan under dette punktet omtales hva som er nytt i rammeplanen. Det kan også sies noe om at vedtaket gjør rammeplanen veiledende for den kommunale kulturskoleutviklingen, at det ikke har økonomiske konsekvenser – og at nye tiltak med økonomiske konsekvenser vil fremmes via kommunens ordinære budsjett- og planarbeid. En kan også gjerne ta med at Kulturskolerådets landsting på vegne av alle medlemskommunene vedtok revisjonen av rammeplanen i oktober 2024. |
6) Konklusjon |
Sammendrag/konklusjon – avrunding av teksten. |
Lenker til noen nylig gjennomførte politiske prosesser og vedtak
Kristiansund, sak 34/25 i bystyret:
«Bystyret vedtar ny nasjonal rammeplan for kulturskolen som retningsgivende for arbeidet med temaplan for Kristiansund kulturskole. Den nasjonale rammeplanen vektlegger kommunens ansvar for tverrfaglig arbeid. Det tverrfaglige arbeidet med temaplan for Kristiansund kulturskole skal derfor gjenspeiles i planverket på en måte som gir tverrsektoriell sammenheng.
Med ny nasjonal rammeplan som grunnlag leder kulturskolen arbeidet med å utvikle ny temaplan i tverrsektorielt samarbeid med kultur-, oppvekst- og helsesektoren, frivilligheten og profesjonelle kulturaktører.
Å bruke nasjonal rammeplan som utgangspunkt for temaplanarbeidet gir en effektiv inngang til arbeidet med lokal temaplan og er slik sett ressurssparende. Ut over det har vedtaket ingen økonomisk konsekvens.»
(Kulturskolerådets utheving)
Malvik, sak 28/2025 i kommunestyret:
«Malvik kommune vedtar å legge nasjonal rammeplan til grunn for sin kulturskoleutvikling.»
Skien, sak 12/25 i utvalg for oppvekst:
«Skien kulturskole legger rammeplanen «Kulturskole for alle» til grunn for sin utvikling og organisering.»
Lillehammer, sak PS 4/2025 i utvalg for oppvekst, utdanning og kultur:
«Rammeplan for kulturskolen – Kulturskole for alle» legges til grunn for drift og utvikling av Lillehammer kulturskole.
Utvalg for oppvekst, utdanning og kultur mener at inkludering, fellesskap og mulighet for alle til å delta er viktig. Universell utforming skal ivaretas. Utvalg for oppvekst, utdanning og kultur stiller seg bak uttalelsen fra rådet for personer med funksjonsnedsettelse.»
Relevante styringsdokumenter
Oversikten oppdateres ved behov.
Innhold
Strategier og rapporter fra stortings- og regjeringsnivå
Dokumenter og verktøy fra Kulturskolerådet
Lover og forskrifter
Dokument og lenker | Særlig relevante områder |
Opplæringslova § 26.1 og 26.2
|
§ 26.1 og 26.2 |
Rammeplan barnehage
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/ |
Kapittel 9 |
Rammeplan SFO
|
Kapittel 3.3 |
Ny kulturlov - trer i kraft 01.07.25
|
Stortingsmeldinger
Dokument og lenker | Særlig relevante områder |
Meld. St. 18 (2020–2021): Oppleve, skape, dele
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20202021/id2839455/ |
Kapittel 8 |
Meld. St. 17 (2024–2025): Samisk språk, kultur og samfunnsliv
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-17-20242025/id3095316/ |
Kapittel 7.3 |
Meld. St. 34 (2023–2024): En mer praktisk skole
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-34-20232024/id3052898/ |
Kapittel 4.2.3 |
Meld. St. 15 (2022–2023): Folkehelsemeldinga
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20222023/id2969572/ |
|
Meld. St. 27 (2022–2023): Eit godt liv i heile Noreg – distriktspolitikk for framtida
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-27-20222023/id2985545/ |
Kapittel 2.3 |
Meld. St. 5 (2022–2023): Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023–2032
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-5-20222023/id2931400/ |
Kapittel 3.6 og 3.6.1 |
Meld. St. 6 (2019–2020): Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-6-20192020/id2677025/ |
Kapittel 8.8.2 |
Meld. St. 15 (2017–2018): Leve hele livet
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/ |
Kapittel 5.5 |
Kommende meldinger
Stortingsmelding om styrket innsats i arbeidet for sosial utjevning
|
Strategier/rapporter på stortings- og regjeringsnivå
Dokument og lenker |
De er våre barn – om å holde hodet kaldt og hjertet varmt (rapport fra ekspertgruppen om tiltak for barn som begår gjentatt eller alvorlig kriminalitet)
|
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning
|
Dokumenter fra direktorat
Dokument og lenker | Særlig relevante områder |
Udir: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
|
Kapittel 1.4 |
Udir: Læreplan i kunst og håndverk (KHV0102)
|
|
Udir: Læreplanverket
|
|
Udir: Utdanningsløpet
|
|
Udir: Film om kulturskolen på flere språk
https://www.udir.no/utdanningslopet/kulturskolen/kulturskolen--film-pa-flere-sprak/ |
|
Bufdir: Barnevernsreformen - en oppvekstreform
https://www.bufdir.no/fagstotte/barnevern-oppvekst/barnevernsreformen/ |
Dokumenter og verktøy fra KS
Dokument og lenker |
KS: Nettside med oversikt over sentrale rapporter og verktøy
https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/kultur/forskning-og-verktoy/ |
KS og Kulturskolerådet: Fremtidens kulturskole
https://www.ks.no/fagomrader/barn-og-unge/kultur/fremtidens-kulturskole/ |
KS og Samfunnsøkonomisk Analyse: Hvilke samfunnsverdier skapes av et sterkt kulturliv?
|
KS: Veileder om kultur i lokalt planverk
|
KS og CIVITAS: Rapport om kommunens samfunnsplanlegging
|
Dokumenter og verktøy fra Kulturskolerådet
Dokument og lenker |
Strategi 2032
|
Politisk plattform
|
Rammeplan for kulturskolen
|