Webinartilbud: Neste nivå på fjernundervisning og digital samhandling
TRONDHEIM: Webinaret Det er faktisk mulig – neste nivå på fjernundervisning og digital samhandling arrangeres 20. april – av Norsk kulturskoleråd i samarbeid med UKM Norge og Kulturtanken.
Webinaret finner sted tirsdag 20. april kl. 12.30–14.00.
Den nylig framlagte stortingsmeldinga om barne- og ungdomskultur løfter behovet for fjernundervisning og digital samhandling som et supplement til vanlig undervisningsaktivitet. Under koronapandemien har mange pedagoger og kunstnere erfart at de digitale løsningene er ustabile, har stor forsinkelse, er vanskelige å bruke, og i beste fall er kriseløsninger.
– I dette webinaret ser vi på løsninger som er under utprøving i Sverige og Finland, hvor kvaliteten er på et helt annet nivå, forsinkelsen på et minimum og er oppkoblet og klar til bruk 24/7. Vi møter lærere, studenter, kunstnere og produsenter som selv har benyttet løsningen, og som kan fortelle om kunstneriske og didaktiske erfaringer. Det vil også bli vist filmer fra ulike prosjekt, sier Bård Hestnes (bildet), rådgiver og leder av funksjonsområdet digital utvikling i Norsk kulturskoleråd.
Hensikten med webinaret er å skape entusiasme og forventning rundt de digitale mulighetene som fins, og dermed et trykk på at det skal jobbes videre med å realisere løsninger.
På webinaret kan du få høre om prosjekt innen teater, dans, musikk og visuell kunst gjennom samtaler med blant andre
- Björn Blomqvist, rektor ved Åland musikinstitut
- Andreas Brännlund, Creative Director Lat63 art production
- Ian Plaude, rektor ved Stockholms musikpedagogiska institut
- Erik Rosales, Statsteatern / Cirqus Alfon
- Christine Morgan, Operahögskolan i Stockholm
- Christian von Gehren, Jönköpingssymfoniettan
- Mårten Frojdo, Nordic Center for Digital Precence
- Studenter og pedagoger fra Stockholm
– Vi vil følge opp dette webinaret med et webinar til, som vil ha fokus på tekniske løsninger og utfordringer med å få dette opp å stå i Norge samt med en invitasjon til pilotprosjekt. Men denne gang står altså didaktikk, pedagogikk og formidling i fokus, sier Bård Hestnes.
Les også: Rapport om digitalitet i kulturskolen: – Behov for flere tiltak og koordinerende grep i kulturskolen