Kulturskolerådet har laget policy for mangfold og inkludering

20.02.2025 Egil Hofsli (tekst) iStock (illustrasjon)
Del på:

Kulturskolerådet har laget policy for mangfold og inkludering

Kulturskolerådet har i en årrekke hatt fokus på mangfold og inkludering. Dette har vært en viktig del av organisasjonens strategiske og operative arbeid. Nå har Kulturskolerådet utarbeidet og tatt i bruk en policy for mangfold og inkludering.

 

Kulturskolerådets policy for mangfold og inkludering ble vedtatt av Kulturskolerådets hovedstyre nå i februar. Den inngår som en integrert del av organisasjonens ledelsessystemer, og angir overordnede retninger og prinsipper for organisasjonens arbeid. Den vil også være en viktig erklæring av organisasjonens verdigrunnlag for omverdenen.

 

– For Kulturskolerådet betyr dette at organisasjonen skal oppleves tydelig og ivareta et inkluderende tankesett med hensyn til mangfold. Kjernen i policyen er erklæringen som fastslår hvordan Kulturskolerådet forplikter seg innenfor mangfoldsområdet. Kulturskolerådet skal gjenkjennes som en organisasjon som ivaretar mangfoldsperspektivet i den omfattende porteføljen som rådet har, sier Morten Christiansen (bildet), direktør i Kulturskolerådet.

 

Han er sikker på at arbeid med mangfold ikke er en kortlivd trend. – Mangfold vil være normaltilstanden som må ivaretas kontinuerlig. Det som skjer i verden nå, gjør dette arbeidet umåtelig viktig. Som leder for Kulturskolerådet vil derfor mangfoldsfokuset ha en grunnleggende prioritering. Som en tilleggsdimensjon, vil et arbeid mot større mangfoldsmodenhet bidra til både økt verdiskaping og større innovasjonskraft, sier Morten Christiansen.

 

Arbeidet stadfestet på landsting

 

Betydningen av Kulturskolerådets arbeid med mangfold og inkludering ble stadfestet av Kulturskolerådets landsting i 2024. Det ble Strategi 2032 – med strategiområdet mangfold og bærekraft – vedtatt.

 

Flere av kulturskolerådets ansatte og tillitsvalgte har de siste årene gjennomført kurs i mangfoldsledelse. Parallelt har Kulturskolerådet gjennomført et internt veiledningsløp for alle ansatte, knyttet til mangfold. Summen av dette utgjør en forhøyet og stadig økende mangfoldsmodenhet og -kompetanse i organisasjonen.

 

Peker på synlige og usynlige forskjeller

 

I Kulturskolerådet ser man mangfold som et begrep som peker på synlige og usynlige forskjeller mellom mennesker. Et mangfold kan ha smal eller bred spennvidde, alt etter hvor store disse forskjellene er.

 

I en organisasjonskontekst betraktes mangfold av mange som et ressurspotensial som kan forløses under gitte forutsetninger og med hensiktsmessige ledelsessystemer. Det kan handle om å sette forskjellene mellom mennesker i spill på en konstruktiv og ressursorientert måte samt om å bygge kulturer og strukturer som stimulerer et ressursorientert mangfoldstankesett. Lykkes man med dette, kan mangfoldet i en organisasjon bidra til økt læring, innovasjon og verdiskaping.

 

Viktig standard og rammeverk

 

Norsk Standards Ledelsessystemer for mangfold (NS 11201:2018) er et rammeverk som kan anvendes for å forløse dette potensialet, og en viktig bestanddel i kunnskapsgrunnlaget for mangfoldsledelse.

 

Med bakgrunn i det ressursorienterte mangfoldstankesettet, og med tanke på organisasjonens framtidige verdiskaping, anser Kulturskolerådet det som viktig å bygge kapabilitet innenfor mangfoldsledelse og innrette sin virksomhet på en måte som kan levere i forhold til kravene i Ledelsessystemer for mangfold. Mangfoldspolicyen anses som viktig for å imøtekomme denne standarden.

 

Kulturskolerådets administrasjon mener at policyen vil bidra til å øke Kulturskolerådets mangfoldsmodenhet, og styrke organisasjonens kapabilitet for læring, innovasjon og verdiskaping. Den kan bidra til å gjøre Kulturskolerådet til en mer attraktiv og inkluderende arbeidsplass og medlemsorganisasjon, og sikre organisasjonens autentisitet og legitimitet i møte med det mangfoldige samfunnet.

 

Kulturskolerådets policy for mangfold og inkludering

Bakgrunn

 

Mangfold og inkludering er grunnleggende samfunnsverdier i Norge. Kulturskolerådet anerkjenner betydningen av disse verdiene, og betrakter dem som vesentlige for arbeidet med organisasjonens samfunnsoppdrag under visjonen «Kulturskole for alle».

 

I en organisasjonskontekst er mangfold en ressurs som kan bidra til økt læring, innovasjon og verdiskaping. Ressurspotensialet i mangfoldet kan hentes ut under gitte forutsetninger og med hensiktsmessige ledelsessystemer. Norsk Standards Ledelsessystemer for mangfold (NS 11201:2018) skal derfor være retningsgivende for Kulturskolerådet, slik at organisasjonen settes i stand til å forløse ressursene i sitt mangfold.

 

Formål

 

Formålet med Kulturskolerådets policy for mangfold og inkludering er å stadfeste organisasjonens ambisjonsnivå på området. Policyen skal sikre at Kulturskolerådet etablerer og etterlever systemer som kan bidra til en praksis som utløser ressursene i organisasjonens mangfold og dermed styrker organisasjonens kapabilitet for læring, innovasjon og verdiskaping.

 

Policyen skal bidra til å sikre kontinuerlig utvikling på området, og bidra til etableringen av et gjennomgående mangfolds- og inkluderingstankesett i organisasjonen. Den skal gjelde all virksomhet i Kulturskolerådet.

 

Policyen skal sikre at Kulturskolerådet er en attraktiv og inkluderende arbeidsplass og medlemsorganisasjon, som rekrutterer bredt og utvikler mangfoldskompetanse på alle nivåer. Slik blir Kulturskolerådet troverdig i møte med det mangfoldige samfunnet, opprettholder legitimitet og sikrer omgivelsenes tillit.

 

Begrepsavklaring

 

Med mangfold menes i denne sammenheng forskjeller mellom mennesker når det gjelder alder, kjønn, kjønnsidentitet, livssyn, utdanning, seksuell orientering, erfaring, funksjonsevne, etnisitet, kompetanse, interesser, familie- og livssituasjon, samt geografisk, sosial og kulturell bakgrunn.

 

Et mangfoldstankesett peker på forståelsen av hvordan disse kategoriene og variasjonene mellom dem påvirker personers leve- og livsvilkår, og hvordan ulikhetene og variasjonene mellom mennesker kan mobiliseres som en styrke for organisasjonen.

 

Inkludering refererer til prosessen med å sørge for at alle – uavhengig av forutsetninger – gis muligheter til å delta, bidra og lykkes på Kulturskolerådets arenaer. Dette innebærer å skape et miljø som er fritt for diskriminering, trakassering, mobbing, intoleranse og barrierer.

 

Et inkluderingstankesett er tuftet på en erkjennelse av at ulike forutsetninger krever ulik tilnærming. Reell inkludering innebærer derfor at mennesker med ulike behov og forutsetninger får differensiert tilrettelegging for å sikres likeverdige muligheter.

 

Erklæring

 

a) Kulturskolerådet forplikter seg til å fremme og ivareta mangfold og inkludering som kjerneverdier i organisasjonens arbeid

 

b) Kulturskolerådet skal ha en handlingsplan med mål og tiltak for mangfolds- og inkluderingsarbeidet

 

c) Kulturskolerådet skal forebygge mobbing, diskriminering og trakassering gjennom kunnskapsbaserte metoder, og arbeide systematisk for å skape inkluderende miljøer på våre arenaer

 

d) Kulturskolerådet skal til enhver tid ha fokus på å optimalisere ressursutnyttelsen i organisasjonens mangfold, både blant ansatte og tillitsvalgte

 

e) Kulturskolerådet skal kontinuerlig måle, evaluere og kvalitetssikre arbeidet med mangfold og inkludering gjennom interne revisjoner, bruker- og medarbeiderundersøkelser

 

f) Kulturskolerådets policy for mangfold og inkludering skal være synlig og kjent både internt og eksternt, og Kulturskolerådet har forventninger til at samarbeidspartnere og interessenter anerkjenner policyen

 

Ansvar og forpliktelse

 

Ansvar for implementering og oppfølging av policyen ligger hos ledelsen, med klare forventninger til at alle nivåer i organisasjonen bidrar til å etterleve og styrke policyen.

 

Ikrafttredelse

 

Kulturskolerådets policy for mangfold og inkludering trådte i kraft gjennom vedtak i Kulturskolerådets hovedstyre 6. februar 2025.

 

> Tilbake til toppen av nyhetssaken

 

Les flere nyheter!