Visuell kunst
Fagbeskrivelse
Det visuelle kunstfeltet i kulturskolen er vidt og dekker mange ulike uttrykksmåter og spesialiserte fagfelt. Møte med kunstneriske virkemidler som materialer, redskaper, teknikker og en inspirerende undervisning vil gi elevene muligheter til å utvikle sine evner. Elevenes fantasi og kreative flyt blir stimulert. Sammen med skjerpet blikk og utprøvende hånd bidrar dette til å forme den enkeltes identitet.
Fagets rammeplanforum
I rammeplanseksjonen her på kulturskoleradet.no fins forum for debatt, erfaringsutveksling, spørsmål og svar o.l. som har relasjon til rammeplanen, fagplanene, lokale læreplaner og/eller opplæringsprogrammene. Til Forum visuell kunst
Faget på Facebook
Nyttig på nett
Nettverk
Nettbrett i kunstopplæringen
Inspirasjon og gode eksempler
- Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
- Se kunst i Nord-Norge
- Seanse - senter for kunstproduksjon
- Trafo
Kunstorganisjoner og institusjoner
Kunstmateriell
Støtteordninger
Veiledningsmateriell
- Rammeplanens fagplan for visuell kunst
- Idébok for visuell kunst
- Animasjonsbok - en veiledning i å animere med barn
Fagets ressursgruppe
Den nasjonal ressursgruppa for visuell kunst i kulturskolen er etablert av Norsk kulturskoleråd. I samarbeid med kulturskolerådet har gruppa som mandat å bidra til styrking av visuell kunst i kulturskolen.
Ressursgruppa for visuell kunst består av følgende:
- Liv Anne Olafsen, rektor, Nome kulturskole
- Elisabeth Sørheim, formidler, Norske kunsthåndverkere
- Alf Bugge Gjerstad, avdelingsleder, Bergen kulturskole
- Anne Skaanar, koordinator, Kunsthøgskolen i Bergen
- Hanne Grete Einarsen, rektor, Måsøy kulturskole
- Robert Øfsti, fagveileder og medlem av Rammeplanutvalget
- Fabiola Charry, rådgiver og kontaktperson for visuell kunst, Norsk kulturskoleråd