Nasjonalt dialogseminar: Kunst og kultur i arbeid med styrket læringsmiljø og gode oppvekstmiljø

Kollasj som viser bidragsytere på dialogseminar.
27.03.2025 Egil Hofsli (tekst og kollasj) Diverse bidragsytere (foto)
Del på:

Nasjonalt dialogseminar: Kunst og kultur i arbeid med styrket læringsmiljø og gode oppvekstmiljø

Hvordan bygger vi laget rundt barnet og hva kan kunst og kultur bidra med? Det er det sentrale spørsmålet når Nasjonalt dialogseminar 2025 arrangeres mandag 5. mai. Påmelding er nå mulig til nettseminaret som arrangeres av Kulturskolerådet, Kulturtanken, KS og Utdanningsdirektoratet. På arrangementet blir det også offisiell lansering av den nye rammeplan for kulturskolen.

 

Mye av dialogseminarets program er klart. Blant bidragsyterne er kommunene Larvik, Osterøy og Vestre Toten.

 

Statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap) i Kunnskapsdepartementet, vil medvirke når den nye rammeplanen for kulturskolen skal lanseres. I tillegg til å motta rammeplanen vil statssekretæren bidra med et innlegg.

 

Målgruppa for seminaret er kulturskoleledere, ledere i grunnskole, kommunalsjefer og virksomhetsledere innen oppvekst- og kultursektor, utdanningssektoren for kultur og skole og nasjonale organisasjoner på kulturfeltet og innen frivillighet. 

 

Følger opp fjorårets dialogseminar

 

Nettseminaret er en oppfølging av fjorårets Nasjonale dialogseminar. Inngangen til seminaret er arbeidet med Fremtidens kulturskole og oppfølging av tiltak og intensjoner knyttet til oppfølgingen av Meld. St. 18 (2020–2021), Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge

 

Meld. St. 34 (2023–2024), En mer praktisk skole, og den nye rammeplanen for kulturskolen, Kulturskole for alle, vil også være med og ramme inn seminaret. 

 

Dialogseminarets hensikt 

 

Arrangørene håper at seminaret – gjennom dialog og presentasjoner – skal 

 

  • bidra til en forsterket dialog og samhandling lokalt og i regionene mellom grunnskole kulturskole og andre aktører 
  • dele erfaringer fra hvordan kulturskole, DKS, kulturlivet og utdanningssektoren kan være i dialog for å utnytte ressursene sine på best mulig måte 
  • drøfte hvilke samfunnsmål som er vesentlige og hvordan samarbeidet mellom grunnskolen og kulturskolen kan ta en aktiv rolle og være en pådriver i lokal samfunnsutvikling 
  • løfte frem styringsdokument som påvirker det lokale arbeidet. Invitere til innspill og dialog rundt dette 
  • bidra til gode dialogøkter lokalt, regionalt og digitalt

Medvirkende og innhold 

«Snorklipping» for ny rammeplan for kulturskolen

 

Det blir offisiell «snorklipping» for den nye rammeplanen for kulturskolen.

 

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap) vil foreta en offisiell lansering. 

 

Statssekretæren vil også si noe om Stortingsmelding 34 (2023–2024), En mer praktisk skole

 

 

Kulturfeltet i den tverrsektorielle samhandlingen om oppvekst i fremtidens kommune

 

Fyrverkeriet kultur i Vestre Toten kommune har følgende rolle som samfunnsaktør:

 

  • å ta et utvidet samfunnsansvar for barn og unge, slik at vi kan se drift i en større sammenheng enn de «tradisjonelle» oppgavene for hver enkelt avdeling
  • bidra til aktiv samhandling mellom tjenester i kommunen for å bidra til sosial utjevning og tidlig innsats basert på felles forståelse av utfordringsbildet 

Fra Vestre Toten deltar kommunedirektør Bjørn Fauchald, kultursjef Elisabeth Lund og kulturskolerektor Nina Nedberg. 

«Et enda større lag rundt barn og unge» 

 

Larvik kommune skal fortelle om hvordan enheter på samme lag arbeider sammen om sine elever i larvikskolen og nytten av samarbeidet.

 

Fra Larvik deltar kulturskolerektor Cecilie Lindflaten, avdelingsleder Anne Ragnhild Kjær Sti ved Fellesfunksjon skole, kultursjef Bård Jacobsen og PP-rådgiver Ann Cathrin Oxholm.

«Nevenyttig» - sammen om lokale håndverkstradisjoner

 

Kristoffer Kleiveland, leder for Ressurssenteret for kultur og språk i Osterøy kommune, holder et innlegg om lokal samhandling knyttet til lokale håndverkstradisjoner. 

 

 «Nevenyttig» handler om valgfag i tradisjonshandverk. Hovedmålet er å gi grunnleggende god kunnskap i bruk av tradisjonelle håndverktøy, lage gjenstandar med bruksverdi, og skape et miljø og interesse ofr flaget blant ungdom. 

Dialog om flere relevante tema

 

Her medvirker Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør, Oppvekst, kultur og utdanning, KS, Morten Rosenkvist, direktør, Utdanningsdirektoratet, Morten Christiansen, direktør, Kulturskolerådet, og Matias Hilmar Iversen, direktør, Kulturtanken.

 

Disse møtes til en dialog som blant annet skal handle om læreplanverket for grunnskolen, de praktiske og estetiske fagene og elevenes kunst- og kulturopplevelser, ny rammeplan for kulturskolen og stortingsmelding 34, «En mer praktisk skole».

 

 

Tidspunkt og påmelding

 

Nasjonalt dialogseminar 2025 arrangeres mandag 5. mai kl. 10.00–14.30. Det blir en 45 minutters (lunsj)pause i programmet. 

 

Påmelding på kulturskoleradet.no 

Påmeldingsfrist: 30. april 2025. 

 

Lenke til nettmøtet sendes ut senest en uke før seminaret, til alle påmeldte. 

 

Oppfordrer til lokal dialog 

 

Dialogseminaret er i utgangspunktet nettbasert. Alle innledninger, presentasjoner og programledelse skjer via skjerm. Det er likevel mulig  og arrangørene anbefaler dette  at det rigges for fysisk lokal dialog – i kommuner, fylker og regioner.

 

Det blir nettbaserte oppspill og introduksjoner til dialog, som kan foregå både fysisk og digitalt.  

 

Arrangørene 

Kulturskolerådet 

Interesse- og utviklingsorganisasjon som arbeider for å fremme kvalitet i opplæringen innen kunst og kultur for barn, unge og voksne med utgangspunkt i de kommunale kulturskolene. Kulturskolerådet bidrar i denne sammenhengen som utviklingspartner for kommunene i arbeidet med å finne gode og fremtidsrettede løsninger for sin kommunale kulturskole og til at kommunene når sine bilder av Fremtidens kulturskole. 

KS 

KS’ rolle i samarbeidet vil være å løfte frem kommunesektorens perspektiv og behov i utviklingen og kvalitetssikringen av kulturskolene. Kommunesektorens behov for lokal tilpasning til ulike behov og prioriteringer er sentralt.  KS vil også legge vekt på å bidra til helhet og sammenheng i oppvekstsektoren, hvor de ulike aktørene utfyller og forsterker hverandre – i møtet mellom utdanning og kultur og gjennom gode sammenhenger mellom forvaltningsnivåene.  

Utdanningsdirektoratet 

Utdanningsdirektoratets rolle i samarbeidet vil være knyttet til å integrere kulturskolene i de virkemidlene de har, som for eksempel å spre kunnskap, informasjon og veiledning og synliggjøre helhet og sammenheng og relevans mellom rammeplan for barnehage, SFO, læreplanverket i grunnopplæringen, kulturskolene og DKS.  

Kulturtanken 

Kulturtanken er statens forvaltningsorgan på området barne- og ungdomskultur. Vi gir råd til myndighetene, samordner innsats og samarbeider med aktører på feltet. Vi utvikler kunnskap og forvalter virkemidler for å styrke kunst- og kulturtilbudet til barn og unge.  

Kulturtanken sin rolle i samarbeidet vil være å løfte Den kulturelle skolesekken som lar alle skoleelever i Norge få oppleve profesjonell kunst og kultur i skolen. Vi ønsker å synliggjøre ordningens sammenheng med læreplanverket og dens verdi som en alternativ læringsarena. Det er også viktig for oss å bidra i det tverrsektorielle samarbeidet mellom de ulike aktørene i oppvekstfeltet.  

Les flere nyheter!