Forskning og utvikling
Forskning og utvikling er et satsingsområde for Norsk kulturskoleråd. Gjeldende strategi sier at Kulturskolerådet skal initiere, koordinere og formidle forskning for utvikling av kulturskolene. Kulturskolerådets intensjon er at dette skal bidra til å høyne kunnskap og kompetanse i, for og om skoleslaget. På denne sida finner du aktuelt stoff om temaet.
Kontakt meg gjerne Anders Rønningen FoU-leder |
Cutting Edge Kulturskole og Praksiskonferansen blir digitale arrangementKRISTIANSAND: På grunn av usikkerhet knytta til koronarestriksjoner er det nå bestemt at fagkonferansen Cutting Edge Kulturskole og den tilhørende Praksiskonferansen blir arrangert digitalt. Påmeldingsfrist for Cutting Edge, som arrangeres 17. og 18. februar, er 27. januar, mens 15. februar kl. 12.00 blir påmeldingsfristen for Praksiskonferansen 16. februar.
> Les nyhetssak her > Se konferansenes eget nettsted
14 kulturskoleansatte utvalgt til prosjektet Forskning på egen praksisNorsk kulturskoleråd lanserte i mai 2021 et prosjekt som heter Forskning på egen praksis, der formålet er å framskaffe forskningsbasert kunnskap om praksisutvikling i kulturskolefeltet.
Det er nå valgt ut 14 personer som alle er ansatte i kulturskoler. Disse får veiledning og oppfølging i prosessen med å gjennomføre sine prosjekt.
> Les nyhetssak her > Se nettsida Forskning på egen praksis
Rapport om digitalitet i kulturskolen: Synliggjør behov for digital didaktikkForskningsrapporten om digitalitet i kulturskolen under koronapandemien ble lansert 6. mai 2021. Norsk kulturskoleråd – som er rapportens bestiller – merker seg spesielt at rapporten synliggjør et behov for å utvikle en digital didaktikk for kulturskolen.
> Les nyhetssak her > Rapporten fins her
Tankesmia Aisthesis etablert – initiert av Norsk kulturskolerådNorsk kulturskoleråd har tatt initiativ til å starte tankesmia Aisthesis. Den skal være et forum for akademisk, filosofisk og policyrelatert debatt samt et interessefellesskap omkring utvikling av kunnskap om estetisk erfaring og estetiske læringsprosesser, og for å fremme dette i skole og samfunn.
Tankesmien Aisthesis hadde sitt første møte mandag 12. april 2021.
> Les nyhetssak her > Til Arthesis' nettside
Webinarserie med forskningsformidlingWebinarer med fokus på formidling av forskning til kulturskolelærere og -ledere. Det er et nytt tilbud som Norsk kulturskoleråd og Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning satser på i 2021.
Tre webinarer er planlagt, det første ble arrangert 19. februar. Her skal altså aktuell, kulturskolerelatert forskning presenteres for kulturskolefeltet – av forskere.
Se også: Arkivet - med tidligere nyheter/aktualiteter
|
ArrangementWebinarer > Webinar med forskningsformidling 6. mai 2021
> Webinar med forskningsformidling 19. februar 2021
> Webinar: PPU-studier og kulturskolen som praksisarena (arr. mai 2020)
Konferanser > Cutting Edge Kulturskole 2021
> Cutting Edge Kulturskole 2019
> Cutting Edge Kulturskole 2017
>Samleside for Forskningskonferansens (nå Cutting Edge Kulturskole) |
|
DokumenterFra webinaret 6. mai 2021 Ikke noe TikTok - digital didaktikk, takk (rapport, Telemarksforsking, 2021) Ola K. Berges presentasjon av rapporten Øyvind Johan Eiksunds presentasjon
Fra webinaret 19. februar 2021 Camilla Kvaals innlegg - Samspill i interkulturell musikkpraksis |
|
Samarbeid med UH-sektor> Kulturskolerådet vil bidra til opprettelse av universitetskulturskoler
> Kulturskolerådet fokuserer PPU og kulturskole
> OutMus |
|
HandlingsplanInnhold kommer senere. |
|
Annet
> Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning
|
|
Arkivet> Info om webinarinnlegget DiSkometoden v/Kari Holdhus (Praksiskonferansen 2022) > Info om webinarinnlegget Reisen v/Mali Hauen (Praksiskonferansen 2022)
|