Lederkonferansen 2025

Del på:

> Omtaler av bidragsytere og innhold     > Påmelding

> Aktuell nyhetssak   > Nettsida Lederkonferansen


Lederkonferansen 2025

24. og 25. april

Norges musikkhøgskole, Oslo

  

Ledelse i medvind og motvind 

 Ledelse og forventning om utvikling og endring i lys av utfordringer dagens ledere møter

 

Konferansierer og moderatorer:

Anne Lene Østvold Jordåen, einingsleiar kultur, Stord kommune

John Vinge, ph.d. og førsteamanuensis i musikkpedagogikk, Norges musikkhøgskole 

> Se omtale

 

Program

Med forbehold om endringer.

 

> Snarvei til program for dag én

> Snarvei til program for dag to

 

Ekstra: Onsdag 23. april 2025

Debatt: Kulturskole for alle?

Gratis arrangement på Sentralen kl. 19:00.

> Se omtale i nyhetssak på kulturskoleradet.no

 

Torsdag 24. april 2025
09:00  10:00
Registrering med kaffe/te og frukt
Programstart: 10:00  slutt: 16:00

10:00 – 12:00

 

 

Kunstnerisk innslag

ved Ole-Jakob Innervik

> Se omtale

  

 

  Velkommen i medvind og motvind

ved Astrid Kvalbein, rektor, Norges musikkhøgskole

> Se omtale

 

 

Å lede kulturskolen til utvikling og endring

ved Ingvild Aas, nestleder, Kulturskolerådet

> Se omtale

 

 

Presentasjon av dagens program og konferansierer/moderatorerer

ved Anne Lene Østvold Jordåen og John Vinge

> Se omtale

  

 

Kulturskole i medvind og motvind: Å lede mellom intensjoner og realiteter 

ved Eirik J. Irgens, professor i utdanningsledelse og merittert underviser NTNU 

> Se omtale

 

 

Sentral i den faglige utviklingen  fra utkanten av begivenhetene

ved Marius Hauland Næss, direktør for akkvisisjon og forretningsutvikling  Norden, Snøhetta

> Se omtale

 

12:00 – 13:00

 

Lunsj – og forflytning til paralleller

13:00 – 15:00

 

Paralleller med innlagte, korte pauser

 

1) Tools to think with and tools to act with?

ved Eirik J. Irgens, professor i utdanningsledelse, NTNU

> Se omtale 

 

 

2) Ledelse i fremtidens kommune

ved Øyvind Henriksen, kommunedirektør, Nordre Follo, Ingolf Dragset, rådgiver, Kulturskolerådet, og Torkel Øien, rådgiver, Kulturskolerådet

> Se omtale

 

 

3) Legitimeringer av kulturskolen blant sentrale aktører 

 ved Rut Jorunn Rønning, stipendiat og studieleder, Kulturledelse, Norges musikkhøgskole 

> Se omtale

15:00 – 15.15

 

Pause – og forflytning til Lindemansalen

15:15 – 16:00

 

Ledelse – Endring – Tilstedeværelse

ved Donatella De Paoli, førsteamanuensis, Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI

> Se omtale 

 

16:00

 

Faglig program dag 1 er slutt

 

19:00

 

Middag for påmeldte på Osteria della Nonna

(Merk: Fullbooket, det er dessverre ikke plass til flere)

Fredag 25. april 2025
08:30  09:00
Registrering med kaffe/te og frukt

Programstart: 09:00  slutt: 14:30

09:00 – 11:30

 

 

Kunstnerisk innslag

ved Sarah Adekoya, forfatter, og Inga Lu Zhong Cai Dæhli Moberg, danser

> Se omtale

 

 

Operativ ledelse i møte med det uforutsette og truende: Hvordan bli best mulig når det gjelder mest

ved Olav Kjellevold Olsen, professor, Arbeids- og organisasjonspsykologi, Universitetet i Bergen, og professor II, Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI

> Se omtale

 

 

 Ny som leder – hvordan bli trygg i lederrollen?

 ved Anne Margrete Fletre, fagsjef, Avdeling Arbeidsliv arbeidsgiverpolitikk, KS

> Se omtale

 

Kulturens rolle i samfunnet

ved Karin Ibenholt, daglig leder, Samfunnsøkonomisk Analyse

> Se omtale

   

 

 Kulturskolerådet, ja, vi heter kun det nå 

ved Morten Christiansen direktør, Kulturskolerådet

> Se omtale 

 

11:30  12:30

 

Lunsj

12:30 – 14:30

 

Paralleller

Med korte pauser innlagt.

 

 

1) Hvordan er stemningen? Nyttige emosjoner som grunnlag for samspill og prestasjoner

ved Olav Kjellevold Olsen, professor, Arbeids- og organisasjonspsykologi, Universitetet i Bergen, og professor II, Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI

> Se omtale

 

 

2) Ledelse i fremtidens kommune 

> Se omtale

 

 

3) Virkninger av ungdomsmedvirkning 

ved Sveinung Legard, forsker II, Senter for velferds-og arbeidslivsforskning ved OsloMet 

> Se omtale

14:30

 

Lederkonferansen 2025 er slutt

Vel hjem, om det er medvind eller motvind: la oss stå last og brast.

 > Tilbake til toppen av programmet

> Tilbake til nettsida Lederkonferansen

  

 

 

Omtale av konferansens bidragsytere og innhold

Astrid Kvalbein

 

Ble i 2021 rektor ved Norges musikkhøgskole. Har bakgrunn som sanger, kritiker og forsker. Doktorgrad om arbeidet til komponisten, kritikeren og stifteren av Ny Musikk, Pauline Hall. Har vært postdoktor ved Universitetet i Oslo, leder for NMHs historieprosjekt og musikkanmelder i blant annet Aftenposten og VG. Har vært medlem av samtids- og avantgardemusikkgrupper som Søyr, vonDrei og Duo Parula.

 

Velkommen til konferansen

 

 

> Tilbake til programposten

 

> Tilbake til toppen av sida

Ingvild Aas

 

Nestleder i Kulturskolerådet. Har 37 års ledererfaring. Utdannet pianist, instrumentalpedagog og leder. Har erfaring som lærer, studierektor, kommunalsjef og er nå rektor ved Molde kulturskole. Har styreververfaring innen kunst og kultur nasjonalt, lokalt og fra Foreningen Norden Molde.

 

Å lede kulturskolen til utvikling og endring

 

"Ein kjem ikkje til topps etter flate vegen!". Det er rikelig å bryne seg på når man tar på seg ansvaret for kulturskoleutvikling i en kommune. Men handlingsrommet er stort og gleden over å se hva kulturskolen betyr for andre enda større. Med kunstfag som redskap løfter kulturskolens kompetansefellesskap enkeltmennesker og samfunn.

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Eirik J. Irgens

 

Professor og merittert underviser NTNU. Har en ph.d. i organisasjonsendring. Har hovedfag i pedagogikk og Master in Education. Er også lærerutdannet. Har tidligere vært opplæringsleder i Aker med utviklingsprosesser som ansvarsområde. Har undervist på alle nivå fra barnetrinn til doktorgrad. Fagbokforfatter med bred erfaring fra utviklingsarbeid i skole- og oppvekstsektoren.

 

Kulturskole i medvind og motvind: Å lede mellom intensjoner og realiteter 

 

Her vil Irgens se på hva det innebærer at kulturskolen bygges hver eneste dag, i et landskap preget av krav og forventninger som kan synes umulig å leve opp til. Hvordan kan en ny rammeplan brukes til kulturbygging og bevisstgjøring om skolens rolle, og hvordan utfordrer det ledelse og profesjonalitet?

 

> Tilbake til programposten

 

Tools to think with and tools to act with?

 

Tittel er inspirert av John Dewey; amerikansk filosof, psykolog og pedagog. I denne sesjonen deler Irgens erfaringer med utgangspunkt i modeller han har utviklet og brukt i utviklingsprosesser. Modeller, figurer og illustrasjoner er forenklinger, men bak kan det ligge dypere lag av kunnskap. De kan hjelpe oss å stille skarpt, og å holde fokus – både alene og sammen. 

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Marius Hauland Næss

 

Direktør for akkvisisjon og forretningsutvikling  Norden, Snøhetta. Er brennende engasjert i hvordan arkitektur kan lede an i den grønne omstillingen som byggebransjen står overfor og hvordan Norden kan lede an på den internasjonale arenaen. Er med på å lede et team av arkitekter, landskapsarkitekter og interiørarkitekter som befinner seg i fronten av faget sitt og som drives av troen på at det neste prosjektet alltid er det beste. 

 

Sentral i den faglige utviklingen  fra utkant av begivenhetene

 

Hvordan skape en verdensledende merkevare i ytterkanten av begivenhetenes sentrum? Snøhetta har siden 1989 skapt arkitektur og design over hele verden og eksporterer daglig norske holdninger, verdier og formgiving til en hel verden. Med 400 arkitekter fra 40 nasjoner i ti ulike kontorer i verden, er Snøhettas arbeidsmetode preget av en urokkelig tro på at arkitektur kan bidra til å skape en bedre verden. I Snøhetta står driven etter designambisjoner, innovasjon, kritisk tenking og samarbeid helt sentralt. 

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Øyvind Henriksen 

 

Kommunedirektør i Nordre Follo kommune. Har 35 års ledererfaring fra ulike kommuner og har vært leder siden 2013, da først som bydelsdirektør i Bydel Nordre Aker i Oslo kommune. Er musikk- og lærerutdannet og har Executive Master of Management fra Handelshøgskolen BI. Tidligere aktiv korpsfar til tre barn med 30 års erfaring som kordirigent. Er opptatt av tillitsbasert ledelse og samskaping som viktig fundament i ledelse og kulturbygging. 

 

Ingolf Dragset

 

Rådgiver i Kulturskolerådet, med regionansvar for Møre og Romsdal, koordinator for kompetansehub for fordypning, og medansvarlig for programmet “Kulturskolen i fremtidens kommune” og arbeidet med helhetlig satsing på ledelse i Kulturskolerådet. Har utdannelse innen musikk, pedagogikk og prosessledelse. Arbeidserfaring som kulturskolerektor, kulturskolelærer, dirigent og prosjektleder.

 

Torkel Øien

 

Rådgiver i kulturskolerådet. Har utdannelse innen musikk, pedagogikk, prosessledelse, innovasjon samt administrasjon og ledelse. Har sammensatt arbeidserfaring som veileder i Kulturskolerådet, innovasjonsrådgiver, kulturhus- og kulturarenasjef i Asker kommune, lærer, dirigent og fagleder i kulturskolen. Koordinerer Kulturskolerådets program «Kulturskolen i fremtidens kommune» (KFK) og arbeider med helhetlig satsing på ledelse på oppdrag fra Kulturskolerådets landsting 2024. 

 

Ledelse i fremtidens kommune

 

Parallellen tar utgangspunkt i vedtak fra Kulturskolerådets landsting 2024: «Norsk kulturskoleråd skal ivareta fokuset på ledelse i kulturskolen. En systematisering og koordinering av de ulike satsingene igangsettes høsten 2024.» Arbeidet med å utvikle en helhetlig satsing for ledelse i kulturskolen startes med innhenting av kunnskapsgrunnlag. Parallellen er dialogbasert. Erfaringer og innspill vil bli del av kunnskapsgrunnlaget. Hvilke behov har kommunal ledelse for å kunne lede og utvikle kulturskolen i fremtidens kommune?  

 

> Tilbake til programposten (parallell 2, dag 1)

> Tilbake til programposten (parallell 2, dag 2)

 

Tilbake til toppen av sida

Rut Jorunn Rønning

 

Ansatt ved Norges musikkhøgskole (NMH) som ph.d.-stipendiat i fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi. Etter endte studier ved NMH i 1995 var Rønning ansatt som utøvende musiker i profesjonelle blåseorkestre i både Tyskland og Argentina. Har siden 2003 bodd i Norge, og har arbeidet som utøvende musiker, korpsdirigent, kulturskolelærer, rektor ved kulturskole samt som rådgiver og veileder i Kulturskolerådet. 

 

Legitimeringer av kulturskolen blant sentrale aktører 


Hvordan manøvrere ledelse av kulturskolen i et landskap preget av sammenfiltrete legitimeringer i den offentlige politikken, læreres ulike former for engasjement og lederes rettferdiggjøringer av dette skoleslaget? Parallellen tar for seg tre studier av kulturskolen, som omhandler legitimeringer av skoleslaget blant følgende sentrale aktører: den offentlige politikken, lærere og ledere. Studiene er gjort gjennom Rønning sitt ph.d-prosjekt, «Legitimeringer av kulturskolen. Kunstsyn og kunnskapssyn blant lærere, ledere og den offentlige politikken». Parallellen gir kort presentasjon av studiene og åpner for spørsmål og innspill, samt case og diskusjon knyttet til organisering av kulturskolens tilbud med utgangspunkt i ny rammeplan «Kulturskole for alle». 

  

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Donatella De Paoli 

 

Førsteamanuensis, Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI. Siviløkonom med doktorgrad i organisasjonsfag fra Norges Handelshøyskole. Har forsket på ledelse i kunstlivet og i det moderne hybridiserte, digitaliserte arbeidslivet i en årrekke.

 

I 2023 utkom boka «Tilstedeværende ledelse» der De Paoli samler essensen av hvordan en bør lede i dag. Med utgangspunkt i moderne ledelsesteori som kobler hode og kropp, trekkes linjene fra østlig filosofi og kunsten til utviklingen av hva tilstedeværelse betyr og hvorfor det nå er spesielt viktig i ledelse.

 

De Paoli er spesielt opptatt av hvilke konsekvenser det får for ledelse, kommunikasjon, kontor og også HR. De Paoli får prøvd ut og praktisert tankene som leder av faggruppa Ledelse, Endring og Bærekraft, men også i Executive Master of Management-programmene Tilstedeværende Ledelse og Teamledelse, som De Paoli er fagansvarlig for og underviser i.

 

Ledelse – Endring – Tilstedeværelse

 

Tida vi lever i er preget av konstant, og til tider uplanlagt, endring. Det er en stor utfordring, både når det gjelder å være leder, men også i forhold til hvordan en best skal lede medarbeidere. Samtidig er medarbeidere på hjemmekontor, bortekontor eller i hybride møter. Dette krever en ny måte å tenke ledelse og lederrollen på, men også ny tilnærming til ledelse. I sitt foredrag deler De Paoli tanker og innhold fra boka «Tilstedeværende ledelse» som noe av svaret. 

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Olav Kjellevold Olsen

 

Professor i Arbeids-og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen (UiB) og professor II på Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI i Bergen. 

 

 

Har 26 års erfaring som offiser i Forsvaret, hovedfag i teologi og ph.d. i psykologi fra UiB. Forsker særlig på ledelse og samspill knyttet til kritiske situasjoner og operativ ledelse. Leder for tiden Forskningsgruppen for arbeidsmiljø, ledelse og konflikt (FALK) ved UiB. En av landets mest erfarne lederutviklere innen operativ virksomhet. 

 

Operativ ledelse i møte med det uforutsette og truende: Hvordan bli best mulig når det gjelder som mest

 

Innimellom blir vi konfrontert med situasjoner som er kompliserte å forstå og farlige, på den måten at ukloke valg fører med seg alvorlige og langvarige konsekvenser. Dette er med andre ord situasjoner vi bør møte på en godt vis  selv om det er både skummelt og vanskelig. Hvordan kan vi som leder påvirke hvordan en gruppe eller en organisasjon presterer i møte med krevende situasjoner  både før noe skjer, når det skjer og faktisk etterpå?

 

> Tilbake til programposten

 

Hvordan er stemningen? Nyttige emosjoner som grunnlag for samspill og prestasjoner


Stemningen i en gruppe  varierer fra negativ og tung til gjerne positiv og lett. Men er det så nøye? Og, om ja, i så fall hvor nøye? Hva påvirkes av stemning? Og hvordan kan vi stimulere en nyttig stemning til forskjell fra en unyttig? Dette handler mye om emosjonelt arbeide. 

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Anne Margrete Fletre

 

Fagsjef, Avdeling Arbeidsliv arbeidsgiverpolitikk, KS. Bachelorgrad allmennlærer med videreutdanning i sosialpedagogikk, bachelorgrad sykepleie, mastergrad i helseadministrasjon og ledelse fra Universitet i Oslo. Lang erfaring som leder. . 

 

Ny som leder – hvordan bli trygg i lederrollen?

 

Kommunesektoren er avhengig av å rekruttere og beholde gode ledere for å kunne møte de samfunnsmessige, teknologiske og kompetansemessige utfordringene som sektoren står overfor. Det er krevende å rekruttere ledere, derfor er det særdeles viktig å sikre god oppfølging og videreutvikling av nye ledere. Ny som leder i kommunal sektor er et praksisnært digitalt kurstilbud som gir kunnskaper, ferdigheter og verktøy som vil være til nytte når du er ny som leder i en politisk styrt organisasjon. Innlegget har relevans også for erfarne ledere, som gjerne og ivaretar nye ledere. 

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Karin Ibenholt

 

Samfunnsøkonom og daglig leder i Samfunnsøkonomisk Analyse. Har lang erfaring med analyser av kultursektoren, for eksempel økonomiske analyser av ringvirkninger av kulturelle arrangementer og kartlegginger av andre effekter disse arrangementene kan ha for et lokalsamfunn. Har også analysert og evaluert effekter av offentlige virkemidler for å fremme kulturell og kreativ næringsvirksomhet.

 

Kulturens rolle i samfunnet

 

Kultur påvirker den enkelte og samfunnet gjennom mange kanaler, fra helseeffekter til demokrati. På oppdrag for KS har Samfunnsøkonomisk Analyse (SØA) kartlagt forskning om hvordan kultur kan bidra i utviklingen av et bærekraftig samfunn. Basert på disse funnene drøfter vi hvilke implikasjoner dette har for kommunenes arbeid med kultur og tilgrensende samfunnsområder.

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Morten Christiansen

 

Direktør, Kulturskolerådet.

  

Kulturskolerådet, ja, vi heter kun det nå 

 

Etter Kulturskolerådets landstinget i oktober 2024 er organisasjonens formål tydeliggjort. Både gjennom vedtak gjort på tinget og gjennom Kulturskolerådets administrative og politiske organisering, er den todelte rollen som interesse- og utviklingsorganisasjon fremhevet. Med grunnlag i vedtekter og politiske prioriteringer innbakt i Kulturskolerådets Strategi 2032 samt den nye rammeplanen «Kulturskole for alle», skal Kulturskolerådet være en fremoverlent organisasjon. Med mangfold, en kreativ kultur (blant annet med blikk på det digitale) samt rammeplanen som det vesentlige styringsdokument, skal kulturskolelandets narrativ utvikles og formidles. 

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Sveinung Legard

 

Forsker ved By- og regionforskningsinstituttet (NIBR) ved OsloMetForskningen hans handler om makt og deltakelse i lokaldemokrati. Har skrevet om ulike former for innbyggermedvirkning i Brasil, Norge, Spania og Australia. For tiden kartlegges virkning av barne- og ungdomsmedvirkning på politikk, planer, tilbud og tjenester i kommunene og fylkeskommunene. På konferansen deler Legard funn fra denne forskningen og hvilke implikasjoner dette har for ledelse i offentlig sektor. 

 

Virkninger av ungdomsmedvirkning 

 

Norske kommuner og fylkeskommuner er pålagt å gi ungdom en stemme i lokalpolitikken og i utformingen av tjenestene, men er de villige til å la ungdom påvirke politiske beslutninger og kommunale tilbud og tjenester? I denne parallellsesjonen gjør vi et dypdykk ned i hvordan ungdomsmedvirkning praktiseres i fylker og kommuner, og hva som skjer med innspillene ungdom kommer med. Vi ser på hvilke rammebetingelser som bidrar til å gi ungdomsmedvirkningen en reell virkning, og hvordan ledere kan påvirke disse rammebetingelsene. 

 

> Tilbake til programposten

 

Tilbake til toppen av sida

Kunstnerisk dag 1

 

Ole-Jakob Innervik


Elev slagverk ved talentutviklingsprogrammet (TUP) ved Norges musikkhøgskole. Til daglig elev på musikk ved Majorstuen skole, og spiller i Voksen skoles musikkorps. Ble kåret til «Årets talent» på Ungdommens musikkmesterskap 2025.

 

> Tilbake til programposten

 

> Tilbake til toppen av sida

Kunstnerisk dag 2

 

Sarah Adekoya

 

22-årig andregenerasjonsinnvandrer fra Nigeria, medisinstudent og elev på Samlagets forfatterskole. Med permisjon fra studiet skaper hun bøker hun skulle ønske å ha lest som yngre, bøker om sterke, svarte jenter som vet sin verdi og ikke lar folk tråkke på seg. I tillegg har de, med litt hjelp, makten til å endre verden. Drømmen om å bli forfatter ønsker Sarah å dele. Hun drømmer om å videreutvikle skrivekunsten, utforske nye sjangre og å representere mangfoldet i vårt samfunn gjennom litteraturen.

 

Inga Lu Zhong Cai Dæhli Moberg

 

Danserkunstner på 23 år fra Hamar, som med danselinja på Stange videregående skole i fjor fullførte bachelor i dans med pedagogikk på Høyskolen Kristiania. Har danset i forestillingene "Other Stories" MOVE Dansefestival og "City Horses"CODA Dansefestival. Har koreografert solo for reklamefilm til Hamarskolene og vært medkoreograf i stykket "Kassiopeia" som ble vist under Dans på Stien 2022. Drømmer om å leve av dansekunsten, både som utøver og skapende danser i et fellesskap med et mangfold av andre dansekunstnere.

 

I år får konferansedeltakerne møte slampoesi i kombinasjon med dans. De unge kunstnerne er begge drømmestipendvinnere. Gjennom Drømmestipendet løfter Norsk Tipping og Kulturskolerådet opp unge kunstfagutøvere og gir dem både synlighet, anerkjennelse og stipendkroner. 

 

> Tilbake til programposten

 

> Tilbake til toppen av sida

Anne Lene Østvold Jordåen

 

Kultursjef i Stord kommune med master i organisasjon og ledelse fra Høgskulen på Vestlandet, «Tema med variasjonar? Kulturskule – eintydig praksis og rettsleg standard?». Utdannet fløytist og pedagog. Har vært tilsatt som distriktsmusiker, lærer i kulturskoler, i videregående og på høgskole. Var i en årrekke rektor først i Fitjar og deretter i Stord kulturskole. Var styremedlem, nestleder og styreleder en tiårsperiode i Norsk kulturskoleråd Hordaland, nå Kulturskolerådet Vestland. Er involvert i kommunalt planarbeid innen oppvekst og har i samarbeid med kollegiet utarbeidet nye aktivitetstilbud med mål om å inkludere flere.

 

John Vinge

 

Førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole, studieleder for bachelorprogrammet i musikkpedagogikk og leder av fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi. Har en bred og variert undervisnings- og forskningsbakgrunn, som spenner over utøvende og pedagogiske emner på tvers av skoleslag og musikkpedagogiske praksiser. Er også utøvende musiker. Har komponert og produsert musikk til en rekke barneprogrammer for NRK. 

 

Hva er en god leder, ble konferansierene/moderatorene spurt: 

 

«En god leder stoler på medarbeidernes faglige dyktighet, gir dem frihet til å ta egne beslutninger og fremmer et arbeidsmiljø basert på trivsel og gode relasjoner, er i bevegelse og åpen for innspill som kan endre kursen.»

 

> Tilbake til programposten

 

> Tilbake til toppen av sida

> Tilbake til toppen av programmet

> Tilbake til nettsida Lederkonferansen