Ny veileder for dataspillkultur i kulturskolen
Under Arendalsuka 2025 har Norsk filminstitutt – i samarbeid med KRED Norge og Kulturskolerådet – lansert en veileder for hvordan kommunene kan utvikle dataspilltilbud i kulturskolen.
Teknologi er en betydelig faktor i dagens barne- og ungdomskultur. De ferskeste tallene fra Medietilsynet viser at 86 prosent av barn og unge mellom 9 og 18 år spiller dataspill. For mange unge er dette en av de viktigste arenaene for kulturell og sosial deltakelse.
Kulturskolerådet mener det er viktig at kulturskolene inntar en proaktiv og utforskende tilnærming til dette svært utbredte kulturfenomenet og utforsker hvordan det kan se ut i en opplæringskontekst. – Kulturskolen skal være for alle, og da er det viktig at den oppdaterer seg på aktuelle kunst- og kulturuttrykk for barn og unge. Veilederen er et svært godt verktøy for å lykkes med dette, sier Jens Nyland (bildet), rådgiver i Kulturskolerådet.
Nyland sier at dataspill kan betraktes som et moderne gesamtkunstwerk, et verk som kombinerer flere andre kunstformer. I spillene fins element av musikk, visuell kunst, drama og historiefortelling – og andre kunstfag. – Samtidig er det viktig å anerkjenne dataspillkultur som et selvstendig kulturuttrykk, sier Jens Nyland.
Han mener at den kunstneriske tverrfagligheten som kjennetegner dataspillkulturen harmonerer godt med kulturskolenes eksisterende tilbud, og gir noen spennende muligheter for å aktualisere tradisjonelle kunstfag for nye målgrupper. – Samtidig kan etableringen av tilbud på dette området bidra til rekruttering av flere barn og unge. Ved å utforske mulighetene i denne veilederen kan kulturskolen derfor styrke seg både på inkludering, nedslagsfelt og relevans, sier Jens Nyland.
> Veilederen er publisert på Norsk filminstitutts nettsted nfi.no