Blogginnlegg om å gjøre de kreative tankene synlige i kultur- og grunnskole
I 2019 startet prosjektet Kulturdag i Trondheim kommune. Kulturdag skal være et bærekraftig, utviklende samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. Målet er å styrke kvaliteten i praktisk-estetiske fag i grunnskolen. Elisabeth Nygård-Pearson er grunnskolekoordinator ved Trondheim kulturskole og blogger om Kulturdag. Her får du hennes nyeste blogg.
Blogginnlegg, forfattet av Elisabeth Nygård-Pearson:
I kulturdag blir de kreative tankene synligeSamarbeidet mellom Trondheim kulturskole og grunnskolen startet for 50 år siden, men det tok litt tid før vi virkelig fant gullet i form av kulturdag – et utbredt grunnskole-kulturskole-samarbeid i Trondheim.
Gjennom kulturdag, som er i sitt sjette år, når vi per i dag ut til 4500 barn årlig i 17 skoler og tre barnehager. På denne ukentlige dagen får elevene mulighet til å utforske og utvikle seg innenfor alle kunst- og kulturfag, i tråd med læreplanens overordnede del:
“Skolen skal respektere og dyrke fram forskjellige måter å utforske og skape på. Elevene skal lære og utvikle seg gjennom sansning og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter.”
Gjennom kulturdag får elevene oppleve skaperglede og kunstnerisk utfoldelse, uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn. Dette er helt i tråd med kulturskolens visjon om å være et ressurssenter for alle.
Trondheim kommune er en foregangskommune når det gjelder grunnskole-kulturskole-samarbeid. Sammen utvikler kulturskole- og grunnskolelærere innholdet i kulturdagen. Samarbeidet vekker stor interesse både nasjonalt og internasjonalt. 21.–22. november inviterte Iver Dragset og jeg til nettverksamling for grunnskole- og kulturskolelærere som underviser i kulturdag. Temaet for samlingen var valgt på bakgrunn av en ledersamling tidligere i høst hvor 34 rektorer og avdelingsledere deltok. Her holdt Carl Fredrik Dons et seminar med den aktuelle overskriften: Kulturdag som driver for læring i alle fag.
På ledersamlingen var målet å diskutere hvordan skoleledelse kan bidra til at kulturdag får betydning for elevens læring i flere av grunnskolens fag enn de praktisk-estetiske. Dette ble en særdeles vellykket dag hvor Dons viste til nyere forskning om viktigheten av estetiske læringsprosesser og hvordan skoleledelsen kan tilrettelegge for det. Han påpekte også at PISA-undersøkelsen vil innføre nye former for måling og vurdering fra 2025, der elevenes evne til å tenke kreativt vektlegges.
Vi mener at kulturdag er et bærekraftig og utviklende samarbeid mellom kulturskole og grunnskole, men vi trenger og bevisstgjøres ytterligere rundt begrepet bærekraftighet og hva det innebærer. Det var nettopp dette Kristian Mjøen snakket om i sitt foredrag på nettverksamlingen med tittelen “Kultur for bærekraftig praksis”. I dette foredraget fikk lærerne en kort introduksjon til bærekraft, hvordan bærekraft måles og hva som er status i Trondheim.
Deretter fikk lærerne mulighet, gjennom et gruppearbeid, til å utforske hvordan justeringer i egen praksis kan bidra til bærekraftig utvikling av trondheimssamfunnet. Mjøen stilte gode spørsmål og fikk lærerne til å reflektere over det faglige arbeidet de legger ned i kulturdag. Tenker en egentlig over sin rolle utover det de gjør i klasserommet, og verdien av den relasjonen man oppnår med barn og unge gjennom skapende fag? Kan kulturdag være betydningsfull for barn og unges selvbilde, og videre, kan den bidra til livsmestring, bedre psykisk helse og å forebygge utenforskap?
Etter Mjøens intense, men viktige foredrag var det tid for å senke skuldrene, ta en aldri så liten hjernepause før vi møttes til middag og sosialt samvær. Der fikk vi kunstneriske innslag utover kvelden av både grunnskolelærere og kulturskolelærere. En herlig oppladning til dag to, hvor den gode stemningen og samholdet fortsatte fra kvelden før.
Neste dag gjennomførte lærerne to parallelle workshoper med undervisningsopplegg og ideer som de kunne ha med seg i kofferten tilbake til Trondheim.
"Aill bare flate ut!", kommer det fra Kjersti Sagmo Fossland ved Byåsen skole. Sagmo Fossland er i full gang med å lage en historie i stasjonen med tittelen Praktisk og estetisk tilnærming til læring i alle fag, ledet av Anne-Lise Heide fra NTNU. I LK20 fremheves begrepene utforskende undervisning, skapende undervisning, kreativitet, opplevelse og engasjement. Det påpekes også at estetiske læreprosesser skal implementeres i alle fag. På Heides verksted jobbet lærerne praktisk, skapende og utforskende med musikk, bevegelse og drama med mål om en tverrfaglig og estetisk tilnærming til læring.
Det parallelle verkstedet ble ledet av kulturskolelærer Majken Wærdahl. Hun tok for seg hvordan en ufarliggjør en fremvisning for klassen eller et større publikum. Wærdahl tok i bruk ulike metoder som hun selv praktiserer i fagene musikk, dans og drama. Videre fokuserte hun praktiske eksempler på hvordan en kan trygge den enkelte eleven samt skape et bedre klassemiljø i forhold til å gi og ta plass.
Lærerne kom smilende ut fra hver stasjon, men hadde også åpenbart fått kjent på det å gå ut av egen komfortsone. En deltaker kommenterte at det er sunt å kjenne på det elevene selv kanskje opplever i praktiske fag hvor formidling og kreativitet er i fokus.
|