Gratis kulturskole trengs i Nord-Norge: En nødvendig investering for fremtiden
I lys av de unike utfordringene som preger Nord-Norge, ønsker Norsk kulturskoleråd Troms, Finnmark og Svalbard at et gratis kulturskoletilbud innføres i kommunene i Tiltakssonen i Finnmark og Nord-Troms.
Dette er en investering i regionens kulturelle, sosiale og økonomiske fremtid. Et nødvendig grep for å sikre både bosetting og identitetsutvikling blant barn og unge, spesielt i en tid med store geopolitiske utfordringer.
Geopolitisk betydning og viktigheten av bosetting
Nord-Norge er ikke bare en region med unike naturressurser og kulturhistorie. Den har også en viktig del av Norges geopolitiske strategi. Regjeringen har i flere dokumenter, som Meld. St. 9 (2020–2021) Mennesker, muligheter og norske interesser i nord, understreket betydningen av å opprettholde bosetting i nordområdene – for å sikre norske interesser.
Med den økende geopolitiske spenningen i Arktis og et skiftende klima som åpner nye transport- og handelsruter, blir det enda viktigere at vi har et sterkt folketall og bærekraftige lokalsamfunn i nord.
Ved å tilby gratis kulturskole kan vi bidra til å gjøre regionen mer attraktiv for familier. Når barnefamilier ser at det finnes et godt og gratis kulturtilbud for deres barn, øker sannsynligheten for at de vil bosette seg i Nord-Norge. Det er avgjørende for å opprettholde en stabil befolkning i en geopolitisk viktig del av landet.
Som nevnt i Meld. St. 27 (2022–2023) Eit godt liv i heile Noreg – distriktspolitikk for framtida, må vi styrke oppvekstvilkårene i disse områdene for å sikre at unge velger å bli værende, og ikke flytter sørover. Gratis kulturskole er et viktig tiltak for å sikre at økonomiske og sosiale barrierer fjernes, slik at barn og unge kan utvikle seg i lokalsamfunnene de tilhører.
Identitetsutvikling for samiske og kvenske barn
Kultur er et kraftig verktøy for identitetsbygging, spesielt for minoriteter. Samiske og kvenske barn står i en særlig sårbar posisjon når det gjelder å bevare og utvikle sin kulturelle identitet i møte med majoritetskulturen. Gratis kulturskole kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet.
Gjennom et kulturskoletilbud som tar hensyn til og fremmer samiske og kvenske uttrykksformer, kan barn og unge fra disse minoritetsgruppene få anledning til å lære og utvikle sine tradisjonelle kunstformer, språk og kulturelle uttrykk.
Som beskrevet i Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge, handler kulturpolitikken for barn og unge om å skape arenaer der de kan «oppleve, skape og dele» kunst og kultur. For samiske og kvenske barn kan dette bety alt fra å lære tradisjonell joik og kvensk musikk til å delta i teater som formidler deres historier. Et gratis kulturskoletilbud vil bidra til å styrke disse kulturene og sikre at de videreføres til fremtidige generasjoner.
Forebygging av utenforskap og psykisk helse
Nord-Norge har store geografiske avstander og til tider begrensede fritidstilbud. Dette kan føre til at barn og unge føler seg isolerte. Ved å tilby gratis kulturskole skaper vi viktige møteplasser der unge kan knytte vennskap, delta i fellesskap og utvikle selvtillit gjennom kreative aktiviteter.
Dette er avgjørende i en tid hvor vi ser en økning i psykiske helseutfordringer blant unge, noe som spesielt gjelder i distriktene.
Kulturskolen kan være en arena der barn og unge finner tilhørighet, samtidig som de får utforske sine kreative sider. Dette er med på å styrke deres sosiale bånd til lokalsamfunnet og redusere følelsen av utenforskap. Tiltak som dette er i tråd med regjeringens mål om å styrke folkehelsen gjennom kultur og fritidsaktiviteter.
En langsiktig investering i regionens fremtid
Et gratis kulturskoletilbud må vi se som en langsiktig investering. Barn som får muligheten til å utvikle sine talenter gjennom kulturskolen, vil i fremtiden kunne bli verdifulle bidragsytere til samfunnet. De kan bli fremtidens kunstnere, kulturarbeidere eller aktive samfunnsborgere som bidrar til å holde lokalsamfunnene levende.
Samtidig bidrar et godt kulturskoletilbud til å gjøre regionen mer attraktiv for barnefamilier som vurderer å bosette seg i Nord-Norge. I en tid der mange distriktskommuner opplever fraflytting, vil et sterkt og tilgjengelig kulturliv kunne motvirke denne trenden.
Å innføre et gratis kulturskoletilbud i Nord-Norge handler ikke bare om å gi flere barn og unge tilgang til kunst og kultur – det handler om å sikre regionens fremtid. Gjennom kulturskolen kan vi styrke identiteten til samiske og kvenske barn, forebygge utenforskap, og samtidig bidra til å gjøre regionen mer attraktiv for bosetting. Det er en nødvendighet, ikke bare for dem som bor her i dag, men for å opprettholde bosetting i en geopolitisk viktig del av landet.
La oss investere i barna, kulturen og fremtiden til Nord-Norge. Dette vil gi positive ringvirkninger for hele landet.
Styret i Norsk kulturskoleråd Troms, Finnmark og Svalbard v/styreleder Pål Jentoft Johnsen
Innlegget ble først publisert på nordnorskdebatt.no