Klart for Pedagogdagene 2014
OSLO: Pedagogdagene 2014 er i mål, etter en innholdsrik dag to med 17 kurs å velge blant for deltakerne.
Dokumenter relevant i ettertid av Pedagogdagene 2014
Se bilder fra Pedagogdagene 2014
(ferdig oppdatert - 30 bilder å se!)
Pedagogdagene arrangeres for tredje gang i år, denne gangen på to arenaer - dette for å heve kvaliteten på arrangementet.
Programmet for Pedagogdagene 2014
Omtale av innhold torsdag 14. august
Omtale av innhold fredag 15. august
Norges musikkhøgskole på Majorstua i Oslo var også i år hovedarenaen for Pedagogdagene. Men i tillegg ble det dag to benyttet lokaler ved Kunsthøgskolen i Oslo, til kurstilbud innen dans og teater. Begge høgskolene var også med på arrangørsida, sammen med Norsk kulturskoleråd.
Pedagogdagene er et møtested for alle som arbeider pedagogisk innen estetiske fag i kulturskolen, grunnskolen, den videregående skolen og på høgskole- og universitetsnivå.
Elevene som ressurs
"Elevene som ressurs" var hovedtema for Pedagogdagene 2014. Som tidligere ble det fokus på opplevelse, opplæring, formidling og nettverksarbeid.
Fredag ble det tilbydd 17 ulike kurs. Noen kurs gikk over to økter (fem timer totalt), men de fleste deltakerne hadde valgt seg to ulike kurs denne daqen. Her fantes kurs under vignettene musikk, teater, visuell kunst, dans, formidling og Kulturskolebanken.
Plenumsdag
Pedagogdagene er stadig i utvikling, for å finne den form som best passer deltakerne. Nytt av året var at dag én inneholdt utelukkende plenumstilbud. Etter registrering og kunstnerisk innslag ble det torsdag velkomsttale ved Peter Tornquist, rektor ved Norges musikkhøgskole. Deretter kom fire plenumsforedrag:
-
"Er det håp for kunstfagene i en Pisa-tid?" v/ Svein Sjøberg
-
"Eleven i sentrum - Å motivere og tilrettelegge til beste for elevens utvikling" v/ Brit Ågot Brøske Danielsen
-
"Reggio Emilias pedagogiska filosofi" v/ Gunilla Öhman
-
"Læringsutbytte i kulturskolen - forventning eller fyord?" v/ Wenche Waagen
Første dag ble avrundet med en konsert med vokalsekstetten PUST.