Veiledning i kulturskoleutvikling
- Veilederkorps 4 (2023–2024)
- Veilederkorps 3 (2020–2022)
- Veilederkorps 2 (2019–2020)
- Veilederkorps 1 (2016–2018)
- Se også: Lenker til aktuell faglitteratur
- Les også: Kunnskapsbasert evaluering av veiledningsordningen (på digiblad.no)
Veilederkorps 4 (2023–2024)
I 2023–2024 tilbyr Norsk kulturskoleråd alle (merk: også dem som har fått veiledning tidligere, red.mrk.) landets kommuner en ny mulighet til å få veiledning i kulturskoleutvikling.
> Les nyhetssak (forhåndssak)
> Se opptak fra webinar – for potensielle veiledningssøkere
> Grunnlagsdokument (PDF)
Formålet med veiledningen er å bistå kulturskoleeieren og kulturskolen med å etablere et kontinuerlig utviklingsarbeid knyttet til kulturskolen i kommunen.
Gjennom veiledning skal kulturskoleeier og kulturskoleleder bli bedre i stand til å drive utviklingsarbeid ut fra erkjente behov, egenvurdering og analyse. Dette utviklingsarbeidet skal ha et langsiktig perspektiv som går utover avtaleperioden.
Den overordnede målsettingen for veiledningsordningen er at kulturskoleeier og ansatte i kulturskolen videreutvikler en kultur for kontinuerlig utviklingsarbeid gjennom dannelse av profesjonelle læringsfelleskap. Det skal skje gjennom økt kompetanse og økt forståelse for Rammeplan for kulturskolen som redskap for utviklingsarbeidet.
Veilederkorps 3 (2020–2022)
1. januar 2020 utlyste Norsk kulturskoleråd en runde med veiledning i kulturskoleutvikling. 35 kommuner fikk deretter tilbud om veiledning i kulturskoleutvikling fra Norsk kulturskoleråds veilederkorps i 2020–2022.
Veilederkorps 2 (2019–2020)
I juni 2018 utlyste Norsk kulturskoleråd runde to med veiledning i kulturskoleutvikling. Formålet med veiledningen er å bistå kulturskoleeieren og kulturskolen med å etablere et kontinuerlig utviklingsarbeid knyttet til kulturskolen i kommunen.
- Lenker til presentasjoner o.l. fra dilalogkonferansene i veilederkorps 2
- Nyhetssak om kommunene som får veiledning i kulturskoleutvikling 2019–2020
- Nyhetssak om kommunene som søker veiledning i kulturskoleutvikling 2019–2020
- Nyhetssak om Norsk kulturskoleråds styrka veilederkorps
- Nyhetssak om utlysningen av Veilederkorps 2
- Grunnlagsdokument for Veilederkorps 2 (2019–2020)
Lenker til aktuell faglitteratur o.l.
Her fins lenker til aktuell faglitteratur o.l. som støtte til deltakere i Norsk kulturskoleråds veiledningsordning – og som kan være av interesse også for andre.
Filmkurs v/ (KS Læring) |
Gjennom fem korte filmer introduserer dosent Knut Roald praktiske og teoretiske sider ved organisasjonslæring. Filmene gir nyttige tips til målrettet utviklingsarbeid både i skole og barnehage. |
Profesjonelle læringsfellesskap Forfatter: Lars Qvortrup Redaktører: Ole Hansen og Thomas Nordahl (Gyldendal akademisk) ISBN: 9788205507739 |
Profesjonelle læringsfellesskap (PLF) presenterer en måte å arbeide sammen på for alle profesjonelle i skoleverket, det vil si både lærere, ledere og administrasjonen. Denne arbeidsformen står sentralt i veiledningsordningen. Dette heftet presenterer forskning på området med fokus på å tydeliggjøre hva profesjonelle læringsfelleskap er, hvorfor det er en god måte å arbeide på, og hvordan en kan gjøre det i praksis, slik at en utnytter potensialet i denne samarbeidsformen best mulig. |
Skolebasert kompetanseutvikling Forfattere: Unni Høsøien og Marion Prytz. (Pedlex) ISBN: 9788278419939 |
En konkret idébank på ulike arbeidsmåter en kan benytte innenfor skolebasert kompetanseutvikling (som veiledninga bygger på). |
Skolebasert kompetanseutvikling
- Organisasjonslæring for delingskultur Redaktør: Halvor Bjørnsrud. (Gyldendal akademisk) ISBN: 9788205481060 |
En erfaringsrapport over temaet skolebasert kompetanseutvikling. Her er organisasjonslæring og vurdering for læring gjennomgående tema. |
Podcast v/ (NTNUs ledelses- program) |
I denne podcasten får du høre om "to-øyd ledelse", om hva som skal til for å lede klokt og hvordan du som leder kan skape et godt arbeidsmiljø. Gjesten i podcasten er Eirik J. Irgens, professor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. |
Veiledning og praktisk yrkesteori Forfattere: Gunnar Handal og Per Lauvås (Cappelen Damm) ISBN: 9788202411176 |
Veiledning og praktisk yrkesteori er en klassiker innenfor veiledning, og er en av de mest leste bøkene om veiledning. Den har hatt stor innflytelse på både den praktiske og den teoretiske utviklingen av veiledningsfeltet. |
Presentasjoner o.l. fra dialogkonferanser i Veilederkorps 2
Dialogkonferanse 2 v/Åste Selnæs Domaas
Kulturskole i utvikling v/Eirik J. Irgens
NTNUs ledelsespodcast: To-øyd ledelse v/ Eirik J. Irgens
Svein-Erik Fjeld - Lærende møter
3. kvadrant, dag 1: Porsanger: Presentasjon
3. kvadrant, dag 2: Ålesund: Presentasjon
3. kvadrant, dag 3: Gjøvik: Presentasjon
Veilederkorps 1 (2016–2018)
Nyhetssak: Norsk kulturskoleråds veilederkorps klart til innsats
Nyhetssak: Oppstart for veiledning i kulturskoleutvikling
Erfaringsdeling etter veiledning
Nærmere 100 representanter fra nesten 50 kommuner samt veiledere fra Norsk kulturskoleråd var 3. mai 2018 samla til erfaringsdeling etter nybrottsarbeidet kulturskolerådet har bistått kommunene med i veiledningstjenestens første runde. Her har det handla om kvalitetsutvikling av de involverte kommunenes kulturskoler.
Relevante dokument etter samlinga |
Eirik Irgens (Presentasjon bruk i foredrag) |
Erik Irgens (Podcast på SoundCloud) |
Erik Irgens (Film på YouTube) |
Morten Christiansen |