Vil utarbeide veileder for hvordan dataspill kan være relevant i kulturskolen

14.12.2023 Egil Hofsli (tekst)
Del på:

Vil utarbeide veileder for hvordan dataspill kan være relevant i kulturskolen

Utarbeide en veileder for hvordan dataspill kan være relevant i kulturskolen. Det er ett av mange tiltak regjeringa har med i sin nye dataspillstrategi, «Tid for spill – regjeringens dataspillstrategi 2024–2026», som ble lansert 14. desember.

 

Strategien ble presentert av kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery på Holmlia bibliotek i Oslo.

 

> Den nye dataspillstrategien på regjeringen.no

 

– Dataspillfeltet har endret seg mye de senere årene. Den norske dataspillbransjen er i kraftig vekst. Det regionale og kommunale tilbudet er blitt styrket, og idretten og frivilligheten bidrar med stadig nye og gode initiativ for dataspillkulturen. Derfor må politikken også bli mer offensiv. Med denne nye strategien tar vi grep for å løfte dataspillfeltet ytterligere, sier Lubna Jaffery i ein pressemelding om den nye dataspillstrategien.

 

Regjeringas mål for dataspillpolitikken 

 

Den nye strategien har følgende mål:

  • Et mangfoldig og gjennomslagskraftig dataspilltilbud med høy kvalitet
  • Likestilling og mangfold i norske dataspill og norsk dataspillbransje
  • Profesjonalitet og vekst i norsk dataspillbransje
  • En inkluderende, trygg og tilgjengelig dataspillkultur

Dataspillstrategien er todelt og inneholder én del om norsk dataspilltilbud og norsk dataspillbransje, og én del om dataspillkulturen.

 

Om norsk dataspilltilbud og norsk dataspillbransje

 

Regjeringa sier at det norske dataspilltilbudet og den norske bransjen er inne i en god utvikling preget av vekst i bransjen, økt kvinneandel blant utviklerne og høy kvalitet i spillene som utgis.

 

Regjeringa mener også at dens virkemidler og budsjettsatsinger på området bidrar til den positive utviklingen. Men en er også oppmerksom på at norske dataspill og norsk dataspillbransje har et betydelig og uforløst potensial når det gjelder likestilling, næringsmessig vekst, og kulturelt gjennomslag i Norge.

 

Et hovedgrep i strategien, som regjeringa håper skal bidra til dette, er en styrking av Norsk filminstitutts tilskuddsordninger for utvikling og lansering av norske dataspill. Strategien presenterer blant annet en ny automatisk markedsordning i Filmfondet for tilskudd til ferdigstilling av dataspill som har mottatt utviklingstilskudd.

 

– Denne nye ordningen skal stimulere til at prosjektene med størst potensial blir enda bedre. På dette punktet leverer vi et løft fra strategiens første virkedag. I statsbudsjettet for 2024 har vi foreslått å øke bevilgningen til satsingen på dataspill i filmfondet med 7,5 millioner kroner, sier Jaffery.

 

Om dataspillkultur

 

Strategien peker på dataspillkulturens styrker og potensial som fritidsaktivitet, kunst- og kulturuttrykk, e-sport og verktøy for læring. Samtidig problematiserer strategien blant annet betydelige utfordringer tilknyttet hets, sjikane og trakassering i dataspillkulturen.

 

Strategiens tiltak på dette området vil bidra til å styrke kunnskap og kompetanse, aktivitet og innhold, og infrastrukturen for trygge og inkluderende møteplasser, både fysiske og digitale.

 

Nytt nasjonalt kompetansesenter

 

Blant de viktigste tiltakene er opprettelsen av et nasjonalt kompetansesenter for dataspillkultur under NFI, i samarbeid med Kulturtanken og Medietilsynet. Kompetansesenterets mandat skal være å samle, styrke og dele kunnskap og kompetanse om dataspill og dataspillkultur, først og fremst dataspill som kulturuttrykk, fritidsaktivitet og e-sport.

 

For å styrke innhold og aktivitet i offentlige rom og arrangementer, vil regjeringa blant annet innføre en prøveordning under NFI for tilskudd til innkjøp av dataspill og dataspillisenser til bruk av barn og unge i offentlige rom (bibliotek, fritidsklubber m.m.). Tilskuddet kan også gå til fysiske og digitale offentlige arrangementer. Ordningen rettes mot både formidling av dataspill som kulturuttrykk, og som fritidsaktivitet og e-sport.

 

– Strategien bidrar til en bedre organisering av dataspill som fritidsaktivitet og e-sport, som gir alle spillere de trygge, inspirerende og inkluderende arenaene de fortjener. Vi legger til rette for gode fysiske arenaer, hvor kompetente fagpersoner og oppdatert datautstyr kan bidra til å styrke og utvikle dataspillkulturen. Dette blir viktige møteplasser for å fremme kreativitet, samspill, konkurranse og dataspillglede, sier Jaffery i pressemeldinga om den nye strategien.

 

> Les hele pressemeldinga om den nye dataspillstrategien på regjeringen.no

Les flere nyheter!