Orgelsatsing i Ålesund virker og vekker begeistring

Orgelelev Tonje Halonen Giske sammen med sin lærer, Marc Labruijere.
Orgelelev Tonje Halonen Giske sammen med sin lærer, Marc Labruijere.
29.05.2024 Hege Arstad (tekst) Privat (foto)
Del på:

Orgelsatsing i Ålesund virker og vekker begeistring

I ei krisetid for rekruttering av organister samt dalende interesse for «instrumentenes dronning», gjør Ålesund kulturskole seg gode erfaringer med sitt løft av orgelfaget. Tilgjengelighet – i form av et digitalt, mobilt instrument – samt etablering av kortkurs i orgel, har vært nøkkelen til suksess.

 

Nå er også orgel nummer to på plass og skal forhåpentligvis gjøre suksessen enda større.

 

Å gjøre barn og unge interessert i å spille orgel, det har i en årrekke opptatt organist og pianolærer Marc Labruijere. For tross stor mangel på organister og kirkemusikere her til lands, er det få musikkstudenter som velger orgel som hovedinstrument. Tidligere i år ble det klart at NTNU frøs opptaket av førsteårsstudenter kommende høst, noe som vakte sterke reaksjoner og velbegrunnet frykt for rekrutteringen av framtidas kirkemusikere. Fra sitt kulturskoleståsted, hadde Labruijere en klar oppfatning om hva som må til for å snu trenden.

 

– Vi har mange flotte kirkeorgel i Ålesund, men få pianoelever som lot seg friste, da jeg booket tid i kirker for at elevene kunne få utforske dette fantastiske instrumentet. Om årsaken var utfordringer med hensyn til reisevei og -tid o.l. eller sperre for å dra til kirka, er uvisst, men det var temmelig åpenbart at vi måtte tenke helt nytt for å lykkes, sier Labruijere.

 

Løsningen ble et selvbygd digitalt, mobilt orgel. Pris: 50 000 kroner, cirka en tredel av hva det ville kostet å kjøpe og frakte et tilsvarende instrument til Ålesund.

 

– Jeg kjøpte deler her og der, og satte det hele sammen til et fullverdig instrument. Orgelet består av tre manualer, pedaler og et vell av klangfarger som blir koblet opp til en pc med tilhørende programvare. Med et godt lydanlegg får man en veldig autentisk musikkopplevelse, selv om en naturlig nok går glipp av å kjenne lufttrykket på kroppen og ikke får den store katedralfølelsen, forklarer Labruijere.

    

Kortkurs og utstrakt formidling

 

De siste fire skoleårene har Ålesund kulturskole tilbudt orgelundervisning for barn, ungdom og voksne i Gomerhuset på Skodje. I 2022 ble det også etablert et kortkurs, der to–tre elever møtes ukentlig i seks uker for å bli kjent med instrumentet og dets historie samt lære om programmering av ulike registre, oppsett med lydsystemer – og selvsagt: Spille på instrumentet.

 

Labruijere er ikke i tvil om at etableringen av kortkurset og tilgjengelighet til sammen utgjør hovednøkkelen til at orgelløftet har blitt en suksess.

 

– Kortkurset fanger vi opp mange elever som bare vil prøve orgel – i motsetning til å ha det som fast tilbud – da det er ingen som har et øvingsinstrument hjemme. Stort sett alle deltakerne på kortkurset synes at dette har vært bra. Det gjenspeiles i at flere melder seg på neste skoleårs kurs, sier pedagogen og «orgelmakeren».

 

For å øke rekrutteringa, har det også vært viktig å tydeliggjøre at orgel er langt mer enn et instrument for framføring av kirkemusikk og klassisk. Instrumentet kan også brukes som soloinstrument samt til akkompagnement i konserter med både korps og andre ensembler.

 

– Repertoar er helt klart også en viktig faktor. Derfor har jeg også laget mange arrangement av kjente klassiske verk, men også av rocklåter og musikk kjent fra filmer som er lett å framføre for dem som ikke har spilt orgel før, men som har pianobakgrunn. I og med at orgelet lett kan flyttes, får vi også til en utstrakt formidling av både instrumentet og musikken, sier Labruijere.

 

Ringvirkninger

 

Ryktene om orgelfagløftet i Ålesund har spredt seg blant annet til Tromsø. Der bruker kantor og lektor Ane Fagerlund Rypdal nå Labruijeres arrangement når hun underviser elever på talentprogrammet Mestermøtet på Musikkonservatoriet ved UiT Norges arktiske universitet.

 

– En av grunnene til at vi har fått et rekrutteringsproblem av organister er nok at mange unge kvier seg for å bli assosiert med kirken. At en nøytral arena som kulturskolen løfter fram orgelet, er ikke bare viktig for å snu trenden, det bidrar også til at dette fantastiske instrumentet ikke utraderes, fastslår Fagerlund Rypdal.               

        

Orgel nummer to på plass

 

Den økende interessen for orgel i Ålesund har resultert i en rekke samspillskonserter med blant annet Indre Strøk, Rhythm and Horns og Ålesund Symfoniorkester. Virksomhetsleder ved Ålesund kulturskole, Gro Dalen, konstaterer at orgelfagløftet har vært en suksess, og understreker at satsinga tjener flere hensikter.

 

– Bakgrunnen for at vi mobiliserte til et slikt løft for to år siden, bunnet i et ønske om å løfte fram dette historiske instrumentet i tangentfamilien. Det handlet også om å etablere et større breddetilbud for pianoelevene våre, få vist fram orgelet samt de mange bruksområdene instrumentet har, og på den måten vekke begeistring og tiltrekke oss nye elever, sier Dalen.

 

Hun forteller at da kulturskolen etablerte kortkurs på det digitale orgelet, merket en umiddelbart god interesse. – At vi også har lærere som virkelig brenner for dette, er utvilsomt en sterk medvirkende årsak til at vi nå høster fruktene av denne satsinga, sier Dalen. Så langt har kulturskolen hatt 25 elever på orgelkurset, hvorpå tre elever nå har orgel som hovedinstrument.

Les flere nyheter!