Helhetlig satsing på kulturskoleledelse i regi av Kulturskolerådet

Kollasj med tre foredragsholdere på Lederkonferansen 2025.
Lederkonferansen er en del av Kulturskolerådets tilbud til kulturskoleledere i dag.
04.09.2025 Egil Hofsli (tekst og foto)
Del på:

Helhetlig satsing på kulturskoleledelse i regi av Kulturskolerådet

Innen august 2028 skal Kulturskolerådet – i samspill med andre aktører – ha etablert et helhetlig opplæringstilbud for kulturskoleledere. Dette er et mål i Kulturskolerådets pågående arbeid med kulturskoleledelse.

 

– Håpet er at det permanente, helhetlige tilbudet fullt ut skal dekke behovene for kulturskolelederopplæring hos de kommunene som er medlemmer i Kulturskolerådet, sier Torkel Øien (bildet), rådgiver i Kulturskolerådet og koordinator for organisasjonens arbeid med ledelse i kulturskolen. 

 

Systematisk og koordinert ledersatsing

 

Kulturskolerådet er i gang med en systematisk og koordinert ledersatsing med mål om å styrke kommunenes evne til å håndtere komplekse utfordringer, skape relevante tjenester og en bærekraftig og innovativ forvaltning.  

 

Ledersatsingen tar sikte på å møte behov kulturskolelederne beskriver som aktuelle i møte med forventninger i den nye rammeplanen “Kulturskole for alle” samt til kulturskolen som viktig aktør i kommunal utvikling.

 

For å få innsikt og skape et kunnskapsgrunnlag, har Kulturskolerådet gjennomført en kartlegging av kompetansen og ledererfaring hos dagens kulturskoleledere. I kartleggingen framgår ledernes egen vurdering av utviklingsbehov og kunnskap innen ledelse. Mer om resultater fra kartleggingen lengre nede i artikkelen.

 

«Tilby kompetanseheving i relevante tema. Då eg var heilt ny: skulle ønske det fantes eit seminar/kurs der ein fekk grunnleggande innføring i kulturskuleledelse, avtaleverk, arbeidtidsreglar og korleis drive planarbeid/samarbeid i kommunen.» 

 

Sitat fra Kulturskolerådets lederkartlegging (2025) 

 

Ledelse i kulturskolen viktig for Kulturskolerådet

 

Kulturskolerådet har et kontinuerlig engasjement for ledelse i kulturskolen. Det omfatter konferanser, utvikling av materiell, dialog med kulturskoleledere og miljø innen lederutvikling. Kulturskolerådets veiledningsordning, webinarer og temaprosjekt handler også i stor grad om ledelsesutvikling. 

 

Kulturskolerådets møteplasser i regionene har også fokus på ledelse i digitale forum og på fysiske arenaer.

 

– Likevel er det i dag mange kommuner og ledere Kulturskolerådet ikke når ut til  av ulike grunner. Noen ledere deltar flittig på mange arrangement og program, mens andre ikke prioriterer å benytte seg av slike tilbud. Andre igjen har ikke kapasitet, sier Torkel Øien.

 

«Leiarkurs. Eg har mykje erfaring som lærar og har master i musikkpedagogikk. Eg ønskjer først og fremst ikkje å ta poenggivande vidareutdanning som krev enda meir arbeid i ein hektisk kvardag i ein liten kulturskule. Eg ønskjer først og fremst lærerike kurs og samlingar for leiarar.»

 

Sitat fra Kulturskolerådets lederkartlegging (2025) 

 

Samordning av arbeid med ledelse 

 

Hvordan kan Kulturskolerådet se ulike satsinger i sammenheng og hva slags koordinering er det behov for? Høsten 2024, kom dette landstingsvedtaket, som nå rammer inn Kulturskolerådets arbeid: 

Oppfølging av Landstingsvedtak i sak 5.12:  «Norsk kulturskoleråd skal ivareta fokuset på ledelse i kulturskolen. En systematisering og koordinering av de ulike satsingene igangsettes høsten 2024.» 

 

135 kulturskoleledere bidrar med viktige svar 

 

Hvilke behov har så kommunenes ledere for å kunne lede kulturskolen i fremtidens kommune?

 

For å få innsikt og skape et kunnskapsgrunnlag, har Kulturskolerådet gjennomført en kartlegging av kompetansen og ledererfaring hos dagens kulturskoleledere. I kartleggingen framgår ledernes egen vurdering av utviklingsbehov og kunnskap innen ledelse. 

 

Spørringen ble sendt ut til alle landets kulturskoleledere. 135 av dem har svart. Utgangspunktet vårt var ulike spørsmål, rammet inn av hovedspørsmålet Helhetlig kulturskoleledelse – hva innebærer det for deg? 

 

Her følger noen essensielle spørsmål og svar fra kartleggingen.

 

  • Hvor lenge har du vært leder i kulturskolen?

 

– Det viser tydelig at spennet er stort. Samtidig viser det at mange har vært ledere i skoleslaget over lang tid. Disse kan være ressurser i ulike sammenhenger, hvor nettverk, kollegastøtte og erfaringsdeling kan være styrkende for kulturskolelederrollen, sier Torkel Øien.

 

«Legge til rette for ledernettverk der faglige tema og diskusjoner løftes opp. Når man står så aleine som leder på kulturskolefeltet i sin kommune, er det å hente erfaringer og kunnskap fra andre i samme rolle viktig. Ledelse er et allment tema, men å lede en kulturskole er det relativt få i Norge som gjør.»

 

Sitat fra Kulturskolerådets lederkartlegging (2025) 

 

– Når det gjelder bakgrunn for rollen, finner vi et bredt sammensatt og særs variert kompetansebilde. Her fins ledere med ulike behov for støtte, utdanninger, nettverk og lederoppfølging i egen kommune, sier Øien.

 

  • Hva er de største utfordringene du møter som kulturskoleleder? 

 

– Personalledelse er åpenbart en utfordring mange kjenner på. Flere opplever utfordringer med «privat praksis» i egen skole. Legitimering og forståelse henger sammen med skoleslagets anerkjennelse i det kommunale systemet og i lokalsamfunnet, men også med leders opplevde tilgang til andre nivå og fora i kommunen, lokaler og andre ressurser samt like lønnsforhold, sier Torkel Øien.

 

«En utfordring som ofte oppstår i kulturskolens praksis er en tendens til “privatpraksis”, der medarbeidere i stor grad opererer som spesialister innen sine egne fagområder, at det er mye taus kunnskap og liten grad av erfaring- og kunnskapsdeling. Andre faktorer, som mange små deltidsstillinger og begrenset tid til felles møter i arbeidstiden, kan også påvirke samarbeidet negativt. For at organisasjonen skal nå sine mål, er det viktig at lederen legger til rette for samarbeidet, og at utvikling og læring skjer i de felles møtepunktene».

 

Sitat fra Kulturskolerådets lederkartlegging (2025) 

 

Ett av spørsmålene som ifølge Øien gir gode innspill til Kulturskolerådets arbeid, er

 

  • Hvilken ledertematikk som aktualiseres av temaene som er tillagt vekt i ny rammeplan, er det viktigst for deg at du får oppdatert deg på? 

 

– Også spørsmålet om hvordan Kulturskolerådet kan bidra til å styrke deg i ditt lederskap, har også gitt nyttige innspill til arbeidet, sier Torkel Øien. Han er klar på at materialet som er samlet gjennom spørringen danner en viktig del av kunnskapsgrunnlaget som Kulturskolerådets videre arbeidet skal bygge på.

 

«Kulturskolerådet kan styrke mitt lederskap ved aktivt å tilrettelegge for fagfelleskap og kunnskapsdeling mellom kulturskoler på tvers av kommunegrensene. Dette kan gjøres ved å etablere regionale og nasjonale nettverk, arrangere regelmessige samlinger, og skape plattformer for deling av beste praksis, verktøy og ressurser. Å ha tilgang til et slikt fagfelleskap vil gi meg mulighet til å lære av andre, diskutere felles utfordringer og få inspirasjon til å utvikle min egen ledelsespraksis, det skaper tilhørighet. Videre bør Kulturskolerådet lage tydelige rammer, gjerne i form av veiledere, for slik kunnskapsutveksling».

 

Sitat fra Kulturskolerådets lederkartlegging (2025) 

 

Arbeidet videre mot august 2028

 

– Dialog og samhandling med praksisfeltet og utdanningsinstitusjoner som driver lederutdanning og -utvikling, er viktig i Kulturskolerådet videre arbeidet. Likeså utbyttet av den gjennomførte kartleggingen og det som preger dagens ledere og behov for fremtiden, sier Torkel Øien.

 

Han sier videre at som mange som driver utviklingsarbeid har erfart mang en gang, er tidsplaner tentative og noe å styre etter – samt gode utgangspunkt for jevnlig realitetsjusteringer. På veien mot et permanent, helhetlig ledersatsingstilbud i 2028 skal Kulturskolerådet – i samspill med praksisfeltet – ha fokus på ledelse og utvikle relevante tilbud og møteplasser for ledere i kulturskolen. 

 

– Det vi allerede er i gang med fra høsten 2025, er månedlig digitale lederforum i alle regioner, med fokus på støtteressurser til arbeidet med rammeplanen, sier Torkel Øien, koordinator for arbeidet med ledelse i kulturskolen. Han takker alle som – med innspill, nyttige dialoger, engasjement og heiarop – har og/eller bidrar i arbeidet med å styrke og utvikle feltet kulturskoleledelse i kommunene.