Kartlegger samarbeid mellom kulturskolen og kulturfrivilligheten
På oppdrag fra Kulturdepartementet kartlegger Institutt for samfunnsforskning (ISF) samarbeidet mellom kommunale kulturskoler og den lokale kultufrivilligheten. Kulturskolerådet har bistått i utforming av spørsmål og håper kulturskolene vil bidra med verdifulle svar på spørringa som nå er utsendt.
– I Kulturskolerådet er vi glade for at dette forsket på. Likeså gleder det oss at samarbeidet mellom kulturskolen og det frivillige kulturlivet vektlegges i den nye rammeplanen for kulturskolen, så her ønsker vi forskningsbasert kunnskap velkommen, sier Anders Rønningen, leder for interessepolitisk arbeid i Kulturskolerådet.
Utspring i regjeringas kulturfrivillighetsstrategi
Oppdraget har utspring i regjeringas kulturfrivillighetsstrategi «Rom for deltakelse» hvor kulturfrivilligheten etableres som et eget politikkfelt i møtet mellom frivillighet og kultur. I strategien står det følgende på side 36:
"Samspill med kommunale kulturaktører
(….) Både Norges Musikkorps Forbund og Norsk kulturskoleråd peker i sine innspill til strategien på at det er behov for å se nærmere på og utvikle samspillet mellom det kommunale kulturskoletilbudet og den lokale kulturfrivilligheten. Kartlegging av samarbeidet mellom kommunal kulturskole og frivilligheten lokalt kan bidra til å belyse utfordringer i samarbeidet mellom profesjonell og frivillig og identifisere mulige tiltak for å styrke kulturfrivillighetens økonomi og muligheter for økt deltakelse."
I den pågående undersøkelsen vil ISF studere samarbeidet med siktemål å identifisere faktorer som
- påvirker samarbeidet generelt
- bidrar til faglig kvalitet i tilbudet
- påvirker tilgangen til kulturaktiviteter for barn og unge fra ulike sosiale grupper
Fire hovedproblemstillinger i prosjektet
- Hvilke samarbeidsmodeller mellom kulturfrivillighet og kommunal kulturvirksomhet finnes?
- Hvordan finansieres samarbeidene mellom de kommunale kulturskolene og kulturfrivilligheten?
- Hva slags modeller for samarbeid mellom aktørene finnes for å nå ut til flest mulig barn og unge, spesielt fra underrepresenterte grupper, og for å få flere til å delta i lokale kulturaktiviteter?
- Hvordan foregår samspillet mellom kulturfrivillige og profesjonelle aktører?
Tredelt empirisk strategi
ISF studerer samarbeidet både fra perspektivet til de kommunale kulturskolene og det frivillige kulturlivet. Deres analyser er basert på både kvalitative og kvantitative metoder og instituttets involverte forskere har en tredelt empirisk strategi:
- Kvantitativ spørreundersøkelse til alle landets kommunale kulturskoler
- Kvantitative spørreundersøkelser til de meste sentrale frivillige kulturaktørene
- Kvalitative dybdeanalyser av samhandlingen med frivilligheten blant strategisk utvalgte kulturskoler
Prosjektperioden strekker seg til mai 2025, og prosjektet ledes av Håvard Solbu Trætteberg (bildet).
Funnene fra studien vil presenteres i en rapport som publiseres i vårsemesteret 2025.