Inkluderende kulturskoler: – Mye positivt meldes i sluttrapportene

30.08.2024 Egil Hofsli (tekst og illustrasjon) Diverse (foto)
Del på:

Inkluderende kulturskoler: – Mye positivt meldes i sluttrapportene

Det skjer så mye bra når fokus er på samarbeid og muligheter. Rapportene om tiltakene som fikk støtte gjennom ordningen Inkluderende kulturskoler forteller om elever som har opplevd kvalitet i nye fordypningstilbud i kulturskolen. 

 

Det sier Ingolf Dragset (bildet), rådgiver i Norsk kulturskoleråd, og med i Kulturskolerådets arbeidsgruppe for fordypning. Arbeidsgruppa har grundig gjennomgått sluttrapportene for de 24 tiltakene som deltok i første runde av ordningen Inkluderende kulturskoler.

  

Norsk kulturskoleråd initierte en satsing på utvikling av fordypningstilbud, med bakgrunn i Landstingsvedtak og forventninger i Meld. St. 18 Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge (2020–2021). Kulturskolerådet utarbeidet blant annet en strategi for eget arbeid.

 

Som en del av strategiarbeidet ble det søkt støtte hos Sparebankstiftelsen DNB, og det med hell. I første tildelingsrunde fikk 24 fordypningsprogram i kulturskoleregi til sammen 12,5 millioner kroner som stimuleringsmidler. Ordningen er nå inne i sin andre runde. 

 

Ønsker å få flere fylkeskommuner involvert 

 

Ingolf Dragset sier at det har vært spennende og veldig interessant å følge tiltakene gjennom to år. At det rapporteres om mye undervisning av høy kvalitet, som også gir fordypningselever sosial tilknytning til kulturskolen, gleder Kulturskolerådet. Så merker en seg at det fra mange hold meldes at det er ønskelig at fylkeskommunen deltar mer aktivt i drifting av fordypningsprogram for kulturskoleelever, program som gjerne kan tilbys på tvers av fylkets kommunegrenser. 

 

– Kulturskolerådet vil arbeide videre interessepolitisk, slik at flere fylkeskommuner vil ta ansvar for fordypning, slik Viken fylkeskommune gjorde og som de nye fylkene i dette området vil fortsette å gjøre, sier Dragset. 

 

Verdifullt bidrag på vei mot måloppnåelse 

 

Hovedmålsettingen for ordningen Inkluderende kulturskoler er følgende: 

 

For at barn og unge som kvalifiserer til det, får mulighet til å delta i fordypningsprogram skal ordningen bidra til

 

  • økt samarbeid om aktivitet for elever knyttet til fordypningsprogram innen ulike kunstfag
  • bedre ressursutnyttelse og mer samhandling mellom aktører og beslutningstagere knyttet til et helhetlig opplærings- og utdanningsløp innenfor kunstfag  
  • handlingsrom for utvikling av nye samarbeid for opprettelse av fordypningstilbud 

Sluttrapportene om tiltakene viser at stimuleringsmidlene har vært svært verdifulle bidrag på vei mot måloppnåelse, i overensstemmelse med hovedmålsettingen for ordningen.

 

Betydning for mange elever 

 

Rapportene viser at de 24 tiltakene omfatta 1140 elever innen ulike kunstfag. Disse fordypningselevene har opplevd mestring, bedre oppfølging og sosiale møter med andre elever og lærere. 32 650 mennesker har opplevd tiltakene i en eller annen form, som publikummere eller frivillige medvirkere i arrangement. 

 

Fra flere kanter rapporteres det om stort utbytte av å få stimuleringsmidler gjennom Inkluderende kulturskoler. Som fra Porsgrunn. 

 

–  Å etablere et felles fordypningsprogram for elevene ved kulturskolene i Skien og Porsgrunn hadde ikke vært mulig uten midlene vi fikk gjennom Inkluderende kulturskoler, forteller Morten Hagevik (bildet), virksomhetsleder for kultur- og idrett i Porsgrunn kommune (tidligere leder for kommunens kulturskole). 

 

Hagevik, som også er medlem i Norsk kulturskoleråds hovedstyre, legger spesielt vekt på de nye mulighetene elevene har fått for å jobbe på tvers mellom ulike kunstarter: – Når vi samler elever fra musikk, teater og visuell kunst skjer det magiske ting. Nå utvikles programmet slik at også danseelevene får være med. Det å ha mulighet til å utvikle et felles program har vært både inspirerende og nytt for mange lærere, og vi håper at dette kan være inspirerende for andre kulturskoler, sier Morten Hagevik.  

 

Positivt for lærere 

 

Rapportene sier videre at kulturskolelærere opplever bedre og utviklende arbeidsdager gjennom samarbeid om fordypningstilbud i eget kollegium og/eller med kolleger fra andre kulturskoler. Samarbeid mellom kulturskoler, videregående skoler og UH-sektor ser ut til å være utviklende for alle parter.

 

Organisering 

 

Så viser rapportene at de prosjektene som ansatt koordinatorer/prosjektledere, har opplevd dette som vellykka. – Det er en travel rektorhverdag, og da er det greit at andre holder i tiltakene. Det er viktig med god forankring og eierskap i lærerkollegiene, sier Ingolf Dragset. – Det å få fordypningsprogram planfestet både lokalt og regionalt er et suksesskriterium. 

 

Økonomi 

 

Når det gjelder prosjektenes økonomiske anliggender, så forteller rapportene at ulike løsninger er valgt.

 

– Det er varierende hvordan dette med egenandeler er løst, både for elever og kulturskoler. Flere tiltak har klare avtaler om at deltakende kulturskoler stiller med en bestemt lærerressursprosent. Mange tiltak har blitt godt forankret og kan videreføres, mens andre trenger ekstern finansiering for å kunne driftes videre, sier Ingolf Dragset. – Unge talenter Nord er et godt talentprogram for hele Nord-Norge, men reise- og oppholdsutgifter gjør det krevende. Derfor er en nå i dialog med fylkeskommunene, og håper å bli en del av Den nordnorske kulturavtalen. 

 

Film om Unge talenter Nord

Filmen kan også ses på Vimeo

 

Samarbeid 

 

Tiltakene har hatt veldig forskjellige samarbeidsparter. – Det som går igjen, er at det er viktig med gode samarbeidsavtaler og tydelig rolleavklaring. Mange trekker fram at det å jobbe sammen om fordypning, har økt samarbeidet mellom lærere, mellom lærere og elever, mellom elever samt mellom kulturskoler, sier Dragset. 

 

Kulturmosaikk på Sunnmøre består av 13 samarbeidende kommuner. Samtlige har åpnet sine fordypningstilbud for elever fra andre kommuner. Et annet aspekt ved Kulturmosaikk, er den røde tråden, og samarbeidet mellom kulturskolene, videregående skoler med estetiske linjer og Høgskulen i Volda.  

 

– Støtten Kulturmosaikk har fått gjennom ordninga Inkluderende kulturskoler har gjort det mulig for elevene på Sunnmøre å fordype seg i ulike retninger innen kunstfagene, på tvers av kommunegrensene. Dette er noe vi er særdeles stolte av, forteller Robert Løkketangen (bildet), prosjektleder for Kulturmosaikk. 

 

– I tillegg til undervisingsaktivitetene møtes lærere fra kulturskole, videregående skole og høgskole årlig til felles fagdag. Det at lærerne har kontakt med hverandre på tvers av skoleslag tror vi kommer fordypingselevene våre til gode, sier Løkketangen. 

 

> Les mer om prosjektet på prosjektets eget nettsted – fordjuping.no

 

Et annet samarbeid som har gitt sterke faglige resultat er Talent Dans Rogaland (TaDa). Her får ungdom i regionen muligheten til å fordype seg i dans uansett hvilken kommune de kommer fra.  

Samarbeidet mellom kulturskolene innen dans har økt. Med økt treningsmengde har flere elever fått plass på Nasjonalballettens sommerkurs og Wilhelmsen-akademiet, i tillegg til at en elev på 16 år har kommet inn på bachelor i ballett ved Kunsthøgskolen i Oslo som den første fra regionen noensinne.

 

Film om Talent Dans Rogaland

> Filmen kan også ses på Vimeo

 

Også på Østlandet fins et veldig godt eksempel på samarbeid. Fordypning visuelle kunstfag Asker og Bærum innebærer samarbeid mellom Asker kulturskole, Bærum kulturskole, UngKunst og Henie Onstad Kunstsenter. – Et godt forankret tiltak som skal videreføres. Her får elevene en veldig god visningsarena med mye publikum, sier Dragset.  

 

Film om Fordypning visuell Kunst Asker og Bærum


> Filmen kan også ses på Vimeo

 

Bærekraft 

 

Ett av kriteriene for kunne få stimuleringsmidler gjennom Inkluderende kulturskoler, er en klar plan for videre drift etter prosjektperioden. 

 

– Vi ser at de fleste tiltakene som fikk midler i første tildelingsrunde har kommet godt inn i planverket til kulturskoler og kommuner, og er helt klart i stand til å drive videre uten prosjektmidler. Om noen tiltak uttales det at det fortsatt trengs eksterne midler for å kunne videreføre tilbudet i den formen det har nå, men at de ansvarlige jobber med løsninger. Vi må jobbe videre for å finne gode samarbeidsmodeller mellom kulturskoler, fylkeskommuner og UH-sektor, slik at vi oppfyller stortingsmeldingas mål om at alle barn har rett til et fordypningstilbud uansett hvor de bor og hvem de er, sier Ingolf Dragset.

 

To eksempler på gode tiltak i Trondheim

 

Her følger to filmglimt til om to av tiltakene som fikk stimuleringsmidler i første runde av Inkluderende kulturskoler.

 

Film om Lørdagsskole visuelle fag Trondheim kulturskole

> Film kan også ses på Vimeo

 

Film om Lørdagsskole sirkus Trondheim kulturskole

> Film kan også ses på Vimeo

Les flere nyheter!