OutMus presenterte forskningsfunn på seminar – kan ses i opptak
Det kulturskolerelevante forskningsprosjektet OutMus, som Nord universitetet gjennomfører – med Norsk kulturskoleråd som partner – er i sluttfasen. Torsdag 29. februar ble mange av prosjektets funn presentert og diskutert på et seminar i Trondheim. Opptak av seminaret er tilgjengelig på internett.
> Her kan du se første del av seminaret på YouTube
> Her kan du se andre del (paneldialogen) på YouTube
> Her kan du se andre del (paneldialogen) på Vimeo
Hva lærer elever i femte klasse når kulturskolen overtar undervisningen?
Forskningsprosjektet OutMus nærmer seg slutten. Noen foreløpige resultater er allerede formidlet, men nå går forskerne dypere, og vil fortelle både på hva elevene har lært av kulturskoleundervisningen samt hva lærerne og institusjonene har lært.
Kulturskoler og grunnskoler i Levanger, Trondheim og Kristiansand har vært deltakende i prosjektet. 374 elever har blitt fulgt tett for at en skal kunne finne forskjeller i hva som læres gjennom musikkundervisning i femteklasse, ut fra hvilket standardiserte program som tilbys, henholdsvis musikkundervisning basert på fiolinopplæring, juniorsaksofonopplæring eller «vanlig» forsterket musikkundervisning av lik varighet/mengde som de andre.
Seminaret blie en heldag med presentasjon av forskningsresultater og noen fruktbare dialoger og diskusjoner omkring samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. Seminaret var åpent for alle.
Programmet på seminaret
10.30-10.45 | Velkommen |
10.45–11.30 |
Hva er OutMus-prosjektet? Prosjektets innhold, problemstillinger, design og partnere |
11.30–12.30 | Pause – muligheter for lunsj |
12.30–13.30 | Resultater «students’ outcomes» |
13.30–13.45 | Pause med kaffe |
13.45–14.45 | Resultater «teachers’ experiences» |
14.45–15.00 |
Pause |
15.00–16.00 |
Paneldialog «konsekvenser og muligheter for samarbeid mellom kulturskole og grunnskole» |