Innledning
Denne støtteressursen består av to hoveddeler:
1. Hva er og hvordan forstår vi elevmedvirkning?
- Hva er elevmedvirkning? (video)
- Hvordan kan vi forstå elevmedvirkning i kulturskolen (podkast)
- Refleksjons- og diskusjonsoppgave (arbeid i grupper)
2. Hvordan arbeide med elevmedvirkning i praksis?
Innhold (ferdigstilles i starten av januar 2026):
- Rammeplan og medvirkning (tekst)
- Arbeid med elevmedvirkning i praksis (oppgave – prøve ut i praksis)
- Videre fordypning (kilder med mer)
1. Hva er og hvordan forstår vi elevmedvirkning?
Denne delen består av to ressurser og en oppgave. Først en video om elever og medvirkning i kulturskolen med Erlend Dehlin fra NTNU. Deretter en podkast som går dypere inn i temaet med Erlend Dehlin, Åste Domaas (Kulturskolerådet) og Vegard Meland (Universitetet i Innlandet). Oppgaven til slutt utfordrer lærerne til å diskutere og utvikle felles forståelser av medvirkning på egen kulturskole, og dele erfaringer rundt hvordan man legger til rette til medvirkning i praksis.
1.1 Hva er elevmedvirkning?
I denne filmen snakker Erlend Dehlin (NTNU) om elever og medvirkning i kulturskolen. Han belyser medvirkning gjennom objekt- og subjektpraksiser, og avslutter med å ramme medvirkning inn ved å bruke medvirkningsmatrisen. Mens du ser filmen, tenk gjerne over hvordan du og kollegaene dine legger til rette for medvirkning på egen kulturskole.
Medvirkningsmatrisen kan lastes ned her.
Refleksjonsoppgave
Fullfør setningen under og del den med en kollega:
- Det viktigste jeg tar med meg fra filmen er ...
|
Tips Har du lyst til å se flere filmer om medvirkning? På hjemmesidene til Senter for Livslang Læring ved Universitetet i Innlandet finner du både filmer og podkaster om temaet. |
1.2 Hvordan kan vi forstå elevmedvirkning i kulturskolen?
I denne podkasten går Erlend Dehlin (NTNU), Åste Domaas (Kulturskolerådet) og Vegard Meland (iNN) dypere inn i temaet elevmedvirkning. Her blir også elevmedvirkning diskutert i lys av rammeplan og praksiser.
|
Tips Podkaster er lettere å ta med seg rundt. Hva med å lytte til den i bilen på veg til jobb, eller når du er ute og går en tur? |
LENKE:
https://www.buzzsprout.com/1018579/episodes/18176714
LITTERATUR:
Dehlin, E. og Sjølie, E. (2025). Hvordan team fungerer. Cappelen Damm Akademisk.
1.3 Refleksjons- og diskusjonsoppgave
Erlend Dehlin (NTNU) brenner virkelig for medvirkning i kulturskolen. Du har nå sett en film der han snakker om temaet, og du har kanskje også lyttet til podkasten.
I denne oppgaven skal dere sammen (i læringsfellesskap) utforske elevmedvirkning videre, gjennom å reflektere over og svare på følgende to spørsmål:
- Hvordan forstår vi elevmedvirkning på vår kulturskole?
- Hvordan legger vi til rette for elevmedvirkning hos oss?
I arbeidet med spørsmålene kan dere gjerne støtte dere til noen sentrale punkter/stikkord som Erlend var inne på i både film og podkast:
- Objekt- og subjektpraksiser
- Medbestemmelse og medvirkning
- Medvirkningsmatrisen til Dehlin og Sjølie
Vi anbefaler å bruke IGP som metode, der hver og en først bruker 5-10 minutter til å reflektere over og skrive ned sine tanker og svare på de to spørsmålene (Individuelt). Deretter møtes dere i læringsfellesskap (Gruppe) og deler refleksjoner og svar med hverandre. Her kan dere godt diskutere og utforske hverandres forståelser. Gruppedelen kan gjerne avsluttes med en kort oppsummering: Slik forstår vi, og slik legger vi til rette for elevmedvirkning. Gruppedelen bør ha en varighet på 20-30 minutter, men tidsbruk vil også variere ut fra gruppestørrelse.
P-en i IGP står for Plenum. Her anbefaler vi at leder eller leder-/plangruppen organiserer en felles oppsummering gjennom at de ulike gruppene får delt sine oppsummeringer. Da får alle muligheten til å høre andre gruppers svar på spørsmålene.
PS: Plenum egner seg dårlig som diskusjonsarena, spesielt om man er mange ansatte. Det viktigste er å få til deling. Leder og plangruppen kan ta ansvaret for å lage en oppsummering av gruppenes innspill, og dele denne ved en senere anledning.
2. Hvordan arbeide med medvirkning i praksis?
Denne delen ferdigstilles til starten av januar 2026
Denne delen består av to oppgaver samt tips om litteratur for videre fordypning. Den første oppgaven handler om medvirkning i rammeplantekstene. Den andre utfordrer deg og kollegaene dine til å planlegge og gjennomføre en utprøving i praksis (læringsaksjon).
PS: Vær oppmerksom på at oppgavene i denne delen inneholder flere mindre oppgaver og aktiviteter.
