Straks opptaksfrist for nytt delemne i Digital kompetanse i kulturskolen

Elev ved pc samt portrettbilde av Jørn Hoel, Oppdal kommune.
28.08.2025 Egil Hofsli (tekst) Arvid Storli (foto Jørn Hoel) og Høgskulen på Vestlandet (illustrasjonsfoto)
Del på:

Straks opptaksfrist for nytt delemne i Digital kompetanse i kulturskolen

Denne høsten tilbyr Høgskulen på Vestlandet det nettbaserte studieemnet Profesjonsfaglig digital kompetanse i egen kulturskolepraksis – KUL802. Det er ingen krav til forkunnskaper, så alle som er formelt kvalifisert oppfordres til å søke. Studiet er gratis og utviklet av høgskolen i samarbeid med Kulturskolerådet. Studiet har løpende opptak fram til oppstart 4. september. 

 

Studiet knyttes tett til den enkelte lærerens egen praksis, og legger opp til en utforskende og praktisk bruk av digitale verktøy i kulturskolen. Emnet henger naturlig sammen med innføringsemnet KUL801, som ble gjennomført våren 2025, men altså: Det er ingen krav til forkunnskaper.

 

Kulturskolerådet har snakket med kulturskolelærer Jørn Hoel (bildet) fra Oppdal kommune, som gjennomførte KUL801 i vår, og som nå skal i gang med KUL802. Hoel anbefaler studietilbudet varmt:

 

 Dette studiet representerer en ypperlig arena for å utforske hvordan kulturskolelærerrollen og egen undervisningspraksis kan utvikle seg i tråd med ny teknologi. Vi lever i en digital tidsalder hvor elevene våre er fortrolige med digitale læringsmiljø. Dette gir et mulighetsrom for å tenke nytt når det gjelder pedagogiske innfallsvinkler, kommunikasjon og organisering av undervisningen i kulturskolen. Alt dette får en mulighet til å utforske gjennom "Digital kompetanse i kulturskolen", sier Jørn Hoel.

 

– I tillegg er det utrolig gøy og kreativt innrettet. En blir kjent med både verktøy og metoder som kan utforskes videre i egen praksis, sier Hoel.

 

Kulturskolerådet har medvirket i utviklingen av studiet, og fremholder den strategiske viktigheten av at kulturskolelærere utvikler profesjonsfaglig digital kompetanse:

 

– Teknologi kan bidra til å forsterke læring, differensiere undervisning og skape dynamiske, elevsentrerte og relevante læringsforløp. Derfor det er viktig at kulturskolelærere får mulighet til å utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Dette studietilbudet gir lærere denne muligheten, og vi er svært glade for at Høgskulen på Vestlandet fortsetter denne satsingen, sier Jens Nyland, rådgiver for digitalisering i Kulturskolerådet.

 

> Les mer og søk opptak på hvl.no

Studiet har løpende opptak fram til oppstart 4. september. 

Les flere nyheter!