13 kommuner klare for KulVFL 2022–2023
TRONDHEIM: 13 kommuner har fått plass på nettkurset Kulturskolebasert vurdering for læring (KulVFL) i skoleåret 2022–2023. KulVFL er et skolebasert nettkurs som tar sikte på å videreutvikle deltakernes vurderingskompetanse samtidig som det skal styrke de profesjonelle læringsfellesskapene og kulturskolen som lærende organisasjon.
De tretten kulturskolene / kommunene (fylkestilhørighet i parentes) som er klare for KulVFL 2022–2023 er
- Nord-Aurdal kulturskole, Nord-Aurdal (Innlandet)
- Vestre Slidre kulturskule, Vestre Slidre (Innlandet)
- Øystre Slidre kulturskule, Øystre Slidre (Innlandet)
- Aukra kulturskole, Aukra (Møre og Romsdal)
- Kristiansund kulturskole, Kristiansund (Møre og Romsdal)
- Rauma musikk- og kulturskole, Rauma (Møre og Romsdal)
- Vestnes kulturskole, Vestnes (Møre og Romsdal)
- Volda kulturskule, Volda (Møre og Romsdal)
- Ørsta kulturskule Ørsta (Møre og Romsdal)
- Karmøy kulturskole, Karmøy (Rogaland)
- Kulturskolen i Kvænangen, Kvænangen (Troms og Finnmark)
- Skien kulturskole, Skien (Vestfold og Telemark)
- Moss kulturskole, Moss (Viken)
Profesjonelle læringsfellesskap
Det overordnede målet for nettkurset KulVFL er at lærere og ledere samarbeider i profesjonelle læringsfellesskap, og bruker rammeplan for kulturskolen og vurdering for læring på en måte som er optimal for elevenes læring, utvikling og trivsel. KulVFL tar sikte på å videreutvikle deltakernes vurderingskompetanse, samtidig som det skal styrke de profesjonelle læringsfellesskapene og kulturskolen som lærende organisasjon.
Kurset er utviklet av Høgskolen i Innlandet i samarbeid med Norsk kulturskoleråd og en arbeidsgruppe fra kulturskolesektoren.
En forutsetning for deltakelse i KulVFL at hele personalet i kulturskolen deltar i utviklingsarbeidet.
Deltakelse i KulVFL er gratis skoleåret 2022–2023.
I juni vil modul 1 i KulVFL 2022–2023 bli tilgjengelig for kulturskoleledelsen i deltakerkommunene. 19. august arrangeres et webinar for noen «nøkkelpersoner» i de nye deltakerkommunene, der det blir gjennomgang av både innhold og praktisk gjennomføring.