Ble i 2021 rektor ved Norges musikkhøgskole. Har bakgrunn som sanger, kritiker og forsker. Doktorgrad om arbeidet til komponisten, kritikeren og stifteren av Ny Musikk, Pauline Hall. Har vært postdoktor ved Universitetet i Oslo, leder for NMHs historieprosjekt og musikkanmelder i blant annet Aftenposten og VG. Har vært medlem av samtids- og avantgardemusikkgrupper som Søyr, vonDrei og Duo Parula.
Statssekretær for kunnskapsministeren siden oktober 2023. Har tidligere vært blant annet statssekretær ved Statsministerens kontor, sekretariatsnestleder i Arbeiderpartiets stortingsgruppe og utdanningspolitisk rådgiver for Arbeiderpartiet.
Professor ved UiO og arbeider for tiden med læring, digitalisering og kunstig intelligens. Har skrevet en rekke bøker og artikler, både nasjonalt og internasjonalt. De to siste bøkene handler om elevenes identitet og læring i den digitale skolen, og hvordan lærere kan legge opp undervisningen i en klasse der elevene har sin egen digitale enhet. Er leder av FIKS, Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen, en enhet som samarbeider med skoleeiere i store deler av Norge.
Kloke ledere i algoritmenes tid
Som leder snakker du trolig med dine ansatte om hvordan kunstig intelligens vil endre samfunnet, læring og utdanning. Samtidig hører du nok at mange er frustrerte, men også nysgjerrige på hvordan nye språkmodeller kan brukes for læring og opplevelser. Hva bør du egentlig vite for å navigere som leder i algoritmenes tidsalder? Gilje setter den digitale utviklingen inn i en historisk fortelling med røtter til trykkekunsten og oppfinnelsen av fotografiet og filmen. Han viser hvordan ledere, lærere og ikke minst ungdom møter kunstig intelligens i læring og undervisning.
Professor ved Institutt for Informasjonsteknologi, OsloMet. Har doktorgrad i strategi fra BI og bred erfaring som foredragsholder innen digitalisering, strategi og kunnskapsarbeid. Hennes forskningsinteresser inkluderer strategi i kunnskapsintensive tjenestebedrifter og digitalisering i arbeidslivet.
Kunstig intelligens og ledelse
Kunstig intelligens gjennomsyrer i stadig økende grad de fleste områder i samfunnet. Hvordan kan og bør en være «digital» leder og støtte opp under digitalitet? Hva kan kunst og kultur bidra med i utviklingen av KI? Og hvordan kan KI understøtte utvikling av kunst og kultur?
Seniorrådgiver i avdeling for digitale tjenester i Utdanningsdirektoratet. Jobber særlig med støtte til utvikling av digital kompetanse for eiere og ledere i barnehage og skole, blant annet gjennom ulike kompetansepakker.
Lars Kvenshagen Gimse
Seniorrådgiver i avdeling for digitale tjenester i Utdanningsdirektoratet. Jobber særlig med støtte til utvikling av digital kompetanse for ansatte i barnehage og skole, blant annet gjennom ulike kompetansepakker.
Hvordan kan skoleeiere og -ledere bli profesjonsfaglig digitalt kompetente?
Vil du utvikle mestringstro i arbeid med digitalisering i skolen? Utdanningsdirektoratet har sammen med forskere, skoleeiere og skoleledere utviklet en ny kompetansepakke som støtter arbeidet med å tilrettelegge og lede utviklingsarbeid i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) som er særlig relevant for eier- og lederrollen i skolen. I innlegget får du en introduksjon til ressursene som fins i kompetansepakken "Digital kompetanse for skoleeiere og skoleledere".
Et praktisk blikk på kompetansepakken Digital kompetanse for skoleeiere og skoleledere
Utdanningsdirektoratet har sammen med forskere, skoleeiere og skoleledere utviklet en ny kompetansepakke som støtter arbeidet med å tilrettelegge og lede utviklingsarbeid i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) som er særlig relevant for eier- og lederrollen i skolen. I denne parallellen får du prøve ut noen av ressursene i kompetansepakken "Digital kompetanse for skoleeiere og skoleledere", og reflektere over hvordan disse kan brukes i eget arbeid for å utvikle mestringstro i arbeid med digitalisering i skolen. Vi ser på støtten til prosessarbeid og metodikk, faglig kunnskap om digitalisering og PfDK samt noen erfaringsdelinger fra flere skoleeiere og skoleledere. Ta med egen datamaskin.
Førsteamanuensis ved NHH Norges Handelshøyskole. Forsker og underviser innen digitalisering, prosessledelse, og prosjektledelse. Er med i forskningsgruppen Digitalisation in Organisations og er en av forfatterne av boken "Digitaliseringsledelse".
Hvordan kan ledere ta grep om digitaliseringsarbeidet?
Digitalisering utfordrer offentlige virksomheter på en rekke områder, og stiller nye krav til offentlige ledere. Kjersti Berg Danilova skal snakke om lederes rolle i utvikling og realisering av en digital strategi.
Digital transformasjonsledelse
Å lykkes med digitalisering krever ikke bare tekniske, men også vesentlige organisatoriske endringer, ofte i den grad at dette betegnes som en digital transformasjon. I denne workshopen ser vi på hva en digital transformasjon innebærer og diskuterer hvordan offentlige ledere kan lede en digital transformasjon på tvers av virksomheten.
Førstelektor ved Norges musikkhøgskole der han leder team for teknologi i læring og undervisning (TIGER) og er studieleder for videreutdanningen Digital didaktikk i musikkundervisningen. Medlem i AEC DigitisationWorking Group, et samarbeid mellom musikkonservatorier i Europa. Deltar i arbeidet med Kulturnett 3.0, et nasjonalt prosjekt om musikkundervisning og samspill på nett via ny fiberbasert infrastruktur med minimal forsinkelse og høy lyd- og bildekvalitet.
Hvordan motivere lærere og elever til å jobbe mer digitalt?
En presentasjon av hva digitalisering i læring og undervisning i musikkutdanning kan være og hvordan Norges musikkhøgskole jobber med dette. Kvidal ser nærmere på sentrale moment fra et ledelsesperspektiv, som infrastruktur, kompetanseheving, brukerstøtte, profesjonsfelleskap og delingskultur.
Arbeider på Senter for Livslang Læring - LUP ved Høgskolen i Innlandet. Har sitt hovedfokus på vurderingspraksiser og skole- og profesjonsutvikling. I tillegg har han bidratt aktivt i utvikling av digitale læringsressurser som skal støtte skolesektoren i sitt utviklingsarbeid. Eksempler på dette er nettressursen KulVFL for norske kulturskoler og kompetansepakken Innføring av nytt læreplanverk.
Ansatt ved Senter for Livslang Læring - LUP ved Høgskolen i Innlandet. Arbeider innen feltene vurdering, profesjonsutvikling og skoleutvikling. Har lang bakgrunn fra kulturskolesektoren og har tidligere arbeidet som rektor ved Ulstein kulturskole.
Lederutvikling og kulturskolebasert kompetanseutvikling i praksis med digital støtte
I denne sesjonen vil Julianne Auberg Hauge og Vegard Meland fra Høgskolen i innlandet se nærmere på hvordan ledere utvikler seg i samhandling med kulturskolelærere der utviklingsarbeidet har vært støttet av den digitale ressursen KulturskoleVFL. Det vil bli presentert interessante funn fra en pågående evaluering av nettressursen, og evalueringen vil også sees i sammenheng med andre undersøkelser der digitale ressurser danner et sentralt utgangspunkt.
Deltakerne får innblikk i hvordan ledere utvikler seg i samhandling med kulturskolelærere, der utviklingsarbeidet har vært støttet av den digitale ressursen KulturskoleVFL. Interessante funn fra pågående evaluering av nettressursen presenteres. Evalueringen sees i sammenheng med andre undersøkelser der digitale ressurser danner et sentralt utgangspunkt.
Sjefforsker i SINTEF Digital og en av Norges fremste eksperter på smidig organisering, hybrid arbeidshverdag, teamarbeid og innovasjon. Er spesielt opptatt av virtuelt arbeid, hjemmekontor, prosessforbedring, autonome team og med mål om å forbedre folks arbeidssituasjon gjennom forskning. Forsker blant annet på organisasjoner som NAV, DNB, Spotify, Storebrand, Ericsson, DNV og Sparebank 1.
Et fleksibelt arbeidsliv kan gi økt effektivitet og god balanse i livet når den enkelte bestemmer selv. Digital samhandling kan være like effektivt som det fysiske. Men digital samhandling forutsetter at det i tillegg finns fysiske arenaer for å utvikle sosiale nettverk, relasjonsbygging og tillit. Og hvis ikke kontoret er attraktivt, blir folk hjemme.
Leder for Norsk Bærekraftsenter. Ledet tidligere bærekraftsarbeidet i Trondheim kommune. Merk: Mjøen har overtatt denne "foredragsposten" etter at Øyvind Tanum, rådgiver, Enhet for næring og samfunnsutvikling, Trondheim kommune, måtte melde forfall.
Digitale verktøy for økt bærekraft
Trondheim kommune har de siste årene jobbet systematisk med FNs bærekraftsmål, både og som organisasjon og ikke minst i samarbeid med andre aktører. Noe av det som har blitt utviklet handler om hvordan digitalisering og teknologi kan skape nye rom for kultur og verdiskaping.
Professor i kunstig intelligens ved Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi, Universitetet i Agder. Har også en stilling som professor 2 ved OsloMet. Er medgründer og ledende forsker i AI Experts, og fungerer som nestleder ved Senter for kunstig intelligensforskning. Vurderes av mange som en av Norges fremste eksperter på kunstig intelligens.
Kunstig intelligens: En ny tid for ledelse
Kunstig intelligens går langt utover applikasjoner som ChatGPT og åpner for nye muligheter i utforming av fremtidens utdanningssystemer. Ledere har en gyllen mulighet til å lede virksomheter inn i en ny æra der tilpassa læringsplattformer og dyp innsikt i elevers og studenters individuelle behov er oppnåelige mål. Lederutfordringer i denne konteksten er bl.a. inkludert håndtering av datakontroll, sikring av mangfold i teknologiutdanning og omdefinering av lederrollen i et raskt endrende pedagogisk landskap. Goodwin utforsker hvordan kunstig intelligens kan integreres. Han belyser potensialet og potensielle fallgruver og gir innsikt i hvordan teknologiske fremskritt kan transformeres til effektive verktøy.
Kunstig intelligens og ChatGPT i praksis - slik kan teknologien føre til bedre ledelse
Workshopen rettes mot ledere som ønsker å utforske hvordan generativ kunstig intelligens, med fokus på ChatGPT, kan forbedre og modernisere ledelsespraksiser.I gruppearbeid og plenumsdiskusjoner introduseres ChatGPT og potensielle anvendelser i ledelsessammenhenger innen utdanningssektoren og andre organisatoriske miljø.I grupper utforskes realistiske scenarier der ChatGPT assisterer i å takle dagligdagse ledelsesutfordringer. Diskusjonene adresserer spørsmål som "hvordan kan ChatGPT effektivisere ledernes tidsbruk?" og "hvilke etiske betraktninger er essensielle ved bruk av AI i ledelse?". Målet er å gi deltakerne praktisk forståelse av hvordan ChatGPT kan integreres i ledelsespraksis og inspirere til utforskning og anvendelse av AI-verktøy i egen virksomhet.
Her vil direktøren i Norsk kulturskoleråd formidle inntrykk han sitter igjen med etter konferansedagene samt se litt framover, blant annet mot Kulturbæring i Bodø kommende høst.
Musikalsk samspill over internett har blitt studert siden 90-tallet, men ble aktualisert for musikere og i musikkutdanning under covid-nedstengningene. Det kunstneriske forskningsprosjektet Love your Latency omfavner de digitale forstyrrelsene og fantaserer om en framtidig hybrid konsertform. Prosjektet er et samarbeid mellom CreaTeME (Senter for fremragende utdanning) Norges musikkhøgskole, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og Kilden teater og konserthus i Kristiansand.
Vi går fra en pandemi til ondsinnede kriger, er det åpenbart at vi er inne i ubehagelige tider. Men har ikke dette alltid vært tilfelle? Gjennom historien og til i dag har det aldri vært en tid der verden er i perfekt stand. Menneskets arroganse og hat har alltid begeistret nok til å alltid holde de onde handlingene i live dessverre.Men vi er ikke maktløse. Vi har kanskje ikke makten til å stoppe folks selvopptatte arroganse og hat fra å utvikle seg til forferdelige handlinger.Vi har makten til å stoppe krigen blant oss, krigen inni oss, ved å ta vare på oss selv, vår mentale helse, ta vare på de rundt oss, vise omsorg, respekt, kjærlighet. Å være ansvarlige foreldre, venner, kollegaer. Alle disse tingene som virker så åpenbare, er det umulig for makthaverne i de utsatte områdene å gjøre noe med det?
Har master i teknologi (informasjonsteknologi). Arbeidserfaring av relevans: Har jobbet på nasjonalt nivå i 13 år med digitalisering på oppvekstområdet, i Senter for IKT i utdanningen, Utdanningsdirektoratet og siden høsten 2019 i KS. I KS har hun hovedansvar for å følge opp digitalisering i skole og oppvekst, hvor arbeidet med utvikling og oppfølging av den nye strategien for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole tar mye av tiden.
Håkon Kvidal
Førstelektor ved Norges musikkhøgskole der han leder team for teknologi i læring og undervisning (TIGER) og er studieleder for videreutdanningen Digital didaktikk i musikkundervisningen. Medlem i AECDigitisationWorkingGroup, et samarbeid mellom musikkonservatorier i Europa. Deltar i arbeidet med Kulturnett 3.0, et nasjonalt prosjekt om musikkundervisning og samspill på nett via ny fiberbasert infrastruktur med minimal forsinkelse og høy lyd- og bildekvalitet.