Tror på iPad-en i kulturskolen
OSLO: Flere og flere grunnskoler undersøker verdien i bruk av iPad. Nå er det kanskje tid for kulturskolene å vurdere nytteverdien?
Det spør Eldar Skjørten, erfaren kursholder og mannen bak nettstedet musikkpedagogikk.no. Sammen med blant andre "musikkteknologiguru" Håkon Kvidal er han i gang med et FoU-arbeid om bruk av iPad i musikkfaget. Det kan du lese mer om på musikkpedagogikk.no her.
- Prosjektet er foreløpig inne i en første utprøvingsfase - mye mer kommer etter hvert. Jeg lager inspirasjonsøkter og kurs for kulturskoler og grunnskoler som er nysgjerrige på bruk av denne teknologien. Innholdet tilpasses den enkelte skoles ønsker, behov og kompetanse, sier Eldar Skjørten.
En typisk økt kan f.eks. bestå av emner som:
-
Generell introduksjon. Kort om iPad og hva vi kan gjøre med den
-
Øving og motivasjon. Om bruk av iPad til å lage enkle rytmiske og klanglige akkompagnement som passer til melodier og sanger, teknikk- og skalaøvelser m.m.
-
Improvisasjon. Om bruk av iPad for å få elever i gang med enkel improvisasjon, uansett alder og nivå
-
Enkle opptak. Om å gjøre enkle opptak av elever og samspill, for bruk i undervisningen
-
24/7-lærer. Om bruk av gratistjenester som YouTube og Soundcloud for å gjøre øvehjelp tilgjengelig for eleven hele uka. Spilletimen utvides fra 22,5 minutt til 24/7
Skjørten har også flere tilvalg som kan legges til etter ønske. Han mener det er mange grunner til å undersøke disse verktøyene, f.eks.:
-
mange elever, og særlig ungdom, lar seg inspirere ved bruk av teknologi som supplement i undervisningen
-
lett å ta med seg, høy mobilitet
-
et kreativt utviklermiljø tilbyr nye, intuitive måter å skape musikk
-
bringer inn nye klanger i instrumentalundervisningen
-
iPad medfører enkel systemadministrasjon for IKT-ansvar
- Flere og flere elever har denne teknologien hjemme, eller til og med i lomma under spilletimen. Hvorfor ikke ta den i bruk? spør Eldar Skjørten.
Les også: iPad-pionerer i kulturskoler i Akershus