Fremtidens kulturskole – nå som regionale program
Erfaringene fra pilotprosjektet Kulturskolen som utviklingsaktør i fremtidens kommune og Norsk kulturskoleråds mangeårige erfaring i veiledningsarbeid, settes nå sammen til et utviklingsprogram under paraplyen Fremtidens kulturskole. Torsdag 11. januar arrangeres en digital presamling for kommuner som er interesserte i å delta.
– Målet er å gi kommunene et godt grunnlag for å søke om deltakelse i programmet og å skape et godt utgangspunkt for kommunenes arbeid i programperioden, sier Torkel Øien, rådgiver i Norsk kulturskoleråd og leder av arbeidsgruppen for Fremtidens kulturskole.
Det regionale programtilbudet strekker seg over tre semester, med første fellessamling i mars 2024.
Fylkesavdelingas og kommunenes utviklingsarbeid i sammenheng
Programmet fokuserer operasjonalisering av utviklingsområdene som er vedtatt i Norsk kulturskoleråds fylkesavdelinger. Med utviklingsområde menes et område som fylkene skal ha særlig fokus på i inneværende styreperiode.
– Valg av utviklingsområde i den respektive fylkesavdelinga har derfor innvirkning på hva den enkelte deltakerkommune skal fokusere i sitt arbeid. Tanken er at nasjonale satsingsområder, fylkesavdelingenes fokusområder og kommunenes lokale utviklingsarbeid henger sammen, sier Torkel Øien.
Noen av Kulturskolerådets fylkesavdelinger har valgt ikke å satse spesielt på program for Fremtidens kulturskole i 2024–2025. Derfor går ikke tilbudet om deltakelse i regionale program til alle landets kommuner. Det vil organiseres delings- og læringsarenaer underveis, med mål om å tilgjengeliggjøre erfaringer for flere. Det vil også høyst sannsynlig bli flere runder med program de kommende årene.
Disse fylkesavdelingene er med og har invitert sine kommuner til deltakelse i 2024–2025:
- Agder
- Innlandet
- Nordland
- Oslo og Viken
- Rogaland
- Troms, Finnmark og Svalbard
- Trøndelag
- Vestland
Programmets hensikt
- bistå kommunene med kulturskoleutvikling spesielt og samfunnsutvikling generelt, med særlig fokus på oppvekst- og kulturfeltet
- bidra til at kulturskolen samhandler med andre aktuelle aktører, med mål om helhet og sammenheng i det lokale tjenestetilbudet
- bidra til at kulturskolen aktualiseres i samhandling med flere samfunnsområder – i lokalt utviklingsarbeid
- bidra til at barn og unge opplever å bli sett, mestrer og blir inkludert i gode fellesskap i eget lokalsamfunn
Målgruppe
Programmet er et tilbud til kommuner som ønsker å videreutvikle kulturskolen som del av kommunens samlete tjenestetilbud. Kulturskolen, deres nåtidige og mulige fremtidige interessenter og samhandlingspartnere er aktuelle deltakere. Det er krav om at skoleeier må være representert i arbeidet.
Programmet
Pilotprosjektet Kulturskolen som utviklingsaktør i fremtidens kommune munner ut i et rammeverk som består av læringsressurser for lokale og regionale utviklingsprogram, særlig basert på samskaping og aksjonslæring.
Rammeverket, kombinert med relevant tematikk presentert i dialogheftet «Kommunal samskaping – tjenesteutvikling med kulturskolen som døråpner», danner et kunnskapsgrunnlag
Bygge gode lokalsamfunn – hva skal til?
– Hensikten med tiltakene og tjenestene som kommunene tilbyr og utvikler, og hvordan dette henger sammen med de politiske ambisjonene i kommunen, er viktige perspektiv å ta med inn i arbeidet med Fremtidens kommune og kulturskolen for fremtiden, sier Torkel Øien.
Han erfarer at blant spørsmålene som stadig er aktuelle i lokalt utviklingsarbeid, er spørsmålene hvilke samfunnsmål er vesentlige for innretningen av kulturskolen og hvilken rolle kan den ta og hvordan blir dette begrunnet og forankret?
– Kulturskolens mulighetsrom er stort. Både som driver av samfunnsutvikling, som viktig arena særlig for barn- og unges kunst- og kulturmøter, opplæring og ikke minst for inkluderende, praktiske og kreative arbeidsmåter, sier Torkel Øien.
Samskaping og samhandling
Sentralt i Fremtidens kulturskole er å utforske hvordan samskaping rundt kulturskolens rolle som samfunnsaktør kan bidra til å utvikle nye relevante tjenester for flere innbyggere i kommune-Norge.
– Å snakke om fremtidskommunen, fremtidsbilder og kulturskolens plass i et fremtidig tjenestetilbud kan være inspirerende og spennende. Samtidig kan det å drive utviklingsarbeid oppleves ressurskrevende. Daglig drift og infrastruktur påvirker handlingsrommet og potensialet for måloppnåelse i utviklingsarbeidet. Derfor er arbeidet for strukturer og forankring i politiske ambisjoner og faglige arbeidsmåter viktig, sier Torkel Øien.
Han forteller at det legges til rette for at kommunene gjennom egen erfaring, deling og refleksjon skal styrke sin kunnskap om hvordan en kan samhandle og samskape på måter som gjør dette til et handlings- og tankesett som preger den enkelte kommunes arbeid over tid.
Kommuner som ønsker å delta i et regionalt program, må søke om deltakelse innen 17. januar.
> Søknadsskjema for deltakelse i programmet (forms.office.com)
> Grunnlagsdokument for programmet Fremtidens kulturskole (PDF)
Les også: Erfaringene fra piloten Kulturskolen som utviklingsaktør i fremtidens kommune
Les også: Mer om rammer og arbeidsmåter for Fremtidens kulturskole (ks.no)