Ønsker gratis kulturskole i Nord-Norge: – En nødvendig investering for fremtiden

Kulturskoleillustrasjon. Samt innfelt bilde av Pål Jentoft Johnsen.
15.10.2024 Egil Hofsli (tekst) Norsk kulturskoleråd og privat (foto)
Del på:

Ønsker gratis kulturskole i Nord-Norge: – En nødvendig investering for fremtiden

I lys av de unike utfordringene som preger Nord-Norge, ønsker Norsk kulturskoleråd Troms, Finnmark og Svalbard at et gratis kulturskoletilbud innføres i kommunene i Tiltakssonen i Finnmark og Nord-Troms. Norsk kulturskoleråds landsting får denne uka "ønsket" fra sin nordligste fylkesavdeling til behandling.

 

Det skriver styret i Norsk kulturskoleråd Troms, Finnmark og Svalbard i et debattinnlegg, som er ført i pennen av styrets leder, Pål Jentoft Johnsen (innfelt bilde). Og i forkant av Norsk kulturskoleråds landsting som finner sted denne uka, sendte fylkesavdelinga inn saken Kulturskolen som tiltak i samfunnsutviklingen i nord, der Kulturskolerådets hovedstyres innstilling til vedtak er følgende:

 

I landstingsperioden 2025–2028 jobber Norsk kulturskoleråd for at deltakelse i kulturskolen kan bli gratis som et tiltak i Tiltakssonen*.

 

*) Tiltakssonen i Finnmark og Nord-Troms: Sone for økonomiske virkemidler, opprettet av staten for å skape en attraktiv region å bo, arbeide og drive næringsvirksomhet i. I sonen inngår alle kommuner i Finnmark samt Kåfjord, Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen, Karlsøy, Lyngen og Storfjord i Nord-Troms.

 

Dette er en investering i regionens kulturelle, sosiale og økonomiske fremtid. Et nødvendig grep for å sikre både bosetting og identitetsutvikling blant barn og unge, spesielt i en tid med store geopolitiske utfordringer, skriver fylkesavdelingen innledningsvis i debattinnlegget som gjengis i sin helhet her:

 

Gratis kulturskole trengs i Nord-Norge: En nødvendig investering for fremtiden

I lys av de unike utfordringene som preger Nord-Norge, ønsker Norsk kulturskoleråd Troms, Finnmark og Svalbard at et gratis kulturskoletilbud innføres i kommunene i Tiltakssonen i Finnmark og Nord-Troms.

 

Dette er en investering i regionens kulturelle, sosiale og økonomiske fremtid. Et nødvendig grep for å sikre både bosetting og identitetsutvikling blant barn og unge, spesielt i en tid med store geopolitiske utfordringer.

 

Geopolitisk betydning og viktigheten av bosetting

 

Nord-Norge er ikke bare en region med unike naturressurser og kulturhistorie. Den har også en viktig del av Norges geopolitiske strategi. Regjeringen har i flere dokumenter, som Meld. St. 9 (2020–2021) Mennesker, muligheter og norske interesser i nord, understreket betydningen av å opprettholde bosetting i nordområdene – for å sikre norske interesser.

 

Med den økende geopolitiske spenningen i Arktis og et skiftende klima som åpner nye transport- og handelsruter, blir det enda viktigere at vi har et sterkt folketall og bærekraftige lokalsamfunn i nord.

 

Ved å tilby gratis kulturskole kan vi bidra til å gjøre regionen mer attraktiv for familier. Når barnefamilier ser at det finnes et godt og gratis kulturtilbud for deres barn, øker sannsynligheten for at de vil bosette seg i Nord-Norge. Det er avgjørende for å opprettholde en stabil befolkning i en geopolitisk viktig del av landet.

 

Som nevnt i Meld. St. 27 (2022–2023) Eit godt liv i heile Noreg – distriktspolitikk for framtida, må vi styrke oppvekstvilkårene i disse områdene for å sikre at unge velger å bli værende, og ikke flytter sørover. Gratis kulturskole er et viktig tiltak for å sikre at økonomiske og sosiale barrierer fjernes, slik at barn og unge kan utvikle seg i lokalsamfunnene de tilhører.

 

Identitetsutvikling for samiske og kvenske barn

 

Kultur er et kraftig verktøy for identitetsbygging, spesielt for minoriteter. Samiske og kvenske barn står i en særlig sårbar posisjon når det gjelder å bevare og utvikle sin kulturelle identitet i møte med majoritetskulturen. Gratis kulturskole kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet.

 

Gjennom et kulturskoletilbud som tar hensyn til og fremmer samiske og kvenske uttrykksformer, kan barn og unge fra disse minoritetsgruppene få anledning til å lære og utvikle sine tradisjonelle kunstformer, språk og kulturelle uttrykk.

 

Som beskrevet i Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge, handler kulturpolitikken for barn og unge om å skape arenaer der de kan «oppleve, skape og dele» kunst og kultur. For samiske og kvenske barn kan dette bety alt fra å lære tradisjonell joik og kvensk musikk til å delta i teater som formidler deres historier. Et gratis kulturskoletilbud vil bidra til å styrke disse kulturene og sikre at de videreføres til fremtidige generasjoner.

 

Forebygging av utenforskap og psykisk helse

 

Nord-Norge har store geografiske avstander og til tider begrensede fritidstilbud. Dette kan føre til at barn og unge føler seg isolerte. Ved å tilby gratis kulturskole skaper vi viktige møteplasser der unge kan knytte vennskap, delta i fellesskap og utvikle selvtillit gjennom kreative aktiviteter.

 

Dette er avgjørende i en tid hvor vi ser en økning i psykiske helseutfordringer blant unge, noe som spesielt gjelder i distriktene.

 

Kulturskolen kan være en arena der barn og unge finner tilhørighet, samtidig som de får utforske sine kreative sider. Dette er med på å styrke deres sosiale bånd til lokalsamfunnet og redusere følelsen av utenforskap. Tiltak som dette er i tråd med regjeringens mål om å styrke folkehelsen gjennom kultur og fritidsaktiviteter.

 

En langsiktig investering i regionens fremtid

 

Et gratis kulturskoletilbud må vi se som en langsiktig investering. Barn som får muligheten til å utvikle sine talenter gjennom kulturskolen, vil i fremtiden kunne bli verdifulle bidragsytere til samfunnet. De kan bli fremtidens kunstnere, kulturarbeidere eller aktive samfunnsborgere som bidrar til å holde lokalsamfunnene levende.

 

Samtidig bidrar et godt kulturskoletilbud til å gjøre regionen mer attraktiv for barnefamilier som vurderer å bosette seg i Nord-Norge. I en tid der mange distriktskommuner opplever fraflytting, vil et sterkt og tilgjengelig kulturliv kunne motvirke denne trenden.

 

Å innføre et gratis kulturskoletilbud i Nord-Norge handler ikke bare om å gi flere barn og unge tilgang til kunst og kultur – det handler om å sikre regionens fremtid. Gjennom kulturskolen kan vi styrke identiteten til samiske og kvenske barn, forebygge utenforskap, og samtidig bidra til å gjøre regionen mer attraktiv for bosetting. Det er en nødvendighet, ikke bare for dem som bor her i dag, men for å opprettholde bosetting i en geopolitisk viktig del av landet.

 

La oss investere i barna, kulturen og fremtiden til Nord-Norge. Dette vil gi positive ringvirkninger for hele landet.

 

Styret i Norsk kulturskoleråd Troms, Finnmark og Svalbard v/styreleder Pål Jentoft Johnsen

 

Innlegget ble først publisert på nordnorskdebatt.no

Les flere nyheter!