Klart for kulturskoledebatt: Har vi en kulturskole for alle?

21.04.2025 Egil Hofsli (tekst) Jens Nyland (illustrasjon)
Del på:

Klart for kulturskoledebatt: Har vi en kulturskole for alle?

Kulturskolen når et mindretall av barn og unge og det er en sterk sosial skjevhet i hvem som deltar. Har visjonen «Kulturskole for alle» spilt fallitt? Hvordan kan kulturskolen utvikle seg for å være både relevant og tro mot sitt kunstneriske oppdrag? Dette blir det debatt om i Oslo, onsdag 23. april.

 

I debattarrangementet på Sentralen onsdag 23. april kl. 19.00 følger en opp det pågående ordskiftet om kulturskolens «vellykkethet». Ulike meningsbærere har vært ute i riksmediene. Sagaen har utspring i boka «Kulturskolen – fritidsarena og kulturpolitisk mikrokosmos», forfattet av forskerne Mari Torvik Heian og Ola K. Berge. Debatten tok for alvor fyr da Klassekampen publiserte artikkelen «– Kulturskolen mislykkes».

 

Debatten arrangeres av Kulturskolerådet, etter et initiativ fra Kulturskolerådet Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. De nevnte forfatterne og forskerne Berge og Heian stiller til debatt, sammen med flere av de toneangivende stemmene i den pågående debatten samt andre meningsbærere, fagfolk og andre engasjerte.

 

Arrangementet på Sentralen er gratis å delta på. Debatten arrangeres altså kvelden før Lederkonferansen 2025 arrangeres i Oslo – i regi av Kulturskolerådet og Norges musikkhøgskole.

 

Sentrale debattspørsmål

 

Er kulturskolen for alle, eller er den en elitearena? Er den framtidsrettet, eller henger den fast i gamle strukturer? Har den legitimitet og lykkes den med sitt samfunnsoppdrag? Spørsmålene er mange, meningene sterke og engasjementet stort.

 

Kulturskolerådet ser fram til en kveld med saftig meningsbrytning, skarpe analyser og kritiske ytringer pakket inn i en god, konstruktiv og energisk atmosfære av kulturskoleengasjement.

 

Todelt debatt

 

Debatten blir todelt, med to ulike spor og ulike sett med debattanter. Men innledningsvis vil Mari Torvik Heian og Ola K. Berge, som også skal delta i begge debattdelene, legge fram funn fra sin forskning, funn som er presentert i boka «Kulturskolen – fritidsarena og kulturpolitisk mikrokosmos».

 

Den første debattdelen har overskriften «Kulturskole for alle", og har en sosiologisk vinkling. Noen stikkord for denne debatten: Deltakelse i kulturskolen, inkludering, sosial ulikhet, kulturell kapital. 

 

Debattanter – foruten Heian og Berge: Kjersti Sandvik (områderektor, Oslo kulturskole), Ingvild Aas (rektor, Molde kulturskole og nestleder, Kulturskolerådet), Gry Olsen Ulrichsen (førsteamanuenis, Institutt for språk, kunst og kultur, DMMH), Zahra Bayati (universitetslektor, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet), Mari Ystanes Fjeldstad (musikklærer, Trosterud skole og fiolinlærer, Oslo kulturskole).

 

Debattens andre del skal handle om perspektiver på kunstsyn, diskurs og legitimering, og har en kunstfilosofisk vinkling. 

 

Debattanter – foruten Heian og Berge: Bernhard Ellefsen (kulturredaktør, Morgenbladet), Øivind Varkøy (professor i musikkpedagogikk, Norges musikkhøgskole), Tor Egil Vaule Andersen (rektor, Knuden – Kristiansand kulturskole).

 

Arrangementets moderator er Marte Bjerke. Hun er til daglig journalist i Fagbladet. 

 

> Relevant kronikk: Er det sant at kulturskolen har mislyktes?

Forfattet av Anders Rønningen, leder for interessepolitisk arbeid i Kulturskolerådet

Les flere nyheter!