Verksted om samiske kulturfag i kulturskolen

Deltakere på verksted i Tromsø.
VERKSTEDDELTAKERE: Ada Einmo Jürgensen (f.v.), Johan Sara jr., Frode Fjellheim, Lisa Johnsdatter Baal, Marte Fjellheim Sarre, Liv Aira, Gunvor Guttorm, Annie-Marie Buljo.
18.06.2024 Egil Hofsli (tekst) Anna Rennemo (foto)
Del på:

Verksted om samiske kulturfag i kulturskolen

Som et første steg i arbeidet med å lage en fagplan i samiske kulturfag for kulturskolen, ble det denne uka arrangert et verksted med samiske kunstnere og kulturbærere fra Sápmi. Det skjedde på Romssa Sámi Viessu/Samisk Hus Tromsø.

 

Norsk kulturskoleråd har i en tid vektlagt å legge til rette for å styrke kulturskolenes arbeid med samisk kunst og kultur. Gjennom dette arbeidet er behovet for pedagogiske ressurser og en fagidentitet for samiske kulturfag blitt synliggjort.

 

Spesielt aktuelt er dette blitt gjennom sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og Sametingets behandling av denne, der komiteen blant annet anbefaler at flere kulturskoler tilbyr samiske kulturfag og at kulturskolene styrker tilbudet i duodji.

 

 

– Det er behov for både å koordinere arbeidet med læringsressurser for samiske kulturfag i kulturskolen samt å skape en slags fagidentitet for disse fagene. Denne fins ikke i de eksisterende kulturskolefagene, og bør utvikles fra bunnen av, sier Anders Rønningen, FoU-leder i Norsk kulturskoleråd og en av initiativtakerne til dette arbeidet.

 

Sammen med Anna Rennemo, rådgiver i Norsk kulturskoleråd, har han vært ansvarlig for å legge til rette for verkstedet samt bidra til at det ble gjennomført. – Norsk kulturskoleråd har ikke selv nok kjennskap til og erfaring med det samiske til å kunne sette i gang med et slikt arbeid. Det er viktig at de som har eierskap til og sin identitet knyttet til samisk kunstnerskap og kunst og kulturopplæring, er dem som også har eierskap i denne prosessen, sier Anna Rennemo.

 

Derfor har både innholdet og selve prosessen blitt ledet av Norsk kulturskoleråds ressursgruppe for samiske kulturfag, bestående av Gunvor Guttorm, Frode Fjellheim og Annie-Marie Buljo.

 

Til verkstedet ble det invitert samiske kunstnere, pedagoger og kulturbærere. Formålet var å drøfte hva som er grunnlaget for samiske kulturfag, og forsøke å etablere noen premisser for utviklingen av det som inntil videre kalles en «fagplan for samiske kulturfag i kulturskolen».

 

Resultatene fra verkstedet vil gi retning til det videre arbeidet som fortsetter over sommeren. Da vil ressursgruppa og Kulturskolerådet planlegge nye steg i dette arbeidet. 

Les flere nyheter!