Læring og utvikling i samskaping med andre

Bilde 25.11.2025 klokken 09.09.jpeg
Bilde 25.11.2025 klokken 09.09.jpeg
27.11.2025 Kjersti Lunden Nilsen (tekst og foto)
Del på:

Læring og utvikling i samskaping med andre

Forrige uke var deltakere fra ni kommuner samlet til siste fellessamling i programmet "Kulturskolen i fremtidens kommune" - et utviklingsarbeid som har tatt form gjennom pilotprosjektet "Fremtidens kulturskole" og som skal leve videre også i årene framover. 

 

Programmet har gjennom samlingene hatt fokus på kulturskolens rolle i det kommunale tjenestetilbudet, og som døråpner for samskaping. 

 

Målet med den siste samlingen nå i november var å oppsummere læringspunkter, dele erfaringer og ikke minst sette premissene for veien videre.  

 

Inger Anne Westby (bildet) og Jørn-Arild Mikkelsen - som utgjør et ressursteam for programmet - fasiliterte oppsummeringen med følgende spørsmål: 

 

  • Hvor var det vi startet og hvor er vi nå?  
  • Har vi nærmet oss noe av det vi har vært på jakt etter?  
  • Hvordan ser vi at vi er på rett vei?  
  • Hvilken tematikk og arbeidsmåter har vi reist gjennom?  
  • Hva har endret seg rundt oss?  
  • Hva blir viktig nå fremover? 

Deltakere fra de ulike kommunene takket for god gjennomført prosess i regi av Kulturskolerådets medarbeidere, og delte sine erfaringer i plenum. 

 

Felles for dem alle er at programmet har gitt verdifull kompetanse til å se kulturskole- og kommuneutvikling parallelt med samfunnsutviklingen forøvrig. 

 


Under fellessamling 5 på Gardermoen i september ble Stortingsmelding 28: Tro på framtida! presentert. Fem ulike departement har gått sammen om å skrive en felles oppvekstmelding, her representert ved to av dem. Bodil Hafsås fra Kunnskapsdepartementet (KD) og Charlotte  Sætre fra Kultur- og likestillingsdepartementet (KUD). Til høyre: Torkel Øien, programleder, Kulturskolerådet.

 

 

Erfaringer fra deltaker-kommunene

 

Sogndal:

 

- Gjennom deltaking i KFK har Sogn kulturskule fått ny kunnskap, erfaring og innsikt som gjer oss betre i stand til å samarbeide på tvers og til å sjå oss sjølve med nye auge. Dette har styrka rolla vår i den felles utviklingskrafta som skal sikre gode tenester for barn og unge i kommunen, sier Ingrid Annette Kristiansen, samfunnsutviklar i Sogndal kommune.

 

Kristiansand:
 

 - Programmet har lagt opp til en god samhandling og samkapingsarena på tvers av kommunalområder og vi har i perioden gjennomført endringer i organisering og priorteringer som har bidratt til at vi har oppnådd flere av målene vi satt oss. Utover konkrete resultater, har vi gjennom programmet også fått gode verktøy og metodiske innganger til utviklingsarbeid. Kunnskapen og erfaringene fra Kulturskolen i fremtidens kommune har overføringsverdi, og vil styrke annet utviklingsarbeid i kulturskolen og Kristiansand kommune, sier Tor Egil Vaule Andersen, rektor ved Knuden - Kristiansand kulturskole.

 

Eidsvoll:

 

 - Gjennom programmet har vi fått verktøyene som trengs for å arbeide mer strukturert mot de målene vi har satt oss, og vi har samtidig blitt mer bevisste på hvordan vi skal ta tak i den videre utviklingen av kulturskolen som en sentral aktør i fremtidens kommune, forteller undervisningsinspektør ved Eidsvoll kulturskole, Damnjan Cirkovic.

 

- Det har i tillegg vært svært verdifullt å delta sammen med andre kulturskoler i programmet, hvor vi har hatt en felles arena for å bli kjent, dele erfaringer og lære av hverandre på en måte som har styrket både innsikt, refleksjon og praksis, legger han til.

 

Kommunene som har vært med i 2024 - 2025: 

Saltdal, Sogndal og Luster, Eidsvoll, Nordre Land, Kristiansund, KristiansandRingerike, Bindal og Trondheim kommune. 

 

Målet nå er å la erfaringene deres komme flere kommuner til gode. 

 


Åste Domaas (leder for utviklingsarbeid i Kulturskolerådet) sammen med deltakere i programmet "Kulturskolen i fremtidens kommune". Her fra en workshop under fellessamling 5 på Gardermoen i september. Foto: Kulturskolerådet.

 

 

 

Les flere nyheter!