<< Tilbake | Last ned svaret som PDF
Svar fra Dissimilis
Kategori: Forening eller organisasjon
Sendt inn av Sunniva Molvær Ihlhaug
(Fagansvarlig, Dissimilis nasjonale kompetansesente)
03.05.2024 kl.14:27
|
|
---|---|
Er strukturen i høringsutkastet til ny overordnet del av Rammeplan for kulturskolen forståelig og hensiktsmessig | Ja |
Hvis nei: Fortell oss hvorfor | Ikke besvart |
Er fremstillingen og forklaringen av kulturskolens tre pilarer (kapittel 2.2) klar og hensiktsmessig? | Ja |
Hvis nei: Fortell oss hvorfor | Ikke besvart |
Er beskrivelsen av kulturskolens praksis, inndelt i tre områder, klar og hensiktsmessig? | Ja |
Hvis nei: Fortell oss hvorfor | Ikke besvart |
Barn og unges medvirkning: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av barn og unges medvirkning og er dette behandlet hensiktsmessig? | Ikke besvart |
Kulturskolen som samarbeidende aktør: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av kulturskolen som samarbeidende aktør og er dette behandlet hensiktsmessig? | Ikke besvart |
Kulturskole for alle: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av kulturskole for alle og er dette behandlet hensiktsmessig? | Vi mener temaet ikke er behandlet hensiktsmessig da teksten ikke spesifiserer i stor nok grad hvordan og hvorfor kulturskolen ønsker å inkludere personer med funksjonsnedsettelser. Personer med funksjonsnedsettelser er kun nevnt to ganger i rammeplanen (kap 1.1.2 og 4.1). Vi vet at personer med funksjonsnedsettelser deltar mindre i kultur- og fritidsaktiviteter enn andre. I FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) er det nedfelt at partene skal treffe hensiktsmessige tiltak for å sikre at personer med funksjonsnedsettelser skal ha mulighet til å utvikle og utnytte sitt kreative og kunstneriske potensiale. I NOU-rapporten På høy tid realisering av funksjonshindredes rettigheter fra 2023, står det at funksjonshindrede barn og unge har manglende tilgang på kunstopplæring, samt at kulturaktivitetene som tilbys ofte foregår med et uttalt terapeutisk/pedagogisk formål og ikke som et mål i seg selv. Vi mener at kulturskolen bør ha høyere ambisjoner hva gjelder å gi personer med utviklingshemming og funksjonsnedsettelser tilpasset undervisning av høy kvalitet, gjennom kvalifiserte lærere som har særlig kompetanse innen undervisning av denne gruppen elever. Dissimilis er en organisasjon som arbeider for å fremme kulturdeltakelsen til personer med utviklingshemming. På landsbasis i Norge fins det 30 Dissimilis-grupper som er direkte drevet gjennom Kulturskolen, og 25 grupper som på andre måter er drevet gjennom kommunen. Ved Dissimilis nasjonale kompetansesenter har vi undervist personer med utviklingshemming i musikk, dans og drama i over 40 år, og vår erfaring er at personer med utviklingshemming og funksjonsnedsettelser har kapasitet til å lære kreative og kunstneriske fag, på linje med andre. Siden 80-tallet har mange av våre elever formidlet kunst fra noen av de største scenene i landet. Hit kommer man riktignok ikke uten muligheten til å lære, gjennom individuelt tilpasset kunst- og kulturopplæring. For dét trengs et rammeverk som tar målgruppen på alvor. Vi håper derfor at kulturskolen skal ta et særlig ansvar for å inkludere personer med funksjonsnedsettelser i sitt undervisningstilbud. Slik vi leser rammeplanen nå, kommer det ikke fram at dette er et mål. Våre forslag til endringer: Kap 3.1. Vi foreslår å legge til ordet "funksjonsnivå", for å understreke at personer med ulike funksjonsvariasjoner er velkomne: En kulturskole for alle innebærer at alle, uavhengig av bakgrunn og funksjonsnivå, føler seg velkomne. Kap 1.1.2 Vi foreslår at det refereres direkte til CRPD artikkel 30, slik det i avsnittet før refereres til Barnekonvensjonens artikkel 30 og 31. Ved å referere til CRPDs artikkel 30 Deltakelse i kulturliv, fritidsaktiviteter, fornøyelser og idrett, kan det i større grad bli tydeliggjort hvorfor det er viktig å inkludere personer med funksjonsnedsettelser i kulturskolen. I CRPDs artikkel 30.2 står det: Partene skal treffe hensiktsmessige tiltak for å gi mennesker med nedsatt funksjonsevne mulighet til å utvikle og utnytte sitt kreative, kunstneriske og intellektuelle potensial, ikke bare av hensyn til seg selv, men også til berikelse for samfunnet. Vi foreslår også å endre ordlyden i kap 1.1.2, overskrift FNs konvensjon om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne, for å tydeliggjøre at kulturskolen tar et ansvar for å inkludere personer med funksjonsnedsettelse. Vårt forslag til endring av nåværende ordlyd: Kulturskole for alle innebærer å ta et særskilt ansvar for at alle i kommunen som ønsker det, får ta del i kulturskolens aktiviteter og undervisning og at tilbudene er innrettet på en slik måte at de er tilgjengelige for personer med funksjonsnedsettelser. Kap 4.1.2 For å bedre sikre at ansatte i kulturskolen har kompetanse til å gi gode undervisningtilbud til personer med funksjonsnedsettelser foreslår vi å legge til en setning i kapittel 4.1.2 Anbefalte kompetansekrav for ansatte i kulturskolen. Ansatte i kulturskolen har høy kunstfaglig kompetanse med minimum tre års formell kunstfaglig utdanning. Ansatte som gir tilbud til elever med funksjonsnedsettelser bør ha særlig kompetanse innen undervisning av denne gruppen elever. |
Kulturskolen i kommunalt planverk: Ivaretar teksten ønsket om vektlegging av kulturskolen i kommunalt planverk og er dette behandlet hensiktsmessig? | Ikke besvart |
Med bakgrunn i politiske føringer eller endringer i samfunnet, er det i tillegg andre tema som skulle vært vektlagt i rammeplan for kulturskolen? | Ikke besvart |
Vedlegg | Ingen vedlegg |