Ble i 2021 rektor ved Norges musikkhøgskole. Har bakgrunn som sanger, kritiker og forsker. Doktorgrad om arbeidet til komponisten, kritikeren og stifteren av Ny Musikk, Pauline Hall. Har vært postdoktor ved Universitetet i Oslo, leder for NMHs historieprosjekt og musikkanmelder i blant annet Aftenposten og VG. Har vært medlem av samtids- og avantgardemusikkgrupper som Søyr, vonDrei og Duo Parula.
Velkomsthilsen
Gir en velkomsthilsentil alle konferansedeltakere.
Direktør i Folkehelseinstituttet (FHI). Utdannet lege og forsker. I 2022 mottok Camilla Stoltenberg helselederprisen. FHI har et nasjonalt ansvar for kunnskap for bedre helsetjenester og godt folkehelsearbeid.
Kunst – Kultur – Folkehelse
Kunst og kultur angår de fleste og har verdi i seg selv. I tillegg kan kunst og kultur være virkemidler for andre mål, som god helse. Folkehelse handler om å beskytte mot helsetrusler, forebygge sykdom og tidlig død, og å fremme helse gjennom livsløpet. Helse skapes i stor grad utenfor helsetjenestene, i hele samfunnet. Samhandling og kunnskap er nødvendig for godt folkehelsearbeid. Spørsmålet er hvordan ledere innen kunst og kultur og folkehelse kan arbeide sammen.
Førsteamanuensis i strategi ved Handelshøyskolen BI og seniorforsker i Accenture Research. Forsker og underviser innen strategi, nye organisasjonsformer, styring av samhandling, digitalisering og kunstig intelligens. Kolbjørnsrud er blant annet fagansvarlig for Topplederprogrammet for kommune- og spesialisthelsetjenesten. Han er en mye brukt taler på konferanser og seminarer i arbeidslivet og akademia i inn- og utland.
Smidig samhandling – en nøkkel til å lykkes med mangfold og inkludering
Mangfold og inkludering i kulturskole og UH-sektor krever god samhandling med brukere og andre aktører som for eksempel skole, barnehage, ulike offentlige etater, bedrifter samt frivillighets- og organisasjonslivet. Kolbjørnsrud skal fortelle om hvordan en lykkes med samhandling i slike flerpartssamarbeid.
Seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet, i avdeling for inkludering og pedagogisk støtte. Har ledet arbeidet med utvikling av Kompetansepakken om inkluderende praksis, som er laget i samarbeid med Statsped. Inkludering og det spesialpedagogiske feltet er ett av hovedområdene til avdelingen som har flere oppgaver i oppfølgingen av Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.
Tonje Lundervold
Synspedagog i Statped Statlig spesialpedagogisk tjeneste), ved fagavdeling syn, divisjon barnehage. Har ledet Statpeds arbeidsgruppa i dette arbeidet. Statped har utviklet det faglige innholdet i Kompetansepakken om inkluderende praksis, som er laget i samarbeid med Utdanningsdirektoratet.
Kompetansepakken Inkluderende praksis
Innlegget vil vise hvordan kompetansepakken er bygget opp og hvordan en kan bruke den på egen arbeidsplass. Målet med pakken er å gi alle ansatte i barnehage, SFO, skole og PPT grunnleggende kunnskap og kompetanse om inkluderende praksis, overordnet kunnskap og kompetanse om hvordan barn og elever med ulike utfordringer er en del av fellesskapet. Målet er også å hjelpe ansatte til å se det allmennpedagogiske og spesialpedagogiske i sammenheng. Kompetansepakken om inkluderende praksis er tilgjengelig for alle, og er utviklet for å bruk i lokal kompetanseutvikling og profesjonelle læringsfellesskap.
Går første året på videregående skole. Har vært leder av Lindesnes ungdomsråd i snart to år. Har holdt flere innlegg på både lokale og nasjonale arenaer, der han deler hva som er viktig for å lykkes med å involvere ungdom.
Anne Grønsund
Koordinator for barne- og ungdomsråd i Lindesnes kommune. Utdannet som barnevernspedagog og har jobbet med medvirkning i ti år. Kjent som engasjert forkjemper for ungdoms rett og mulighet til å delta i demokratiske prosesser. Holder innlegg og opplæring for kommuner over hele landet.
Å skape gode dansegulv for barn og unges medvirkning
Vi skal gi ungdommene en arena for å utvikle og trene sine demokratiske muskler. Det betyr å gi dem veiledning, støtte og ubetingede heiarop så de tør å gå ut av komfortsonen og ta eieforhold til sine egne prosesser. Da må vi gi dem en arena for å medvirke til utvikling av lokalmiljøet og organisasjonene sine som bygger en demokratisk kapital. Å jobbe med medvirkning er å vite at ungdommer både er «beings» og «becomings» og at i alt medvirkningsarbeid med barn og unge må det være rom for begge deler.
Statistisk sentralbyrås befolkningsframskriving sier at fødselstallene vil synke, mens den aldrende befolkningen og innvandrerbefolkningen vil øke. Økt mobilitet på tvers av landegrenser, økende multikulturelt samfunn og økende aldersgjennomsnitt vil prege Norge i fremtiden. Økt spennvidde i mangfoldet stiller nye krav til organisasjoner, ledere og tillitsvalgte i dag og i fremtiden. Dette krever økt kompetanse innen mangfoldsledelse. Parallellen har fokus på muligheter og utfordringer med mangfoldsledelse i dag og i fremtiden.
Har arbeidet med organisasjonsutvikling i 40 år, med vekt på arbeidsglede og forpliktende samspill. Hans bøker har gitt begrepet medarbeiderskap et konkret innhold. Med sine 75 år er han en nestor i faget, og driver fortsatt utviklingsprosesser i virksomheter og benyttes som foreleser ved universitet og høgskoler.
Meningsmangfold og tillitsbasert ledelse
Mangfoldsledelse og tillitsbasert ledelse er viktige tema i tiden, der lederne skal gi medarbeiderne handlingsrom. Det forutsetter at de tar ansvar og bidrar til at lederen er informert og har kontroll. Verkstedkurset gir en grunnleggende innføring i medarbeiderskap og konkrete verktøy for praktisk utvikling.
Rådgiver i Norsk kulturskoleråd og veileder i Kulturskolerådets veilederkorps. Er utdannet ved Universitetet i Oslo og Barratt Due musikkinstitutt. Har studert kulturelt entreprenørskap ved Norges musikkhøgskole samt Ledelse av prosesser del 1 i regi av Høgskolen i Innlandet og Norsk kulturskoleråd.
Anna Rennemo
Jobber i Norsk kulturskoleråd som rådgiver og medarbeider innen veilednings- og prosessarbeid. Har fem år med konservatorieutdannelse fra Trondheim med klassisk sang som hovedinstrument. Har i ettertid supplert blant annet med studier i drama, kultur og helse, musikkundervisning på nettbrett samt emner knyttet til master i fagdidaktikk.
Ragnhild Skille
Rådgiver i Norsk kulturskoleråd og veileder i Kulturskolerådets veilederkorps. Eer utdannet allmennlærer med mellomfag i drama, film og teater. Har nylig studert musikkbasert miljøbehandling. Tok i 2020 master i kunnskapsledelse ved Nord universitet.
Eivind Breilid
Formidler og medlemsrådgiver i Balansekunst. Har bakgrunn som lektor, museolog og antropolog.
Balansekunst
Freningen samler 150 norske kunst- og kulturvirksomheter til innsats for et likestilt og mangfoldig kulturliv. Kurser, rådgir og støtter medlemsorganisasjoner i deres eget likestillings- og mangfoldsarbeid. Fokuserer særlig konkrete tiltak for tryggere og mer inkluderende praksiser. Balansemerket er foreningas egen merkeordning mot seksuell trakassering og diskriminering i kulturlivet.
Ingibjørg Jonasdottir
Prosjektkoordinator i ALLEMED. Har erfaring fra arenaer for uformell læring som fritidsklubber og SFO. Utdannet innen sosialpedagogikk, styring og ledelse. Ønsker å bidra til felt som inkludering, fellesskap og tilhørighet.
ALLEMED
Arbeidsmodell og gratis nasjonalt verktøy som skal gjøre det lettere for deg å inkludere barn og unge i fritidsaktivitet, uavhengig av familiens økonomi. Verktøyet brukes til å skape diskusjon og finne løsninger på hva dere kan gjøre for å få alle med.
Bak ALLEMED står Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU), som er et bredt fellesinitiativ bestående av frivillige og ideelle organisasjoner, fagmiljøer og foreninger. NDFU har som mål å belyse fattigdom i Norge og bidra til å bekjempe negative konsekvenser av utenforskap blant barn og unge.
Kompetansepakker og inkluderende praksis
Verkstedet fasiliteres av rådgiverne Elin Kvernmoen, Anna Rennemo og Ragnhild Skille i Norsk kulturskoleråd. De har valgt å invitere inn bidragsytere fra ulike kompetansemiljø innen mangfold og inkludering. Programmet oppdateres innen kort tid med mer informasjon om hvem dette er. Bidragsytere fra ulike kompetansemiljø deltar.
Verkstedet vil gi smakebiter og kunnskap om digitale ressurser som fins når det gjelder kompetanseutvikling innen mangfold og inkludering. Deltakerne får en introduksjon til det å skreddersy og sette sammen egne kompetansepakker ut fra behov i egen organisasjon/institusjon. De digitale ressursene som presenteres er tilgjengelige for alle og kan benyttes kostnadsfritt.
Avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning i KS. Er statsviter med mange års erfaring fra politisk styring og forvaltning. Har blant annet vært folkevalgt og ansatt i en kommune, jobbet hos Fylkesmannen, på Stortinget og vært statssekretær i fire ulike departement.
En lokal kulturpolitikk for mangfold, og en mangfoldig lokal kulturpolitikk Kommunesektoren har pekt på mangfold og inkludering som sentrale mål for samfunnsutviklingen, og at kulturlivet er avgjørende for å realisere målene. Hvordan støtter KS kommunens arbeid med å realisere disse målene på kulturfeltet? Og hvordan sikrer vi rom for en mangfoldig lokal kulturpolitikk?
Professor ved Universitetet i Oslo, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. Lingvist og skjønnlitterær forfatter. Har en doktorgrad i språkvitenskap fra UiO. Forsker på funksjonshemming, kultursosiologi og tilstøtende emner, med utgangspunkt i kritisk diskursanalyse.
Inkludering - om menneskelig mangfold
Samfunnet legger tilleggsbyrder på dem som allerede har vansker, som ikke blir sett på som tilstrekkelig produktive, tilstrekkelig nyttige. Dette er mekanismer og tankemåter som kan være vanskelige å få øye på, fordi vi er så vant til å tenke med dem. Grue peker på hvordan vi forholder oss til menneskelig mangfold, men særlig om måtene vi tenker om mangfold på – i kategorier, gjennom systemer og med merkelapper. Foredraget er tett linket til boken «Hvis jeg faller» (2021).
Konsulent i Impaktor. Er statsviter og høgskolekandidat med etterutdanning i livsfaseorientert personalpolitikk. Har leder- og undervisningserfaring fra Prosjektforum ved Universitetet i Oslo. Har mange års erfaring som rådgiver innenfor endringsprosesser, karriererådgivning, leder- og ledelsesutvikling og utvikling av medarbeiderskap. Medforfatter av boka «Endringsnøkkelen, en praktisk håndbok i endringsarbeid for offentlig sektor».
Endring i praksis
Sitatet «aldri har det gått så fort som nå, og aldri vil det gå så sakte igjen» oppsummerer situasjonen i dagens arbeidsliv. Spørsmål som stilles er: Hvordan skal vi få til gode endrings- og utviklingsprosesser? Hvordan kan vi utvikle en omstillingsdyktig organisasjon med endringsvillige medarbeidere? Hva kreves egentlig av godt lederskap og aktivt medarbeiderskap nå og i tiden fremover? Er det slik at gamle modeller for endringsprosesser har «gått ut på dato»? Hvorfor er mellomlederne den viktigste gruppen for å lykkes med endrings- og utviklingsprosesser?
Universitetslektor i entreprenørskap ved Norges musikkhøgskole i fagseksjon for musikkteori, komposisjon og musikkteknologi. Underviser i utvikling og ledelse av prosjekter og produksjoner i kulturlivetog er pedagogisk veileder i Team for teknologi i læring og undervisning. Er også ansatt som rådgiver i Norsk kulturskoleråd, der hun arbeider i veilederkorpset. Fundamentet for hennes virke er bygget på musikk, forretningsmessige vinklinger og relasjonskompetanse. Er sertifisert i den internasjonale atferdsanalysen LIFO®-metoden og er Professional Certified Coach fra ICF, den internasjonale bransjeorganisasjonen for coacher.
Inkluderende relasjonskompetanse i praksis
Relasjonskompetanse handler om evnen til å kunne skape og vedlikeholde positive relasjoner med andre. Det handler om å kunne bygge gode relasjoner og opprettholde et godt miljø ved å kommunisere effektivt, lytte aktivt og forstå andres følelser og behov. Parallellen har en praktisk vinkling, med fokus på hvordan vi kan inkludere og involvere andre mennesker. Det vil trenes påog være dialog om, hvordan vi kan flytte fokus fra oss selv og over til andre slik at vi bidrar til motivasjon og eierskap hos dem vi kommuniserer med.
Hornist og frilansmusiker med base i Oslo. Har studert utøvende musikk ved Norges musikkhøgskole og vært Fulbright-stipendiat ved University of Southern California. Har ledet studentutvalget og vært studentrepresentant i høgskolestyret ved NMH. Tok initiativet til og arrangerte Musikkstudentkonferansen. Ble i 2022 tildelt Norsk Komponistforenings likestillingspris for å ha løfta debatten om likestilling i musikkutdanningsinstitusjonene.
FoU-leder i Norsk kulturskoleråd og førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Har ph.d. i musikkpedagogikk og Master of Management. Har vært involvert i mange prosjekt og satsninger der kulturelt mangfold er sentralt. Har arbeidet mange år i Afrika. Rønningen skrev ph.d. om flerkulturelle perspektiv på lærebøker i musikk. Er aktuell med en bok om kulturforståelse i musikkfaget (2022) og som redaktør for en forskningsantologi om kulturskolen som inkluderende kraft (2023).