Midtveis-webinar i KulVFL

2020 Midtveisseminar 14.1.png
BIDRAGSYTERE PÅ WEBINAR: Vegard Vålnes Meland (øverst t.v.) og Egil Weider Hartberg, Åste Selnæs Domaas (nederst t.v.) og Merete Wilhelmsen samt Inger-Anne Westby (lengst t.h.).
13.01.2021 Egil Hofsli (tekst og fotokollasj)
Del på:

Midtveis-webinar i KulVFL

TRONDHEIM: Mandag 18. januar arrangeres et midtveis-webinar for alle de 13 deltakerkommunene i KulVFL-piloten. Intensjonen med webinaret er å gjøre opp en midtveisstatus samt dele erfaringer. Dette for å styrke deltakerne selv, men også med tanke på å få innspill til forbedringer og videreutvikling av nettkurset.

 

Vurdering for læring (VFL) er et satsingsområde for Norsk kulturskoleråd. Derfor tilbyr Norsk kulturskoleråd og Høgskolen i Innlandet dette skoleåret nettkurset KulVFL, som er laget for kulturskolens lærere og ledere.

 

KulVFL (forkortelse for KulturskoleVFL) er et såkalt MOOC (massive open online course/massivt åpent nettkurs). Kurset består av seks moduler over to semester. Hver modul rommer artikler å lese, filmer å se samt oppgaver å løse. Nå er tre moduler gjennom ført, den fjerde åpner 20. januar.

 

Viktig å få tilbakemeldinger

 

På webinaret vil Inger-Anne Westby lede ei økt med tittelen «Tilbakemelding i et kulturskoleperspektiv». Westby, er til daglig dosent ved Norges musikkhøgskole, og er med i ei arbeidsgruppe med «kulturskoleblikk», som har vært med og utviklinga innholdet i KulVFL-modulene.

 

Fra Høgskolen i Innlandet deltar Vegard Vålnes Meland og Egil Weider Hartberg, mens Kulturskolerådet er representert ved rådgiver Merete Wilhelmsen i tillegg til Selnæs Domaas.

Webinaret vil bestå av både plenumsøkter og gruppearbeid.

 

Nytt webinar for nye interesserte i april

 

– Webinaret mandag er forbeholdt de 13 deltakerkommunene i KulVFL-piloten, men vi tar sikte på å arrangere et kort webinar i april for de som eventuelt kan tenke seg å delta i KulVFL fra august 2021, sier Åste Selnæs Domaas, leder for veiledning og rammeplanutvikling i Norsk kulturskoleråd.

 

Intensjonen for webinaret i april er informere kommuner som vurderer å søke om plass i KulVFL kommende høst, hvor aktuelle søkerkommuner kan delta helt uforpliktende for info, og med anledning til å stille spørsmål direkte til noen som deltar i piloten.

 

400 deltakere

 

KulVFL-piloten har 400 deltakere, hvorav 355 er kulturskolelærere, mens de 45 øvrige hovedsakelig er kulturskoleledere og representanter for kommunene som kulturskoleeiere.

 

De tretten deltakerkulturskolene hører hjemme i følgende kommuner: Porsgrunn og Tinn (alle Vestfold og Telemark), Askøy, Hyllestad og Øygarden (alle Vestland), Lom/Skjåk og Åsnes (begge Innlandet), Sula og Ålesund (begge Møre og Romsdal), Oppdal og Ørland (begge Trøndelag), Stavanger (Rogaland), Jevnaker (Viken).

 

Les også: Nettkurset KulVFL i gang

Les flere nyheter!