Drømmefangeren

img_54.jpg
JURYLEDER DRØMMESTIPENDET 2012: Tine Thing Helseth. Foto: tinethinghelseth.com
16.11.2011 Hege Arstad (tekst)
Del på:

Drømmefangeren

OSLO: Hun har mottatt en rekke prestisjetunge priser i inn- og utland. Nå skal hun sitte i den andre enden. Tine Thing Helseth er juryleder for Drømmestipendet 2012.

 

 

– Først må jeg si at Drømmestipendet er en fantastisk ordning. Jeg liker det faktum at det ikke er en rendyrket talentkonkurranse, men at det også legges vekt på de unge kulturutøvernes drømmer. Ikke alle er så heldige å ha dyktige støttespillere rundt seg som gir dem selvtillit og tro på at de faktisk kan lykkes. I så måte er Drømmestipendet kjempeviktig.

 

– For utøverne er stipendet en flott bekreftelse på at det en holder på med er riktig, og at den store drømmen faktisk er oppnåelig. Det blir veldig spennende å få innblikk i folks drømmer. En ting er å ha drømmer, noe helt annet er å våge ”å si det høyt” foran en jury. Jeg håper det kommer inn mange spennende søknader, sier Tine Thing Helseth.

 

Inspirert av mor

 

Suksesshistorien om trompetesset begynner på Etterstad i Oslo. Foreldrene var langt over gjennomsnittlig musikkinteressert, og Tine var bare fem år gammel da hun begynte å spille piano ved Oslo kommunale musikkskole. To år senere skiftet hun instrument.

 

– Moren min var en aktiv trompetist, så valget av instrument var på ingen måte tilfeldig. Jeg tok ting veldig fort og syntes det var gøy. Moren min inspirerte meg til å satse skikkelig på et tidlig tidspunkt, men hun har aldri vært musikklæreren min. Det ble for nært. Trompetundervisning fikk jeg først av privatlærer Heidi Johansen og deretter Arnulf Naur Nilsen.

 

Kometkarriere

 

At Tine hadde stor kapasitet allerede som barn, er det ingen som betviler. Hun elsket å spille trompet, men fant også tid til fotball og kor. I tillegg var hun aktiv i musikkorps. Først i Vålerenga Skolemusikkorps, deretter Sofiemyr Skolekorps og Sagene Janitsjarkorps. 15 år gammel står Barratt Due musikkinstitutt for tur, og siden har det, for å ty til klisjeer, gått slag i slag.

 

I 2004 fikk hun Det nasjonale drømmestipendet, i 2005 ble hun kåret til Årets musiker i Ungdommens Musikkmesterskap. Cd-debuten kom med albumet ”Trumpet Concertos” i 2007, hvorpå hun ble kåret til årets nykommer under Spellemannsprisen, som den første klassiske utøveren noensinne. Siden cd-debuten har hun turnert på heltid. Med 250 reisedøgn i året og verden som arbeidsplass er hun noe så sjeldent som en norsk superstjerne som spiller på prestisjearenaer som Royal Albert Hall og Carnegie Hall.  Mye har skjedd på kort tid. Ikke rart at karrieren beskrives som kometaktig.

 

– Ting har definitivt skjedd veldig fort, men samtidig veldig naturlig. Jeg har aldri vært inne på tanken på at jeg skulle drive med noe annet, og på mange måter føles det som om yrket har valgt meg og ikke omvendt. Jeg ser jo at det ligger en smule naivitet der. Som barn vet man ikke hva som skal til for å lykkes, men jeg har hele tiden vært målrettet og hatt dyktige folk rundt meg, sier Tine.  

 

Meningers mot

 

Hun er mer enn en ung kvinne som tryller frem magiske toner fra trompeten. 24-åringen har et stort engasjement og sterke meninger. Når vi spør henne om hva hun synes om musikk-/kulturundervisninga i den norske grunnskolen kommer svaret kontant:

 

– Jeg synes de kreative fagene må prioriteres i mye større grad. Både kvaliteten på lærerne og innholdet i undervisningen har stort forbedringspotensial. Det finnes selvsagt noen ildsjeler av noen musikklærere som gjør en fantastisk jobb, men veldig mange lærere sier selv at de ikke har det faglig grunnlaget som kreves for å undervise i musikk.

 

– Jeg mener bestemt at viktigheten og betydningen musikk, drama, kunst og kulturundervisning har på barn, er kraftig undervurdert. Undersøkelser viser at det å drive med kreative fag også setter i gang andre prosesser. Man får et større perspektiv, lærer å tenke på nye måter, noe som ofte bidrar til at man får bedre karakterer også i andre fag. Jeg sier ikke at barn og unge som går på Barratt Due eller kulturskolen er mer intelligente enn andre barn, men jeg tror at måten en der lærer å fokusere, virker veldig utviklende. Kulturskolen som skoleslag er derfor alfa og omega, spesielt ute i distriktene der man ikke har like mange muligheter som i storbyene, sier Tine.  

  

Forbilderollen

 

Mange barn og unge som driver med klassisk musikk har Tine Thing Helseth som stort forbilde. Som en av korpsbevegelsens Born to play-ambassadører, hvor målet er å skape gode holdninger i musikkorps gjennom spilleglede og fellesskap, stiller hun mer enn gjerne opp. I fjor sørget hun for at drømmestipendmottaker Mia Johnsen fikk oppfylt sin største drøm, nemlig å spille duett sammen med Tine Thing Helseth. Og i sommer dro hun på londonturné med Eiker strykeorkester og Barratt Dues barneorkester.

 

– Jeg har fortsatt litt problemer med å se meg selv som forbilde. Men når det er sagt er det en rolle jeg er svært bevisst og tar på alvor. Det er mange måter å være en ener på, og for meg har det alltid vært viktig å støtte opp under unge musikere. Det er morsomt og ikke minst veldig inspirerende både for de unge og meg selv.

 

– Hva er viktigst; bredde- eller talentsatsing?

 

– Det ene utelukker ikke det andre. Talentene må finnes frem til. Det er ikke alle talentene som lyser på samme tid. Utviklingskurven er forskjellig. Noen lyser kanskje nå de er 6 år, andre når de er 16. Det er derfor ekstremt viktig å ivareta alle, og at de som tidlig blir sett på som enere får et miljø hvor de kan være sammen med andre og på den måten utvikle seg både som menneske og musiker.   

 

Norgesturné

 

Det er travle dager for Tine Thing Helseth. I april signerte hun en kontrakt med EMI Classics som innebærer fire cd-utgivelser og internasjonal lansering. Et knapt halvår etter at hun satte navnet sitt på kontrakten, er hun ute med to cd-er på samme dag: Soloalbumet ”Storyteller” og ”10” med messingensemblet tenThing.

 

I skrivende stund er det er bare tre dager siden de to cd-ene ble sluppet, og det er mange som vil ha en bit av den virtuose trompetisten. Kalenderen er om mulig mer tettpakket enn den pleier å være. Men Tine klager ikke. Det er dette som er jobben hennes, og hun elsker den.

 

– Dette er bare gøy. Det er alltid litt spenning knyttet til cd-slipp, men tilbakemeldingene og salgstall virker veldig lovende. Nå skal jeg ut på en tre uker lang norgesturné med tenThing i regi av Rikskonsertene. Vi storgleder oss, avslutter jurylederen for Drømmestipendet 2012; Tine Thing Helseth.

 

Les også nyhetssak om Drømmestipendet 2012

 

Tine Thing Helseths priser og utmerkelser

 

2010: Mozart preis fra Mozart Stiftung Dortmund

2009: Borletti-Buitoni Trust Fellowship-stipend

2007: Spellemannsprisen som årets nykommer

2007: Luitpoldprisen som årets mest interessante unge kunstner under Kissinger Sommer-festival

2006: NRK P2-solist

2006: Prins Eugens Kulturpris, Stockholm

2006: KORK-prisen

2006: Vinner av NRKs ”Vituose”- konkurranse

2006: Den Norske Solistpris

2006: Yamaha Music Foundation Europe Scholarship

2006: Eurovision Young Musicians Competition, andrepris

2005: Norske musikklærerforenings Ærespris

2005: Årets musiker i Norge, Ungdommens Musikkmesterskap

2005: International Trumpet Guild; Competition Theo Charlier, andrepris

2004: Talentprisen

 

Tine Thing Helseth - fakta

 

Navn: Tine Thing Helseth

Alder: 24

Utdanning: Bachelor, konservatorieavdelingen ved Barratt Due musikkinstitutt. Tar nå master ved Norges musikkhøgskole

Yrke: trompetist

Aktuell fordi: Juryleder for Drømmestipendet 2012

Les flere nyheter!

Siste fra Kulturtrøkk: