Lederkonferansen 2025 fokuserte framtidsledelse

Kunstnerisk ved Ole-Jakob Innervik.
Konferansierer: Anne Lene Østvold Jordåen og John Vinge.
Terje Lindberg, styreleder, Kulturskolerådet.
Ingvild Aas, rektor, Molde kulturskole.
Astrid Kvalbein, rektor, NMH.
Eirik J. Irgens, professor, NTNU.
Marius Hauland Næss, Snøhetta.
Rut Jorunn Rønning, stipendiat og studieleder, NMH.
Øyvind Henriksen, kommunedirektør, Nordre Follo.
Tema: Ledelse i fremtidens kulturskole.
Gruppearbeid under vignetten "Tools to think with and tools to act with?".
Donatella De Paoli, førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI.
Kunstnerisk: Sarah Adekoya (t.v.) og Inga Lu Zhong Cai Dæhli Moberg.
Bidro kunstnerisk: Sarah Adekoya (t.h.) og Inga Lu Zhong Cai Dæhli Moberg.
Olav Kjellevold Olsen holdt hovedforedrag 3, inkludert fotografering av deltakere.
Anne Margrete Fletre, fagsjef, Avdeling Arbeidsliv arbeidsgiverpolitikk, KS.
Karin Ibenholt, daglig leder, Samfunnsøkonomisk Analyse.
Morten Christiansen, direktør, Kulturskolerådet.
25.04.2025 Egil Hofsli (tekst og foto)
Del på:

Lederkonferansen 2025 fokuserte framtidsledelse

Lederkonferansen 2025 ble arrangert i Oslo 24.–25. april. Eirik J. Irgens, Donatella De Paoli og Olav Kjellevold Olsen var konferansens hovedforedragsholdere. Konferansen fokuserte ledelse og forventning om utvikling og endring i lys av utfordringer dagens ledere møter.

 

Arrangørene Kulturskolerådet og Norges musikkhøgskole ønsker at Lederkonferansen skal være den årlige møteplassen for ledere og politikere innen oppvekst, kulturskole, skole, kunst og kultur. Lederkonferansen 2025 fant sted på Norges musikkhøgskole i Oslo.

 

Verktøy for framtidsledelse med resonans – med noen tilhørende spørsmål, var ifølge arrangørene en inngang til årets lederkonferanse:

 

  • Hvilke bilder ser vi for framtiden? 
  • Hvordan kan vi som ledere forberede oss? 
  • Hvilken strategi er tjenlig å legge i samskaping medrt kollegium?

 

Irgens først ut

 

Eirik J. Irgens (bildet) holdt det første hovedforedraget torsdag, som hadde tittelen «Kulturskole i medvind og motvind: Å lede mellom intensjoner og realiteter».

 

Her tok Irgens for seg hva det innebærer at kulturskolen bygges hver eneste dag, i et landskap preget av krav og forventninger som kan synes umulig å leve opp til. Hvordan kan en ny rammeplan brukes til kulturbygging og bevisstgjøring om skolens rolle, og hvordan utfordrer det ledelse og profesjonalitet? 

 

Eirik J. Irgens er professor og merittert underviser NTNU. Han har en ph.d. i organisasjonsendring samt hovedfag i pedagogikk og Master in Education. Irgens er også lærerutdannet og har også undervist på alle nivå fra barnetrinn til doktorgrad. Han har tidligere vært opplæringsleder i Aker, med utviklingsprosesser som ansvarsområde. Eirik Irgens er videre fagbokforfatter med bred erfaring fra utviklingsarbeid i skole- og oppvekstsektoren.

 

Ledelse – Endring – Tilstedeværelse 

 

Hovedforedrag to kom også på konferansens første dag, og hadde tittelen «Ledelse – Endring – Tilstedeværelse». Her fokuserte Donatella De Paoli (bildet) ledelse i konstant endring med tilstedeværelse som filosofi.

 

Tida vi lever i er preget av konstant, og til tider uplanlagt, endring. Det er en stor utfordring, både når det gjelder å være leder, men også i forhold til hvordan en best skal lede medarbeidere. Samtidig er medarbeidere på hjemmekontor, bortekontor eller i hybride møter. Dette krever en ny måte å tenke ledelse og lederrollen på, men også ny tilnærming til ledelse. I sitt foredrag delte De Paoli tanker og innhold fra boka «Tilstedeværende ledelse» som noe av svaret. 

 

Donatella De Paoli er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI. Hun er siviløkonom med doktorgrad i organisasjonsfag fra Norges Handelshøyskole. De Paoli har forsket på ledelse i kunstlivet og i det moderne hybridiserte, digitaliserte arbeidslivet i en årrekke.

 

I 2023 utkom boka «Tilstedeværende ledelse» der De Paoli samler essensen av hvordan en bør lede i dag. Med utgangspunkt i moderne ledelsesteori som kobler hode og kropp, trekkes linjene fra østlig filosofi og kunsten til utviklingen av hva tilstedeværelse betyr og hvorfor det nå er spesielt viktig i ledelse.

 

De Paoli er spesielt opptatt av hvilke konsekvenser det får for ledelse, kommunikasjon, kontor og også HR. De Paoli får prøvd ut og praktisert tankene som leder av faggruppa Ledelse, Endring og Bærekraft, men også i Executive Master of Management-programmene Tilstedeværende Ledelse og Teamledelse, som De Paoli er fagansvarlig for og underviser i.

 

Hvordan lede når noe truer

 

Lederkonferansen 2025s tredje hovedforedrag kom ved oppstart på andre konferansedag. Da holdt Olav Kjellevold Olsen (bildet) foredraget «Operativ ledelse i møte med det uforutsette og truende: Hvordan bli best mulig når det gjelder mest».

 

Innimellom blir vi konfrontert med situasjoner som er kompliserte å forstå og farlige, på den måten at ukloke valg fører med seg alvorlige og langvarige konsekvenser. Dette er med andre ord situasjoner vi bør møte på en godt vis  selv om det er både skummelt og vanskelig. Hvordan kan vi som leder påvirke hvordan en gruppe eller en organisasjon presterer i møte med krevende situasjoner både før noe skjer, når det skjer og faktisk etterpå?

 

Olav Kjellevold Olsen er professor i Arbeids-og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen (UiB) og professor II på Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI i Bergen. 

 

Han har 26 års erfaring som offiser i Forsvaret, hovedfag i teologi og ph.d. i psykologi fra UiB. Kjellevold Olsen forsker særlig på ledelse og samspill knyttet til kritiske situasjoner og operativ ledelse. Han leder for tiden Forskningsgruppen for arbeidsmiljø, ledelse og konflikt (FALK) ved UiB. Kjellevold Olsen er en av landets mest erfarne lederutviklere innen operativ virksomhet. 

 

Mye programinnhold

 

Lederkonferansen 2025 inneholder ellers flere plenums- og parallelltilbud, med dialog og prosesser. Kunstneriske bidrag inngikk også. Du finner detaljene på konferansens programside på kulturskoleradet.no. Her nevner vi de faglige bidragsytere og titlene på innslagene deres:

 

  • Å lede kulturskolen til utvikling og endring ved Ingvild Aas (bildet), nestleder, Kulturskolerådet
  • Sentral i den faglige utviklingen  fra utkanten av begivenhetene ved Marius Hauland Næss, direktør for akkvisisjon og forretningsutvikling  Norden, Snøhetta
  • Tools to think with and tools to act with? ved Eirik J. Irgens, professor i utdanningsledelse, NTNU
  • Ledelse i fremtidens kommune ved Øyvind Henriksen (bildet), kommunedirektør, Nordre Follo, Ingolf Dragset, rådgiver, Kulturskolerådet, og Torkel Øien, rådgiver, Kulturskolerådet
  • Legitimeringer av kulturskolen blant sentrale aktører ved Rut Jorunn Rønning, stipendiat og studieleder, Kulturledelse, Norges musikkhøgskole
  • Ny som leder – hvordan bli trygg i lederrollen? ved Anne Margrete Fletre (bildet), fagsjef, Avdeling Arbeidsliv arbeidsgiverpolitikk, KS
  • Kulturens rolle i samfunnet ved Karin Ibenholt, daglig leder, Samfunnsøkonomisk Analyse
  • Hvordan er stemningen? Nyttige emosjoner som grunnlag for samspill og prestasjoneved Olav Kjellevold Olsen, professor, Arbeids- og organisasjonspsykologi, Universitetet i Bergen, og professor II, Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI
  • Virkninger av ungdomsmedvirkning ved Sveinung Legard, forsker II, Senter for velferds-og arbeidslivsforskning ved OsloMet 

 

> Programside for Lederkonferansen 2025 på kulturskoleradet.no

 

> Lederkonferansens egen nettside på kulturskoleradet.no

Les flere nyheter!