Ny bok med kulturskolerelevans
OSLO: Kulturskoleledere og -pedagoger kan finne mye nyttig i Philip A. Kruses nye bok ”Musikkforlaget - fra copyright til cash”.
Kulturskoleansatte - og kulturskoleelever med - opptrer ofte i mange av de målgruppene Kruse mener boka har nytteverdi for; nemlig konsertarrangører, produsenter, musikere, komponister og tekstforfattere.
Det er Norsk Musikkforleggerforening som utgir denne historie- og referanseboka om musikkforlag. Norsk Noteservice står for distribusjonen.
I boka forklarer Philip A. Kruse (musikkforlegger - og komponist, orkesterleder, arrangør, musiker…) hvordan musikkforleggere skaper inntekter av kunst. Bokas fire hovedkapitler handler om:
• Musikkforlagets historie - med fokus på den norske bransjen
• Musikkforlagets virksomhet - og hvordan starte eget forlag
• Norsk Musikkleggerforening - faktaopplysninger om foreningen og medlemmer
• Musikkforleggerens leksikon - med forklaring på 700 ord og uttrykk
I tillegg er den nye musikkforlagsavtalen gjengitt med veiledning.
”Dette er historien om en bransje som ofte blir beskyldt for å opptre historieløst. Den handler om kunst, penger og makt. Men også om begavede og initiativrike mennesker som langt på vei er årsaken til at så mange i dag kan leve ut - og av - sin kreativitet. Det er en skildring av en næring hvor teknologi og innhold vekselvis er medspiller og motpart. Hvor opphavsmann og forlegger er alliert og konkurrent, og hvor musikk er et åndsprodukt og en salgsvare”, heter det i forlagets beskrivelse av Kruses bok.