Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse

Del på:

Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse

Denne lederressursen er organisert i 3 deler:

 

I del 1 ser vi nærmere på «Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse». Her blir du utfordret til å lese artikkelen «Profesjonsutvikling gjennom samarbeid», og du møter Eirik Irgens i filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill».

 

I del 2 går vi dypere inn i temaet gjennom en podkast, der ledelse kobles til utviklingshjulet.

 

I del 3 møter du noen praktiske oppgaver som kan brukes på egen kulturskole, sammen med lærerne. Del 3, eller hele denne lederressursen, kan gjerne kombineres med eller arbeides med i lys av lederressursen om profesjonelle læringsfellesskap.

 

 

 

Irgens, E. (2011)

 

Del 1: Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse

Det å være leder er en krevende rolle og oppgave, og det å være leder i kulturskolen er sammensatt og komplekst. Sammenligner man med grunnskole og videregående opplæring, så har man i kulturskolen både flere og en rekke andre utfordringer som må håndteres. Det mest framtredende, er nok at man ikke har tilsvarende muligheter til å møtes og arbeide sammen. Rett og slett fordi læreres og lederes arbeid i kulturskolen strekkes over tid, fra morgen til ettermiddager, kvelder og i helger, avhengig av hvilke aktiviteter som skal foregå, og at man blir delvis styrt til å unngå kollisjoner med ordinær skole. I tillegg er det ganske vanlig at ansatte i kulturskoler har reduserte stillinger, siden de ofte også arbeider i ordinær skole, på andre kulturskoler i tillegg, eller arbeider som utøvende kunstner med mer. Kanskje du som leser dette akkurat nå, er den eneste som har 100% stilling i din kulturskole, og at du i tillegg til å være leder, også arbeider som kulturskolelærer.

 

Vi tenker at denne lederressursen er ekstra relevant i kulturskolen, siden den kan hjelpe deg til å verne om tiden man har til disposisjon i kulturskolen. Den kan bidra til å øke lærernes forståelse for og prioritering av det å samarbeide med hverandre. Ressursen kan muligens også hjelpe deg til å sette de strukturene som skal til for det å lede en organisasjon i utvikling. Lede en organisasjon i bevegelse.

 

Mens du arbeider med denne og etterkommende deler, så anbefaler vi at du tar hyppige stopp. Stopp der du reflekterer og tar notater. Kanskje det første du bør gjøre, er rett og slett få en grovoversikt over denne lederressursen, og deretter sette av tid i din kalender. Du bør altså prioritere og fastlegge din egen tid, slik at den ikke blir spist opp av andre løpende gjøremål. Dersom det er flere ledere på din kulturskole, så sett av tid der dere kan arbeide sammen om innholdet i denne ressursen.

 

Oppgave 1
  • Les artikkelen «Profesjonsutvikling gjennom samarbeid» skrevet av Eirik Irgens (s. 12-15). Artikkelen danner grunnlaget for denne ressursen og arbeidet med den.
  • Svar gjerne på refleksjonsspørsmålene som stilles i artikkelen.

 

Oppgave 2
  • Se filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill», gjerne sammen med andre ledere på din kulturskole. Vurder også om dette er en film som dere kan se sammen med hele personalet på et senere tidspunkt, og deretter snakke sammen om innholdet i den. For eksempel som en del av oppgave 1 i del 3.

 

 

Tips

Etter å ha sett filmen, skriv en setning om det du bet deg mest merke i fra Irgens sine innspill. For eksempel: Det viktigste jeg hørte var...

 

 

 

 

 

Del 2: Ledelse og utviklingshjulet i kulturskolen

I denne podkasten snakker Vegard Meland fra Universitetet med Eirik Irgens, professor i utdanningsledelse ved NTNU. Temaet er ledelse i kulturskolen og et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse. Podkasten er nesten 50 minutter lang. Dersom du lytter til den mens du kjører bil, må du muligens ta noen omveier for å få lyttet ferdig.

  

 

 

 

 

Aktuell litteratur og videre fordypning

 

 

 

 

Del 3: Utviklingshjulet i praksis

I denne delen skisserer vi ulike måter å arbeide med Irgens utviklingshjul. Oppgavene legger opp til å involvere og utfordre de ansatte på kulturskolen. Her må du som leder vurdere:

 

  • Om dere skal arbeide med alle oppgavene
  • Om dere skal arbeide med et utvalg av dem
  • Gruppesammensetninger i arbeidet
  • Om det er bestemte metodiske tilnærminger som vil egne seg bedre enn det vi har foreslått. Se gjerne her for ulike metoder og strategier.

 

Oppgave 1 (denne oppgaven tar mellom 45 og 60 minutter å arbeide med)

Intensjonen med denne oppgaven er å få et overblikk over de ulike rommene i utviklingshjulet, og et innblikk i og forståelse for spenningene og sammenhengene mellom de ulike rommene i utvikling. Oppgaven kan gjerne gjøres der hele personalet er samlet. Da er det også en fordel om de sitter i grupper eller læringspar, men samtidig kan se skjermen og det som legges fra.

 

Utviklingshjulet del 1:

Start med å vise den interaktive modellen under på storskjerm. Ramm kort inn modellen med egne ord, der linjen mellom drift og utvikling, og linjen mellom individuelt påpekes, og at dette danner utgangspunktet for de fire rommene.

 

 

Få deretter lærerne til å diskutere og plassere de ulike oppgavetypene i rommet de mener de hører til. Avslutt gjerne med å spørre noen av gruppene/læringsparene hvor de har plassert oppgavene, før du viser hvor Irgens har plassert disse oppgavene (gjøres ved å trykke på + tegnet).

 

Utviklingshjulet del 2:

Se filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill». Be gjerne lærerne ta notater underveis, eller at de skal skrive en setning. For eksempel: Det viktigste jeg tar med meg fra denne filmen er...

 

 

Snakk sammen

Legg til rette for at lærerne får snakkes sammen og diskutert innholdet i filmen de nettopp så, eller la de dele setningene med hverandre (Det viktigste jeg tar med meg fra denne filmen er...).

 

Oppsummér

Som en avslutning på denne oppgaven, kan man gjerne få lærerne til å dele sine tanker og refleksjoner i plenum. Disse refleksjonene kan være nyttige for deg som leder eller ledergruppen.

 

Oppgave 2 (denne oppgaven tar mellom 30 og 45 minutter å arbeide med)

Denne oppgaven bygger videre på oppgave 1, men kan gjennomføres uten at lærerne har arbeidet med den og sett filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill». Men, lærerne trenger en viss innramming av modellen for at den skal kunne gi mening. Intensjonen er å komme enda dypere inn i modellen og koble den til egne arbeidsoppgaver og gjøremål i kulturskolen.

 

 

Individuelt:

  1. Lag en liste med alle de forskjellige oppgavene du arbeider med i hverdagen.
  2. Forsøk å plassere de ulike oppgavene i utviklingshjulet.

 

Gruppe:

 

  • Del utviklingshjulene med hverandre, og utforsk likheter og ulikheter. Klarer dere å lage et felles utviklingshjul for gruppen du er med i?

 

Plenum:

 

  • Gruppene, eller enkeltlærere deler sitt utviklingshjul i plenum. Dersom det er mange fellespunkter mellom de som deler, kan disse for eksempel skrives in i et felles utviklingshjul for hele kulturskolen.

 

Tips: Ta gjerne en utskrift av det tomme utviklingshjulet, slik at lærerne og gruppene kan skrive rett inn i hjulene.

 

 

NB! Når dere har arbeidet med oppgaven på egen kulturskole, bør du som leder, eller ledergruppen, reflektere over hva du/dere har lært gjennom lærernes delinger.

 

  • Har noen av innspillene gjort deg oppmerksom på noe spesielt?
  • Ser du noen nye muligheter i egen organisasjon?
  • Var det noe som du opplevde som vanskelig/utfordrende?

 

Oppgave 3 (denne oppgaven tar ca. 30 minutter å arbeide med)

Intensjonen med denne oppgaven er at lærerne (og lederne) skal få bedre oversikt over egen tidsbruk. Tid er en mangelvare i kulturskolen, og derfor er det viktig å få oversikt over hva man faktisk bruker tiden til. Kanskje noen bruker mye tid på det som ikke trenger å ta så lang tid, og at noen bruker lite tid på det man bør bruke mer tid på. Oppgaven tar også tak i arenaer for samarbeid.

 

Irgens, E. (2011)

 

Individuelt:

 

Ta utgangspunkt i Irgens utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse.

 

  1. Analyser/undersøk din tidsbruk i de ulike rommene. Hvor mye tid bruker du i de ulike rommene, og opplever du at det er god balanse?
  2. Hvilke arenaer* har dere for læring og utvikling av praksiser, og hvordan fungerer de?

* Med arenaer menes det her for eksempel kontoret/egen arbeidsplass der man forbereder undervisningen, fagteam/team, tverrfaglige team, fellestid/møter, ledergruppe, plangruppe/PU-gruppe, foreldresamarbeid med mer.

 

Gruppe og/eller plenum:

 

  • Del og diskuter de to spørsmålene (tid/tidsbruk og arenaer/funksjon).

 

NB! Leder/ledergruppen bør være tett på lærerne i arbeidet med denne oppgaven. Inviter deg/dere gjerne inn i samtalene og lytt aktivt. Vurder også om ledergruppen bør gjennomføre samme oppgave som lærerne.

 

Oppgave 4 (denne oppgaven tar mellom 15 og 30 minutter å arbeide med)

I denne oppgaven stiller vi noen spørsmål knyttet til de fire rommene i utviklingshjulet. Arbeid med disse spørsmålene kan bidra til at lærere, enkeltvis og samlet, blir mer bevisst på hva som skal til for at de ulike rommene skal fungere, og tar større ansvar for eget bidrag inn. Lærere må være medaktører og medansvarlige. Dette er ikke noe som «ledelsen må fikse» alene.

 

Arbeidet med denne oppgaven kan foregå individuelt, eller i mindre grupper. Oppgaven egner seg også godt som utgangspunkt i et eget ledermøte.

 

 

Tips: Kan Utviklingshjulet med tilhørende spørsmål brukes som en del av en medarbeidersamtale? I så fall, må ordet «vi» i spørsmålene endres til «jeg». For eksempel: «Hvordan kan jeg bidra og legge til rette for felles utvikling på kulturskolen?»

 

 

  

 

 

 

 

Tilbake til nettsidens hovedmeny