Sider

Del på:

Lederressursen for profesjonelle læringsfelleskap er organisert i tre deler:

 

I del 1 går vi inn på dine førforståelser av profesjonelle læringsfellesskap (PLF). Deretter utforsker vi hva det er og hva som kjennetegner gode profesjonelle læringsfellesskap gjennom to filmer. Så har vi en podkast om det å lede og legge til rette for PLF, før du til slutt blir utfordret til å gjennomføre en analyse knyttet til PLF på din kulturskole.

 

I del 2 gir vi innspill og støtte til arbeid med forståelser av PLF der alle lærerne involveres. Innspillene er direkte knyttet til støtteressursen om profesjonelle læringsfellesskap som ligger i Rammeplanen (Hva er PLF?). Denne støtteressursen består av en film, noen samarbeidsoppgaver og en analyseoppgave.

 

Del 3 ser nærmere på og gir innspill til utvikling/videreutvikling av profesjonelle læringsfellesskap lokalt på egen kulturskole. Denne delen tar også utgangspunkt i støtteressursen om PLF i Rammeplanen (Hvordan arbeide med og utvikle PLF?).

 

Innhold

1 Førforståelse, PLF, ledelse og analyse

1.1 Film: Profesjonelle læringsfelleskap  forståelser

1.2 Film: Profesjonelle læringsfelleskap  kjennetegn

1.3 Podkast: Ledelse og profesjonelle læringsfellesskap

1.4 Analyse (nå-tilstand)

 

2 Arbeid med forståelser av PLF på kulturskolen

2.1 Film: Profesjonelle læringsfellesskap  forståelse og kjennetegn

2.2 Spørsmål til refleksjon og diskusjon

2.3 Analyse PLF (nå-tilstand)

 

3 Utvikle PLF på kulturskolen

3.1 Analyse PLF (ønsket tilstand)

3.2 Lærende møter

3.3 Lærende møter i praksis

3.4 Metoder, strategier og andre ressurser

 

 

1 Førforståelse, PLF, ledelse og analyse

Profesjonelle læringsfellesskap (PLF) er ikke et nytt begrep, men det er først i senere år at det har blitt et sentralt begrep innen utdanningsfeltet. PLF kommer eksplisitt til uttrykk i både lovverk og forskrifter. For eksempel gjennom læreplanverkets overordnede del. Begrepet er også sentralt i Rammeplanen for kulturskolen, der det nevnes eksplisitt i kapittel 3.6 Kulturskolelæreren og det profesjonelle læringsfellesskapet.

 

Bare tittelen indikerer en veksling mellom det individuelle og det kollektive, der vi har fått en tydeligere kollektiv orientering. En slik tilnærming synliggjør også at det å være kulturskolelærer ikke lenger er et individuelt anliggende. Å være kulturskolelærer, og leder, er nå også et kollektivt anliggende, som fordrer både samarbeid og samhandling.

 

Før du går videre til neste del som går mer i dybden på profesjonelle læringsfellesskap, ønsker vi at du skal lese utdraget vi har hentet fra rammeplanen «Kulturskole for alle», deretter reflektere over noen spørsmål:

 

Gjennom å delta i kulturskolens profesjonelle læringsfelleskap vil kulturskolelæreren

 

  • videreutvikle pedagogisk og kunst- og kulturfaglig kompetanse
  • beskrive og begrunne egen praksis med et felles fagspråk
  • bevisstgjøre sitt forhold til sine mange roller som profesjonsutøver
  • se sitt eget fagområde i en større sammenheng i lokalsamfunnet og i en samfunnskontekst
  • ha som mål å utvikle kvaliteten på kulturskolens tilbud gjennom utvikling av egen og andres praksis
  • være opptatt av hvordan kulturskolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling av kulturskolens tilbud

Spørsmål til refleksjon

 

  • Hva legger du som leder i begrepet Profesjonelle læringsfellesskap?
    • Hvordan forstår du det? Lag gjerne en kort beskrivelse.
  • Hvilke profesjonelle læringsfellesskap har du ved din kulturskole?
    • Hvem er med i de forskjellige fellesskapene?
  • Hvordan opplever du at disse fellesskapene fungerer?
    • Fungerer de godt og lærende, eller er det fellesskap preget av lite læring?
  • Hvordan støtter du som leder opp under læringsfellesskapene?
    • Bidrar du for eksempel ved å sette av tid og rammer?
    • Må du hjelpe til ved å lede dem, eller leder de seg selv?
  • Har de profesjonelle læringsfellesskapene på din kulturskole kapasitet til å realisere rammeplanens eksplisitte formål med dem, jamfør punktene som er hentet fra kapittel 3.6?

For å få et godt grep om hva profesjonelle læringsfellesskap er og hva som kjennetegner gode profesjonelle læringsfellesskap, har vi her satt inn to filmer. Den første går inn på forståelse av hva profesjonelle læringsfellesskap er og kobler det til rammeplanen med et lederperspektiv. Den andre filmen går inn på fem kjennetegn for gode profesjonelle læringsfellesskap. Kjennetegn som har kommet fram gjennom forskning på feltet.

 

> Tilbake til toppen av siden

 

 

1.1 Film: Profesjonelle læringsfelleskap - forståelser

 

 Tilbake til toppen av siden

 
1.2 Film: Profesjonelle læringsfelleskap - kjennetegn

 

Tilbake til toppen av siden

 

1.3 Podkast: Ledelse og profesjonelle læringsfellesskap

I denne podkasten snakker Inger Anne Westby fra Norges musikkhøgskole og Vegard Meland om ledelse og profesjonelle læringsfellesskap i kulturskolen. Westby har lang erfaring fra kulturskolesektoren, og vil bidra med sine innspill og tanker rundt begrunnelser for profesjonelle læringsfellesskap og hva ledere i kulturskolen må være oppmerksomme på og kan gjøre i form av lederhandlinger. I samtalen trekker også Vegard Meland inn kjennetegnene på gode profesjonelle læringsfellesskap. Kjennetegn som kan være et nyttig styringsverktøy og en temperaturmåler i utviklingsarbeid.

 

 

Tips: Ta gjerne notater mens du lytter til podkasten, eller lag en liten oppsummering med punkter som du synes var ekstra relevante for deg.

 

Tilbake til toppen av siden

 

1.4 Analyse (nå-tilstand)

Som leder blir du nå utfordret til å gjennomføre en liten analyse. Du skal forsøke å finne ut hva som er tilstanden rundt/på profesjonelle læringsfellesskap ved din kulturskole. Du trenger ikke planlegge og gjennomføre en spørreundersøkelse. Her handler det mer om at du som leder skal reflektere, gjøre deg noen betraktinger og beskrive de profesjonelle læringsfellesskapene ved din kulturskole. En beskrivelse som er basert på dine egne forståelser.

 

Denne analysen kan du gjerne dele med resten av ledergruppen, eventuelt plangruppen. Vi anbefaler å være litt mer tilbakeholden ovenfor de ansatte. Det er jo ikke sikkert de deler eller er enige i din analyse og dine forståelser.

 

På et senere tidspunkt, for eksempel om dere velger å arbeide med støtteressursen om profesjonelle læringsfellesskap som ligger i den digitale rammeplanen, så kan det være lurt at alle gjennomfører en tilsvarende analyse.

 

Vi har delt analysen i tre deler, og den er delvis knyttet til flere av spørsmålene som du muligens arbeidet med i delen om førforståelse.

 

Del 1

Reflekter på nytt over spørsmålene under. Vi anbefaler at du skriver ned refleksjonene dine.

Skriv dem gjerne i et dokument og kall det Analyse PLF.

 

  • Hvilke profesjonelle læringsfellesskap har du ved din kulturskole?
  • Hvordan opplever du at disse fellesskapene fungerer?
  • Hvordan støtter du som leder opp under læringsfellesskapene?

Del 2

Hva mener du kjennetegner de profesjonelle læringsfellesskapene ved din kulturskole.

Bruk punktene under som utgangspunkt:

 

  • Delte verdier og visjoner
  • Samarbeid
  • Kollektivt ansvar
  • Spørrende og refleksiv holdning
  • Læring i grupper og individuell læring kobles

Del 3

Med utgangspunkt i listen under som er hentet fra rammeplanen: I hvilken grad og på hvilke måter opplever du at lærernes deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap bidrar til at de

 

  • videreutvikler pedagogisk og kunst- og kulturfaglig kompetanse
  • kan beskrive og begrunne egen praksis med et felles fagspråk
  • blir med bevisst rundt sine mange roller som profesjonsutøver
  • kan se sitt eget fagområde i en større sammenheng i lokalsamfunnet og i en samfunnskontekst
  • har som mål å utvikle kvaliteten på kulturskolens tilbud gjennom utvikling av egen og andres praksis
  • blir opptatt av hvordan kulturskolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling av kulturskolens tilbud

Tips: Under har vi lenket opp forskjellige ressurser. Ta gjerne en titt om du ønsker mer fordypning.

 

 

 Tilbake til toppen av siden

 

2 Arbeid med forståelser av PLF på kulturskolen

I den nye rammeplanen ligger det nå egne støtteressurser for både lærere og ledere. En av disse støtteressursene omhandler profesjonelle læringsfellesskap, og har tittelen «Hva er profesjonelle læringsfellesskap?».

 

I denne delen av lederressursen gir vi innspill til hvordan du/dere kan ta tak i og lede arbeidet med å utvikle forståelser av profesjonelle læringsfellesskap på din kulturskole, der utgangspunktet er støtteressursen i rammeplanen nevnt ovenfor. I arbeidet med å utvikle de ansattes forståelser av PLF, er det viktig at du har med deg dine egne refleksjoner og erfaringer fra arbeidet med den innledende delen av denne lederressursen (Del 1: Førforståelse, PLF, ledelse og analyse).

 

Støtteressursen «Hva er profesjonelle læringsfellesskap?» i rammeplanen består av følgende tre elementer:

  1. Profesjonelle læringsfellesskap – forståelse og kjennetegn (video)
  2. Spørsmål til refleksjon og diskusjon
  3. Analyse PLF (nå-tilstand)

Tilbake til toppen av siden

 

2.1 Film: Profesjonelle læringsfellesskap – forståelse og kjennetegn

Denne videoen vil du dra kjensel på. Det er en komprimert og forenklet versjon av filmene du så i forrige del av denne lederressursen. Poenget med filmen er å få fram hva profesjonelle læringsfellesskap er, knytte det til rammeplanen samt få fram hva som kjennetegner gode profesjonelle læringsfellesskap. Noe som igjen kan bidra til en mer helhetlig og felles forståelse av begrepet i kollegiet.

 

En utfordring er at filmen ikke gir noen grundig begrunnelse for PLF i kulturskolen annet enn at det adresseres i rammeplanen. Her kan det derfor være viktig å ha tenkt over dette i forkant, slik at man lettere kan gi et godt svar om noen spør om hvorfor akkurat vi skal arbeide med PLF.

 

Vi anbefaler at hele personalet samles og ser filmen sammen. For eksempel på et fellesmøte eller lignende. Vurder også om det bør stilles noen spørsmål før filmen, eller noe du vil at lærerne skal være ekstra oppmerksomme på. Slike spørsmål eller føringer kan hjelpe hver enkelt å holde fokus, og få et større og mer nyansert utbytte av filmen. Eksempler på spørsmål eller føringer kan være:

 

  • Kjenner du deg igjen i det som tas opp i filmen?
  • Når du ser filmen, noter ned punkter som du synes er ekstra relevante for deg/oss.

 

Når dere har sett filmen, anbefaler vi at det legges opp til arbeid i læringspar eller grupper. Dette kommer vi straks tilbake til, men vær oppmerksom på at det neppe vil være tilstrekkelig å bare ha sett en film om profesjonelle læringsfellesskap.

 

Tips: Dersom det er vanskelig å få nok tid sammen, kan man be lærerne se filmen individuelt før dere møtes (som en forberedelse til møte dere skal ha). Da har du riktignok mindre kontroll på om alle har sett filmen, og det kan igjen påvirke det etterfølgende arbeidet.

 

Tilbake til toppen av siden

 

2.2 Spørsmål til refleksjon og diskusjon

Under filmen om PLF – forståelser og kjennetegn som ligger i rammeplanen, har vi satt inn noen spørsmål til refleksjon og diskusjon. Det er gjennom disse samtalene dere har mulighet til å både utvikle og videreutvikle forståelser av hva PLF er og hva som kjennetegner gode PLF. Gjennom spørsmålene utfordres de ansatte til å utforske og diskutere «definisjonen» av PLF, og til å reflektere over noen spørsmål som går direkte inn på kjennetegnene av gode PLF:

 

Reflekter over og diskuter PLF i grupper

I filmen ble profesjonelle læringsfellesskap forstått som «en gruppe lærere og andre i og utenfor skolen som deler og kritisk gransker sin praksis i en pågående, refleksiv og kollektiv læringsorientert måte».

 

  • Hvordan forstår dere «definisjonen» av PLF?
  • Hva vil en slik «definisjon» bety i praksis?
  •  

Hva kjennetegner PLF på din kulturskole?

Diskuter og utforsk spørsmålene under i grupper eller læringspar:

 

  • Har dere delte verdier og visjoner på din kulturskole?
  • Hvordan samarbeider dere på din kulturskole?
  • Tar alle ansatte på din kulturskole et kollektivt ansvar for elevenes læring, utvikling og trivsel?
  • Har du en spørrende og utforskende holdning til kollegaene dine?
  • Bruker du å dele det du gjør og lærer i undervisningen med kollegaene dine, og deler de med deg?

Selv om det er ganske mange spørsmål som stilles, så trenger det ikke å ta så lang tid å utforske og diskutere dem. Vi tenker at 30 minutter er tilstrekkelig, og at det å se film og deretter arbeide med spørsmålene ikke trenger å ta mer enn 35-45 minutter til sammen. Spesielt hvis økta er godt planlagt og fordeling i grupper eller læringspar er klart på forhånd.

 

Det er ganske vanskelig å si noe om gruppestørrelse, rett og slett fordi kulturskoler i Norge har så utrolig ulik størrelse. En generell anbefaling kan allikevel være trefire lærere per gruppe dersom det er mulig. Er dere et lite personale, kan læringspar være mer aktuelt, eller at dere arbeider med spørsmålene med hele personalet samlet. Dersom kulturskolen din er ganske stor med mange ansatte, kan gruppestørrelsen godt være fire–seks stykker.

 

Gruppestørrelse kan ha innvirkning på arbeidet. Det kan også sammensetningen av lærere i de ulike gruppene. Her gjelder det å ta gode og kloke valg basert på dine kunnskaper om de ansatte. Det kommer også an på hva du som leder ønsker å oppnå. Tenk derfor igjennom om gruppene skal være

 

  • læringspar (to og to sammen som skal være læringspar over tid)
  • faggrupper
  • på tvers av fag
  • satt sammen der de som er på gruppe sammen kjenner hverandre godt fra før
  • satt sammen der de som er på gruppe sammen ikke kjenner hverandre så godt fra før

 

Vurder også om du og andre ledere på din kulturskole skal

 

  • bevege dere rundt og lytte
  • delta i gruppesamtalene

Vi anbefaler at gruppearbeidet avsluttes med en kort deling i plenum der alle er samlet. Da får de ulike gruppene innblikk i hva de andre snakket om og hvordan de forstår PLF. En slik deling må styres, og det kan hende du må stille noen oppfølgende spørsmål. En fra ledelsen bør også notere ned gruppenes innspill, eventuelt samle inn notater fra gruppene. Disse kan deretter tas opp og utforskes videre på eget ledermøte eller i plan-/utviklingsgruppen dersom dere har det.

 

Tips: Fordel gjerne noen oppgaver til gruppene. Mange ledere og lærere har gode erfaringer fra gruppearbeid der det fordeles roller som:

 

  • ordstyrer
  • tidtaker
  • referent
  • viddevakt (en som passer på at man snakker om det man skal snakke om)

 

Tilbake til toppen av siden

 

2.3 Analyse PLF (nå-tilstand)

Å gjøre en mer grundig analyse tar mer tid enn å diskutere noen spørsmål i grupper. Til analysen anbefaler vi derfor at det settes av 6090 minutter, der deler av analysearbeidet kan gjennomføres individuelt FØR man fortsetter analysen i grupper eller læringspar. Analysen som ligger i rammeplanen, er nesten identisk med analyseoppgaven du møtte tidligere i denne lederressursen (del 1).

 

Et spennende moment her, er i hvilken grad din analyse er samstemt med eller skiller seg fra lærernes analyser. Dette er derfor noe du og eventuelt ledergruppen bør ha med dere og være oppmerksomme på både underveis og avslutningen av analysen.

 

Når dere skal arbeide med analysen, så anbefaler vi at det legges opp etter metoden IGP. Det vil si først en individuell del, deretter arbeid i grupper eller læringspar, og til slutt deling i plenum der hele personalet deltar.

 

Individuelt (1520 minutter)

Den individuelle delen kan som nevnt gjennomføres som forarbeid, slik at dere får bedre tid til både gruppearbeid og deling i plenum. Her skal hver enkelt lærer reflektere over og skrive korte notater og svar på spørsmålene som ligger i den tre-delte analysen. De trenger ikke skrive så mye, men de ta notater, for disse får de bruk for i gruppearbeidet. Og, det er viktig at alle har gjennomført den individuelle delen. Det vil raskt oppstå komplikasjoner og frustrasjon dersom enkelte lærere ikke har forberedt seg til gruppearbeidet.

 

Gruppearbeid (4560 minutter)

I gruppearbeidet skal lærerne først dele sine refleksjoner og notater med hverandre. Her er det lurt at det gjennomføres som rekkeframlegg. Det vil si at en og en lærer legger fram sine refleksjoner uten at de andre kommentere. De skal bare lytte ut og eventuelt notere.

 

Når alle har lagt fram sine refleksjoner, så er det tid for å utforske og diskutere forståelser. Gruppearbeidet avsluttes ved at det lages et kort (skriftlig) sammendrag av gruppens forståelser og svar på spørsmålene i analysen. Her understreker vi at det er snakk om et kort sammendrag for hver del av analysen, og ikke nødvendigvis utfyllende svar på hvert enkelt spørsmål.

 

For at gruppearbeidet skal flyte best mulig samtidig som de beholder oversikten, kan det være lurt å følge dette oppsettet:

  1. Rekkeframlegg fra hver enkelt knyttet til analyse del 1
  2. Utforske og diskutere forståelser
  3. Lage sammendrag for del 1
  4. Rekkeframlegg hver enkelt knyttet til analyse del 2
  5. Utforske og diskutere forståelser
  6. Lage sammendrag for del 2
  7. Rekkeframlegg hver enkelt knyttet til analyse del 3
  8. Utforske og diskutere forståelser
  9. Lage sammendrag for del 3
Tips: Vurder sammensetning av grupper og rollefordeling. Kanskje det kan være lurt å bruke samme grupper som ble brukt når dere utforsket forståelser, men at rollene (referent, ordstyrer, tidtaker og viddevakt) byttes på?

 

Plenum (15 min.)

Erfaringsdeling fra gruppearbeidet i plenum bør ledes av rektor, eller av leder- og/eller plan- og utviklingsgruppen. Dersom plan- og utviklingsgruppen skal lede an, bør uansett rektor være aktivt med. Her anbefaler vi også at rekkeframlegg som metode benyttes, der dere styrer rekkefølgen på gruppenes innlegg (deler sine sammendrag).

 

Husk at plenum egner seg dårlig som diskusjonsarena. Her er det bedre at alle lytter aktivt, og eventuelt tar notater. Den/de som leder plenumsdelen må gjerne kommentere og anerkjenne gruppenes innlegg, men dette må ikke bli for omfattende. Det viktigste er å få fram gruppenes refleksjoner og svar.

 

Under gruppenes deling, må en fra ledelsen ta notater. Vi anbefaler også at sammendragene fra de ulike gruppene samles inn.

 

I avslutningen av plenumsdelen bør det kommuniseres tydelig hva som skal skje videre. Hva vil for eksempel ledelsen bruke disse innspillene til? Innspillene fra gruppene vil, når de er bearbeidet og tolket, danne en god beskrivelse av nå-situasjonen rundt profesjonelle læringsfellesskap på kulturskolen. Så si gjerne at ledergruppen (eventuelt andre) skal systematisere innspillene og speile de tilbake for personalet på et senere møte.

 

Med å speile, mener vi at ledelsen danner seg et overblikksbilde av gruppenes innspill, og forteller dette tilbake til personalet. For eksempel; «Det vi/jeg hørt og forstod fra gruppene er følgende ...». Ved å speile tilbake, vil dere få avklart om man forstår og ser ting likt, og kontrollert og avklart eventuelle feilforståelser. Ved speiling viser man også at man har lyttet ut og engasjert seg i lærernes stemmer.

 

Tips: For å speile tilbake, så må innspillene fra gruppene bearbeides og systematiseres. Her anbefaler vi at ledelsen gjør dette kort tid etter delingen i plenum. Da får man også sett egen analyse opp mot lærernes analyser. Når man har bearbeidet og systematisert, bør man deretter som nevnt speile for personalet. Dette kan gjøres kortfattet på et informasjonsmøte eller lignende.

 

Merk! Analyse som gir oversikt over PLF og nå-situasjon på egen kulturskole er en viktig byggestein for å utvikle/videreutvikle profesjonelle læringsfellesskap. Dette tar vi opp i neste del: Utvikle PLF på kulturskolen.

 

Tilbake til toppen av siden

 

3 Utvikle PLF på kulturskolen

Når dere nå har utforsket forståelser av profesjonelle læringsfellesskap og gjennomført en analyse av nå-tilstand, så er du/dere virkelig i posisjon til å videreutvikle de profesjonelle læringsfellesskapene. I denne delen gir vi innspill til å utvikle profesjonelle læringsfellesskap gjennom bruk av støtteressursen i rammeplanen som heter «Hvordan arbeide med og utvikle profesjonelle læringsfellesskap?», og den består av fire deler:

  1. Analyse PLF (ønsket tilstand)
  2. Lærende møter (video)
  3. Lærende møter i praksis
  4. Metoder, strategier og andre ressurser

Tilbake til toppen av siden

 

3.1 Analyse PLF (ønsket tilstand)

I forrige del støttet du deg antageligvis til analyseoppgaven om nå-tilstand. Analysen som du går inn i her, bygger videre på den forrige analysen, der målet nå er å beskrive ønsket tilstand. Hvordan ser for eksempel du/dere for dere at profesjonelle læringsfellesskap skal være hos dere? Hvordan skal de fungere, og hva skal de bidra til? Denne analysen er mye mindre omfattende, men et viktig trinn for å utvikle PLF på kulturskolen. Dersom du vil lære mer om den analytiske tilnærmingen som brukes her, anbefaler vi at du ser nærmere på nettressursen som heter SØT-modellen .

 

Før du utfordrer lærerne og setter i gang med å analysere og beskrive ønsket tilstand, anbefaler vi at du (og eventuelt ledergruppen eller plan-/utviklingsgruppen) gjennomfører analyse av ønsket tilstand på et eget møte. Her kan du støtte deg til de samme spørsmålene som ligger i rammeplanen:

  1. Hvordan ønsker du at de profesjonelle læringsfellesskapene skal være på din kulturskole i framtiden?
  • Hva kjennetegner dem?
  • Hvordan fungerer de?
  • Bidrar og involveres alle aktivt i læringsfellesskapene?
  • Hva kjennetegner dialogen i læringsfellesskapene?
  • Har dere nok tid til å arbeide i læringsfellesskapene?
  • Har møtene gode strukturer?
  • Har dere gode arenaer (møteplasser) for å arbeide sammen?

 

  1. Hva ønsker du at arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene skal bidra til?
  • Bidrar det til at dere lærer av hverandre og utvikler kompetanse?
  • Bidrar det til at dere arbeider med relevante og faglige temaer?
  • Bidrar det til at dere utvikler undervisningspraksiser?
  • Hjelper de profesjonelle læringsfellesskapene deg til å lykkes som lærer?
  • Bidrar det til en mer helhetlig praksis på din kulturskole?
  • Bidrar det til at dere i enda større grad klarer å realisere rammeplanen?

 

Etter at du/dere har arbeidet med ønsket tilstand (og delt den med hverandre dersom dere er en gruppe), kan det deretter settes av litt tid til å planlegge hvordan det skal arbeides med ønsket tilstand i personalet. Vi anbefaler at det legges opp til samme struktur som tidligere, der det først arbeides individuelt, så i grupper og avsluttes i plenum (IGP). Siden denne analysen er mindre omfattende enn nå-tilstand, så kan tidsbruken reduseres en del. Følgende tidsestimat bør være tilstrekkelig:

 

  • Individuelt (510 minutter)
  • Gruppe (20 minutter)
  • Plenum (510 minutter)

 

Tips: Husk å ta vare på lærernes innspill, og speil de tilbake. Når det gjøres, kan dere kanskje komme fram til en kort beskrivelse av ønsket tilstand som hele personalet kan stille seg bak og forplikte seg til å arbeide mot.

 

Tilbake til toppen av siden

 

3.2 Lærende møter

I denne filmen snakker Knut Roald fra Høgskulen på Vestlandet om lærende møter som en strategi eller struktur for at møter skal bli mer lærende. Lærende møter er også svært nyttig når en arbeider med pedagogisk utviklingsarbeid på kulturskolen. Som tidligere, bør du (og eventuelt ledergruppen eller plan-/utviklingsgruppen) se filmen før lærerne, og reflekterer over punktene som er listet opp under filmen.

 

Vi anbefaler at denne filmen ses på et felles personalmøte. Vær oppmerksom på at filmen ikke er spilt inn i en kulturskolekontekst, og at den er 22 minutter lang. Kanskje dette må kommenteres, og at alle får fylt opp koppen sin før dere ser den.

 

 

Punkter fra filmen:

 

Alle er forberedt og kan bidra med ideer/forestillinger

  1. Stille utforskende spørsmål
  2. Alle bidrar med ideer og forestillinger (vente med motforestillinger)
  3. Alle er ansvarlige for motforestillinger
  4. IGP og styrt rekkeframlegging
  5. Vurdere systematisk for å bli systemisk
  6. Dele på møteledelse og referat (dele på og fordele roller)
  7. Prioritere framfor å stemme
  8. Homogene/heterogene grupper
  9. Pauserommet er ingen god møtearena

Når dere har sett filmen, kan det være lurt å snakke litt sammen i læringspar eller grupper. Spørsmål som kan diskuteres er for eksempel:

 

  • Hvor lærende er vi i våre møter?
  • Hva er vi gode på, og hva kan vi bli bedre på?
  • Hva kan jeg bidra med for at møter skal bli mer lærende?

Tilbake til toppen av siden

 

3.3 Lærende møter i praksis

I denne delen møter lærerne følgende oppgave i støtteressursen til rammeplanen:

 

Oppgave

For å videreutvikle lærende møter og arbeid i profesjonelle læringsfellesskap i praksis, så må det trenes på. I denne oppgaven skal dere derfor

 

  • planlegge et lærende møte
  • gjennomføre et lærende møte
  • evaluere et lærende møte

I planleggingen og gjennomføringen av det lærende møtet, støtt dere til Knut Roald sine innspill. I planleggingen bør det også avklares tema/intensjon for møtet, hva hver enkelt skal forberede, og hvilke roller og strukturer som trengs. Eksempler på dette:

 

  • Hva er tema/intensjon for møtet (gjerne noe som er dagsaktuelt ved din kulturskole i dag eller i nær framtid)?
  • Hva skal hver enkelt forberede til møtet?
  • Hvem skal lede møtet?
  • Hvem skriver referat?
  • Trenger vi tidtaker og viddevakt?
  • Når skal møte gjennomføres og hvor lenge skal møtet vare?
  • Skal vi bruke rekkeframlegg eller andre strukturer?
  • Hvordan skal møte avsluttes?

For å få en pålitelig og god oversikt over hvordan det lærende møtet fungerte, så bør det også evalueres. Dette kan for eksempel gjøres i møtets avsluttende del. En måte å gjøre det på, er å støtte seg til metoden Gjort – Lært – Lurt (GLL). Da reflekterer hver enkelt noen minutter over hva man gjorde i møtet, hva man lærte av møtet, og hva man opplevde som lurt. Møtet avsluttes når alle har delt sin GLL.

 

En annen og systematisk tilnærming, kan være å reflektere over og kort dele egne tanker om møtet gjennom følgende spørsmål:

 

  • Hva var bra med møtet?
  • Hvorfor var det bra?
  • Hva kan bli bedre til neste gang?
  • Hvordan/hva skal til for at det skal bli bedre.

Lykke til med planlegging, gjennomføring og evaluering av deres lærende møte.

 

Her handler det altså om å planlegge, gjennomføre og evaluere et lærende møte. Dette er en ganske omfattende oppgave som bør planlegges godt og gjennomføres i løpet av én uke eller to uker. Det kan hende arbeidet må foregå over tre uker, spesielt om evalueringen skal gjennomføres i etterkant av møtet, og ikke som en del av møtet. Og når lærerne skal trene på lærende møter, så bør også lederne gjøre det samme. Enten samtidig, eller i forkant. Gjøres det i forkant, kan du/dere invitere dere inn i lærernes lærende møte.

 

Vær oppmerksom på at temaet som det lærende møtet skal handle om, bør eies av lærerne. Dette kan bidra til å dempe eventuell motstand mot å gjennomføre møtet, og få lærerne til å fokusere på det de er opptatt av. Ellers, så anbefaler vi at strukturen i oppgaven følges. Vurder også hvordan gruppesammensetningen skal være, og om du/dere skal etterspørre referat fra møtet. Når møtet er gjennomført og evaluert, bruk litt tid på deling av erfaringer i personalet. Da får lærerne innsikt i hverandres erfaringer på tvers av grupper.

 

Kanskje følgende ukesoppsett kan være aktuelt på din kulturskole:

 

Uke 1 (3045 minutter)

Teamet/gruppen planlegger det lærende møtet (setter tema, fordeler roller, setter struktur og avklarer forberedelser).

 

Uke 2 (4560 minutter)

Gjennomføring av lærende møte etter gitt tema og føringer.

 

Uke 3 (30 minutter)

Evaluering av møtet og deling av erfaringer i plenum.

Uke 2 og 3 kan slås sammen til en enhet dersom dere ønsker det.

 

Tips: Lærende møter egner seg best når det er snakk om erfaringsdeling fra praksis, utvikling og læring, og passer dårlig som tilnærming i drifts- og informasjonsmøter.

 

Tilbake til toppen av siden

 

3.4 Metoder, strategier og andre ressurser

Dette er en «åpen ressurs», og her gir vi ikke innspill til hvordan du/dere kan arbeide med den. Den er mer ment som en videre fordypning i temaet profesjonelle læringsfellesskap. Utforsk den gjerne.

 

Under har vi lenket opp ulike metoder og strategier som kan brukes som utgangspunkt for å få gode strukturer på og videreutvikle de profesjonelle læringsfellesskapene på din kulturskole.

 

Tips: Er det en av disse metodene du synes var ekstra spennende og har lyst til å teste ut? Ta det opp i et av profesjonsfellesskapene du arbeider i. Kanskje de også har lyst til å prøve ut. Tips gjerne også din leder om denne metoden.

Tilbake til toppen av siden

 

> Tilbake til nettsidens hovedmeny

21.05.2025 Jens Nyland
Del på:

 

Profesjonelle læringsfellesskap (PLF) er ikke et nytt begrep, men det er først i senere år at det har blitt et sentralt begrep innen utdanningsfeltet. PLF kommer eksplisitt til uttrykk i både lovverk og forskrifter. For eksempel gjennom læreplanverkets overordnede del. Begrepet er også sentralt i Rammeplanen for kulturskolen, der det nevnes eksplisitt i kapittel 3.6 Kulturskolelæreren og det profesjonelle læringsfellesskapet. Bare tittelen indikerer en veksling mellom det individuelle og det kollektive, der vi har fått en tydeligere kollektiv orientering. En slik tilnærming synliggjør også at det å være kulturskolelærer ikke lenger er et individuelt anliggende. Å være kulturskolelærer, og leder, er nå også et kollektivt anliggende, som fordrer både samarbeid og samhandling.

 

Før du går videre til neste del som går mer i dybden på profesjonelle læringsfellesskap, ønsker vi at du skal lese utdraget vi har hentet fra rammeplanen «Kulturskole for alle», deretter reflektere over noen spørsmål:

 

Gjennom å delta i kulturskolens profesjonelle læringsfelleskap vil kulturskolelæreren

 

  • videreutvikle pedagogisk og kunst- og kulturfaglig kompetanse
  • beskrive og begrunne egen praksis med et felles fagspråk
  • bevisstgjøre sitt forhold til sine mange roller som profesjonsutøver
  • se sitt eget fagområde i en større sammenheng i lokalsamfunnet og i en samfunnskontekst
  • ha som mål å utvikle kvaliteten på kulturskolens tilbud gjennom utvikling av egen og andres praksis
  • være opptatt av hvordan kulturskolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling av kulturskolens tilbud

 

Spørsmål til refleksjon

 

  • Hva legger du som leder i begrepet Profesjonelle læringsfellesskap?
    • Hvordan forstår du det? Lag gjerne en kort beskrivelse.
  • Hvilke profesjonelle læringsfellesskap har du ved din kulturskole?
    • Hvem er med i de forskjellige fellesskapene?
  • Hvordan opplever du at disse fellesskapene fungerer?
    • Fungerer de godt og lærende, eller er det fellesskap preget av lite læring?
  • Hvordan støtter du som leder opp under læringsfellesskapene?
    • Bidrar du for eksempel ved å sette av tid og rammer?
    • Må du hjelpe til ved å lede dem, eller leder de seg selv?
  • Og til slutt: Har de profesjonelle læringsfellesskapene på din kulturskole kapasitet til å realisere rammeplanens eksplisitte formål med dem, jamfør punktene som er hentet fra kapittel 3.6?
Del på:

Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse

Denne lederressursen er organisert i 3 deler:

 

I del 1 ser vi nærmere på «Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse». Her blir du utfordret til å lese artikkelen «Profesjonsutvikling gjennom samarbeid», og du møter Eirik Irgens i filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill».

 

I del 2 går vi dypere inn i temaet gjennom en podkast, der ledelse kobles til utviklingshjulet.

 

I del 3 møter du noen praktiske oppgaver som kan brukes på egen kulturskole, sammen med lærerne. Del 3, eller hele denne lederressursen, kan gjerne kombineres med eller arbeides med i lys av lederressursen om profesjonelle læringsfellesskap.

 

 

 

Irgens, E. (2011)

 

Del 1: Et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse

Det å være leder er en krevende rolle og oppgave, og det å være leder i kulturskolen er sammensatt og komplekst. Sammenligner man med grunnskole og videregående opplæring, så har man i kulturskolen både flere og en rekke andre utfordringer som må håndteres. Det mest framtredende, er nok at man ikke har tilsvarende muligheter til å møtes og arbeide sammen. Rett og slett fordi læreres og lederes arbeid i kulturskolen strekkes over tid, fra morgen til ettermiddager, kvelder og i helger, avhengig av hvilke aktiviteter som skal foregå, og at man blir delvis styrt til å unngå kollisjoner med ordinær skole. I tillegg er det ganske vanlig at ansatte i kulturskoler har reduserte stillinger, siden de ofte også arbeider i ordinær skole, på andre kulturskoler i tillegg, eller arbeider som utøvende kunstner med mer. Kanskje du som leser dette akkurat nå, er den eneste som har 100% stilling i din kulturskole, og at du i tillegg til å være leder, også arbeider som kulturskolelærer.

 

Vi tenker at denne lederressursen er ekstra relevant i kulturskolen, siden den kan hjelpe deg til å verne om tiden man har til disposisjon i kulturskolen. Den kan bidra til å øke lærernes forståelse for og prioritering av det å samarbeide med hverandre. Ressursen kan muligens også hjelpe deg til å sette de strukturene som skal til for det å lede en organisasjon i utvikling. Lede en organisasjon i bevegelse.

 

Mens du arbeider med denne og etterkommende deler, så anbefaler vi at du tar hyppige stopp. Stopp der du reflekterer og tar notater. Kanskje det første du bør gjøre, er rett og slett få en grovoversikt over denne lederressursen, og deretter sette av tid i din kalender. Du bør altså prioritere og fastlegge din egen tid, slik at den ikke blir spist opp av andre løpende gjøremål. Dersom det er flere ledere på din kulturskole, så sett av tid der dere kan arbeide sammen om innholdet i denne ressursen.

 

Oppgave 1
  • Les artikkelen «Profesjonsutvikling gjennom samarbeid» skrevet av Eirik Irgens (s. 12-15). Artikkelen danner grunnlaget for denne ressursen og arbeidet med den.
  • Svar gjerne på refleksjonsspørsmålene som stilles i artikkelen.

 

Oppgave 2
  • Se filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill», gjerne sammen med andre ledere på din kulturskole. Vurder også om dette er en film som dere kan se sammen med hele personalet på et senere tidspunkt, og deretter snakke sammen om innholdet i den. For eksempel som en del av oppgave 1 i del 3.

 

 

Tips

Etter å ha sett filmen, skriv en setning om det du bet deg mest merke i fra Irgens sine innspill. For eksempel: Det viktigste jeg hørte var...

 

 

 

 

 

Del 2: Ledelse og utviklingshjulet i kulturskolen

I denne podkasten snakker Vegard Meland fra Universitetet med Eirik Irgens, professor i utdanningsledelse ved NTNU. Temaet er ledelse i kulturskolen og et utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse. Podkasten er nesten 50 minutter lang. Dersom du lytter til den mens du kjører bil, må du muligens ta noen omveier for å få lyttet ferdig.

  

 

 

 

 

Aktuell litteratur og videre fordypning

 

 

 

 

Del 3: Utviklingshjulet i praksis

I denne delen skisserer vi ulike måter å arbeide med Irgens utviklingshjul. Oppgavene legger opp til å involvere og utfordre de ansatte på kulturskolen. Her må du som leder vurdere:

 

  • Om dere skal arbeide med alle oppgavene
  • Om dere skal arbeide med et utvalg av dem
  • Gruppesammensetninger i arbeidet
  • Om det er bestemte metodiske tilnærminger som vil egne seg bedre enn det vi har foreslått. Se gjerne her for ulike metoder og strategier.

 

Oppgave 1 (denne oppgaven tar mellom 45 og 60 minutter å arbeide med)

Intensjonen med denne oppgaven er å få et overblikk over de ulike rommene i utviklingshjulet, og et innblikk i og forståelse for spenningene og sammenhengene mellom de ulike rommene i utvikling. Oppgaven kan gjerne gjøres der hele personalet er samlet. Da er det også en fordel om de sitter i grupper eller læringspar, men samtidig kan se skjermen og det som legges fra.

 

Utviklingshjulet del 1:

Start med å vise den interaktive modellen under på storskjerm. Ramm kort inn modellen med egne ord, der linjen mellom drift og utvikling, og linjen mellom individuelt påpekes, og at dette danner utgangspunktet for de fire rommene.

 

 

Få deretter lærerne til å diskutere og plassere de ulike oppgavetypene i rommet de mener de hører til. Avslutt gjerne med å spørre noen av gruppene/læringsparene hvor de har plassert oppgavene, før du viser hvor Irgens har plassert disse oppgavene (gjøres ved å trykke på + tegnet).

 

Utviklingshjulet del 2:

Se filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill». Be gjerne lærerne ta notater underveis, eller at de skal skrive en setning. For eksempel: Det viktigste jeg tar med meg fra denne filmen er...

 

 

Snakk sammen

Legg til rette for at lærerne får snakkes sammen og diskutert innholdet i filmen de nettopp så, eller la de dele setningene med hverandre (Det viktigste jeg tar med meg fra denne filmen er...).

 

Oppsummér

Som en avslutning på denne oppgaven, kan man gjerne få lærerne til å dele sine tanker og refleksjoner i plenum. Disse refleksjonene kan være nyttige for deg som leder eller ledergruppen.

 

Oppgave 2 (denne oppgaven tar mellom 30 og 45 minutter å arbeide med)

Denne oppgaven bygger videre på oppgave 1, men kan gjennomføres uten at lærerne har arbeidet med den og sett filmen «Kulturskolen – mellom solospill og samspill». Men, lærerne trenger en viss innramming av modellen for at den skal kunne gi mening. Intensjonen er å komme enda dypere inn i modellen og koble den til egne arbeidsoppgaver og gjøremål i kulturskolen.

 

 

Individuelt:

  1. Lag en liste med alle de forskjellige oppgavene du arbeider med i hverdagen.
  2. Forsøk å plassere de ulike oppgavene i utviklingshjulet.

 

Gruppe:

 

  • Del utviklingshjulene med hverandre, og utforsk likheter og ulikheter. Klarer dere å lage et felles utviklingshjul for gruppen du er med i?

 

Plenum:

 

  • Gruppene, eller enkeltlærere deler sitt utviklingshjul i plenum. Dersom det er mange fellespunkter mellom de som deler, kan disse for eksempel skrives in i et felles utviklingshjul for hele kulturskolen.

 

Tips: Ta gjerne en utskrift av det tomme utviklingshjulet, slik at lærerne og gruppene kan skrive rett inn i hjulene.

 

 

NB! Når dere har arbeidet med oppgaven på egen kulturskole, bør du som leder, eller ledergruppen, reflektere over hva du/dere har lært gjennom lærernes delinger.

 

  • Har noen av innspillene gjort deg oppmerksom på noe spesielt?
  • Ser du noen nye muligheter i egen organisasjon?
  • Var det noe som du opplevde som vanskelig/utfordrende?

 

Oppgave 3 (denne oppgaven tar ca. 30 minutter å arbeide med)

Intensjonen med denne oppgaven er at lærerne (og lederne) skal få bedre oversikt over egen tidsbruk. Tid er en mangelvare i kulturskolen, og derfor er det viktig å få oversikt over hva man faktisk bruker tiden til. Kanskje noen bruker mye tid på det som ikke trenger å ta så lang tid, og at noen bruker lite tid på det man bør bruke mer tid på. Oppgaven tar også tak i arenaer for samarbeid.

 

Irgens, E. (2011)

 

Individuelt:

 

Ta utgangspunkt i Irgens utviklingshjul for en organisasjon i bevegelse.

 

  1. Analyser/undersøk din tidsbruk i de ulike rommene. Hvor mye tid bruker du i de ulike rommene, og opplever du at det er god balanse?
  2. Hvilke arenaer* har dere for læring og utvikling av praksiser, og hvordan fungerer de?

* Med arenaer menes det her for eksempel kontoret/egen arbeidsplass der man forbereder undervisningen, fagteam/team, tverrfaglige team, fellestid/møter, ledergruppe, plangruppe/PU-gruppe, foreldresamarbeid med mer.

 

Gruppe og/eller plenum:

 

  • Del og diskuter de to spørsmålene (tid/tidsbruk og arenaer/funksjon).

 

NB! Leder/ledergruppen bør være tett på lærerne i arbeidet med denne oppgaven. Inviter deg/dere gjerne inn i samtalene og lytt aktivt. Vurder også om ledergruppen bør gjennomføre samme oppgave som lærerne.

 

Oppgave 4 (denne oppgaven tar mellom 15 og 30 minutter å arbeide med)

I denne oppgaven stiller vi noen spørsmål knyttet til de fire rommene i utviklingshjulet. Arbeid med disse spørsmålene kan bidra til at lærere, enkeltvis og samlet, blir mer bevisst på hva som skal til for at de ulike rommene skal fungere, og tar større ansvar for eget bidrag inn. Lærere må være medaktører og medansvarlige. Dette er ikke noe som «ledelsen må fikse» alene.

 

Arbeidet med denne oppgaven kan foregå individuelt, eller i mindre grupper. Oppgaven egner seg også godt som utgangspunkt i et eget ledermøte.

 

 

Tips: Kan Utviklingshjulet med tilhørende spørsmål brukes som en del av en medarbeidersamtale? I så fall, må ordet «vi» i spørsmålene endres til «jeg». For eksempel: «Hvordan kan jeg bidra og legge til rette for felles utvikling på kulturskolen?»

 

 

  

 

 

 

 

Tilbake til nettsidens hovedmeny