El Sistema - musikkglede til mange barn

img_524.jpg
FÅR LÆRE: El Sistema gir grunnskoleelever muligheten til å få spilleopplæring i skoletida. (Foto: Sverre Chr. Jarild)
21.12.2012 Egil Hofsli (tekst)
Del på:

El Sistema - musikkglede til mange barn

STEINBERG: Det nystartede kulturskoleprosjektet El Sistema, i regi av Norsk kulturskoleråd region BTV, gir mange barn muligheten til å lære et instrument og spille i orkester.

 

Det skjer ved at hele klassetrinn får spilleopplæring. Elever på Steinberg skole i Nedre Eiker holdt nylig en minikonsert og viste hvor flinke de har blitt på fiolin og cello på bare noen måneder.

 

I november 2011 inviterte Sparebankstiftelsen DnB NOR kulturskolene i Akershus, Buskerud, Oppland, Oslo, Telemark, Vestfold og Østfold til å søke om musikkinstrumenter til prosjekter som skulle bidra til økt aktivitet og musikkglede. Det ble søkt om alle typer instrumenter, og til både små og store prosjekter. Summene varierte fra 10.000 til 1 million kroner til de største prosjektene.

 

Til sammen ble 15 millioner kroner ble gitt av Sparebankstiftelsen DnB NOR til rundt 60 kulturskoler. Den største summen, på 1 million kroner, ble gitt til prosjektet El Sistema. Dette er et gigantisk fellesprosjekt for flere kulturskoler.

 

Kommunene som er med i prosjektet er Øvre Eiker, Nedre Eiker, Larvik og Nome. I tillegg er Tøyen skole i samarbeid med Oslo musikk- og kulturskole med samt Drammen kommune som planlegger oppstart våren 2013 og Fredrikstad kommune. Enkeltskoler i hver av kommunene inviteres med i prosjektet. Elevene er fra første til fjerde trinn.

Ideen bak El Sistema er å gi alle barn muligheten til å spille, uansett oppvekstmiljø, og å nå frem til de som ellers ikke ville gått på kulturskolen. Det gjøres ved å gi spilleundervisningen i skoletiden eller på SFO.

 

– Med dette prosjektet når vi bredden, på tvers av alle samfunnslag. Det gjør at en del barn får oppdage en helt ny verden; noe de kanskje ikke hadde fått muligheten til ellers, sier Rut Jorunn Rønning, Norsk kulturskoleråd BTV.

 

Målet er å gi barn og unge musikalske opplevelser og samspillkompetanse. Men musikken brukes også som et verktøy for sosial og menneskelig utvikling.

 

– I tillegg til å være et musikkprosjekt er målet å skape samhold på tvers. Det er mye læring i å spille sammen. Man er avhengige av hverandre. Man må lytte til hverandre, starte og stoppe på likt og man må forholde seg til en leder, sier Rut Jorunn Rønning.

Opprinnelse fra Venezuela

 

Navnet El Sistema er hentet fra Venezuela. Den statlige organisasjonen/stiftelsen for nasjonale barne- og ungdomsorkestre i Venezuela (FESNOJIV - Fundación del Estado para el Sistema Nacional de Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela), kjent som El Sistema, er en organisasjon som ble grunnlagt av maestro José Antonio Abreu i 1975. Maestro Abreus utgangpunkt var blant annet å bruke musikken som et sosialt verktøy først og fremst for å hjelpe fattige og vanskeligstilte barn til å få et bedre liv.

 

El Sistema har over 400.000 unge deltakere fordelt på mer enn 300 sentre i landet. De tilbyr gratis musikkundervisning og stiller med instrument til alle barn, uansett deres evne til å betale for seg. Organisasjonen har hatt stor innvirkning på lokalsamfunnene der programmet er innført.

 

El Sistema har frambrakt utøvere, dirigenter og symfoniorkestre og kor av verdensklasse.

 

– Vi skal ikke skape det samme her, for Norge er annerledes. Men vi er inspirert av hva de har fått til med El Sistema-prosjektet, og tenkte at når de har fått til oe så bra hvorfor skal ikke vi få det til, så vi bestemte oss for å bygge opp en norsk modell, sier Rut Jorunn Rønning. Hun forteller at det også finnes et El Sistema i Gøteborg.

 

300 instrumenter

 

Det har vært en utfordring å kjøpe inn alle de rundt 300 instrumentene til prosjektet, men det meste begynner å komme på plass nå. Til Steinberg skole er det kjøpt inn feler og celloer i kvarte og halve størrelser til de 40 elevene som går på andre og tredje trinn.

Selv om det ikke er lenge siden de fikk instrumentene, har andre og tredjeklassingene allerede blitt flinke, og kan både behandle instrumentene, spille toner, holde rytmen, og de bukker flott når de tar i mot applausen fra publikum. Lærerne Mari Ystanes Fjeldstad på fiolin og Anne Stine Dahl på cello har god kustus på de svært lærevillige strykeelevene.

 

– Ungene synes det er kjempegøy. Jeg tror nok noen foreldre kommer til å bli overrasket når barnet deres kommer hjem og sier de har lyst til å spille et strykeinstrument, sier Sven-Erik Nilssen i Nedre Eiker kulturskole.

 

Fiolinist Berit Cardas var med da alle søknadene om penger til instrumenter fra kulturskolene skulle behandles tidligere i år.

 

– Jeg sperret opp øynene da jeg så søknaden med beskrivelsen av El Sistema-prosjektet. Dette er imponerende. Dere har tenkt stort, og det er et godt strukturert prosjekt. Samarbeidet mellom flere kulturskoler er spennende, sier Cardas.

 

Prosjektet har planer om store felleskonserter, på tvers av regionene, gjerne sammen med skolekorpsene, med mange barn involvert, og forhåpentligvis i mange år framover.

Les flere nyheter!