<< Tilbake | Last ned svaret som PDF
Svar fra Kulturskolerektorene i Valdres
Kategori: Et fagmiljø
Sendt inn av Susanne Engelmann
(Kulturskolerektor Nord-Aurdal)
15.05.2024 kl.05:21
|
|
---|---|
Er strukturen i høringsutkastet til ny overordnet del av Rammeplan for kulturskolen forståelig og hensiktsmessig | Nei |
Hvis nei: Fortell oss hvorfor | Formen er gjennomgående beskrivende ved at den sier hvordan det er. Vi mener dette er uheldig fordi det i liten grad påpeker at skoler som ikke er som beskrevet, har en jobb å gjøre. Det bør formuleres som et insentiv for endring når det er sprik mellom realiteten og slik det er tenkt at det skal være. Det kan noen ganger være brutalt å skrive "skal", men "må", "bør", "skal etterstrebe" og lignende formuleringer kan være aktuelle. En vedtatt rammeplan i denne beskrivende formen vil være lite forpliktende både juridisk og psykologisk. I møte med f.eks. kommunedirektør vil et "skal" kunne utløse en respons i retning av «vi har jammen en jobb å gjøre». Men den beskrivende formen i høringsutkastet vil ikke så lett utløse en slik erkjennelse. |
Er fremstillingen og forklaringen av kulturskolens tre pilarer (kapittel 2.2) klar og hensiktsmessig? | Nei |
Hvis nei: Fortell oss hvorfor | Pilaren bærekraft er ikke tydelig nok forklart, det er vanskelig å oppfatte hvilken handling denne pilaren skal utløse. Når formen på høringsutkastet forandres fra beskrivende til et insentiv for endring, så vil det være tydeligere. |
Er beskrivelsen av kulturskolens praksis, inndelt i tre områder, klar og hensiktsmessig? | Nei |
Hvis nei: Fortell oss hvorfor | Når formen på høringsutkastet forandres fra beskrivende til et insentiv for endring, så vil det være tydeligere. |
Barn og unges medvirkning: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av barn og unges medvirkning og er dette behandlet hensiktsmessig? | Når formen på høringsutkastet forandres fra beskrivende til et insentiv for endring, så vil teksten være hensiktsmessig. |
Kulturskolen som samarbeidende aktør: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av kulturskolen som samarbeidende aktør og er dette behandlet hensiktsmessig? | Når formen på høringsutkastet forandres fra beskrivende til et insentiv for endring, så vil teksten være hensiktsmessig. |
Kulturskole for alle: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av kulturskole for alle og er dette behandlet hensiktsmessig? | Kulturskolen for alle er en visjon som kan forandres, mens rammeplanen skal bestå i lang tid. Vi mener det er uheldig at rammeplanen binder seg opp til en visjon. En rammeplan burde være uavhengig av skiftende visjoner. |
Kulturskolen i kommunalt planverk: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av kulturskolen i kommunalt planverk og er dette behandlet hensiktsmessig? | Når formen på høringsutkastet forandres fra beskrivende til et insentiv for endring, så vil teksten være hensiktsmessig. |
Med bakgrunn i politiske føringer eller endringer i samfunnet, er det i tillegg andre tema som skulle vært vektlagt i rammeplan for kulturskolen? | Vi savner at datakultur nevnes som et viktig tverrfaglig tilbud i kulturskolens nå- og framtid. |
Vedlegg | Ingen vedlegg |