Kulturskolerådet ba om tre mill. kr til å hjelpe kommunene på veien mot kulturskole for alle

23.10.2024 Egil Hofsli (tekst og illustrasjon) Stortingets nett-tv (foto/skjermdump)
Del på:

Kulturskolerådet ba om tre mill. kr til å hjelpe kommunene på veien mot kulturskole for alle

For at Kulturskolerådet skal kunne hjelpe kommunene med å nå ambisjonen som staten har for en kulturskole for alle, ba Kulturskolerådet om en styrking av tilskuddet på tre millioner kroner. Det var budskapet da Kulturskolerådet stilte på høring i utdannings- og forskningskomiteen – om det framlagte statsbudsjettforslaget.

 

Kulturskolerådet mener at en slik økning av tilskuddet til organisasjonen er nødvendig for å kunne hjelpe kommunene – som i en tid med krevende kommuneøkonomi – skal vedta og implementere den nye rammeplanen for kulturskolen, «Kulturskole for alle», og slik nå målene om et større mangfold og et mer inkluderende kulturliv for barn og unge.

 

Kulturskolerådet var i ilden helt til slutt på den første av to høringsdager i utdannings- og forskningskomiteen. Kulturskolerådet stilte med direktør Morten Christiansen og leder for interessepolitisk arbeid, Anders Rønningen.

 

Innlegg og svar på spørsmål

 

Morten Christiansen framførte innlegget (som naturlig nok samsvarte med høringsinnspillet vi gjengir nedenfor), mens Anders Rønningen svarte på det ene spørsmålet som kom fra komiteen. Representanten Øystein Mathisen (bildet) fra Arbeiderpartiet viste til Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole — Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn, der han ser at kulturskolen kan ha en stor og viktig rolle. Han spurte deretter om hva Kulturskolerådet tenker rundt dette og hva Kulturskolerådet kan bidra med.

 

Rønningen (bildet) viste til opplæringsloven som sier noe om hvordan kulturskolen skal fungere i kommunen, i nær sammenheng med skolen. Han understreket at kulturskolen har en viktig rolle i denne sammenhengen, og at potensialet er stort.

 

Han viste også til den nye rammeplanen for kulturskolen, og mener at i den er samarbeidet kulturskole–skole både ivaretatt og utvidet. – Om en får rammeplanen til å virke i kommunene, så vil det utløse det potensialet der kulturskolen gjør som det står i opplæringsloven, at det samtenkes med skole og kulturlivet ellers, sa Anders Rønningen, som fikk siste ord på første høringsdag.

 

 

 

 

I sitt innsendte høringsnotat meldte Kulturskolerådet dette til komiteen:

Kulturskolerådet er den sentrale interesse- og utviklingsorganisasjonen for landets kommuner og deres kommunale kulturskoler. Det er derfor gledelig at organisasjonen nå har fått en treårig bevilgning over Statsbudsjettet gjennom ordningen om søknadsbasert grunntilskudd.

 

I 2023 nådde Kulturskolerådet en milepæl i samarbeidet med KS. Dette handlet om fremtidens kulturskole og rollen kulturskolene kan ha. Nå flyttes perspektivet og fokuset til å være kulturskolen i fremtidens kommune. Med dette setter vi søkelys på kulturskolene som en viktig del av det kommunale tjenestetilbudet og kulturskolenes plass i kommunenes planverk.

 

Stortinget vedtok i 2021 visjonen «Kulturskole for alle» for landets kulturskoler gjennom behandlingen av Meld. St. 18 (2020–2021). I den samme Stortingsmeldingen ble Kulturskolerådet oppfordret til å vurdere endringer i rammeplanen for kulturskolen i tråd med endringene som ble skisserte i stortingsmeldinga. Denne oppfordringen har Kulturskolerådet tatt til følge og har utviklet en revidert og fremoverlent rammeplan for landets kommuner og kulturskoler.

 

Gjennom vedtak i Norsk kulturskoleråds landsting 2024 ble rammeplanen anbefalt vedtatt og implementert i alle kommuner i løpet av våren 2025.

 

Følgende fire tema er i tråd med endringene i Meld. St. 18 (2020-21) tillagt spesiell vekt i den nye rammeplanen:

  1. Barn og unges medvirkning
  2. Kulturskolen som samarbeidende aktør
  3. Kulturskole for alle
  4. Kulturskolen i kommunalt planverk

Den nye rammeplanen for kulturskolen bærer i seg endringer som vil kunne sette landets kommuner i bedre stand til å skape mer inkluderende lokalsamfunn gjennom mer helhetlig arbeid med barn og unge og deres tilgang på kunst og kultur.

 

1. august 2024 trådde en ny opplæringslov i kraft. Her har kulturskolen her fått et eget kapittel, som tydeliggjør formålet med de kommunale kulturskolene:

 

  • 26-1 Kulturskolen i kommunen skal ha eit tilbod om kulturskole til barn og unge, organisert i tilknyting til skolen og kulturlivet.
  • 26-2 Formålet med kulturskolen. Kulturskolen skal leggje til rette for at elevane får delta i ulike aktivitetar der dei får lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstnariske uttrykk, i eit trygt og godt skolemiljø.

Kulturskolerådets landsting vedtok 17. oktober organisasjonens justerte strategidokument “Strategi 2032 – med kulturskolen inn i fremtiden”. I dokumentet er tre strategiområder prioritert:

 

  • Rammeplan
  • Mangfold og bærekraft
  • Kreativ digitalkultur

Med overnevnte har Kulturskolerådet et tydelig styringsgrunnlag for arbeidet fremover, og grunnlaget er fundamentert på føringer og forventninger gitt av Stortinget gjennom behandlingen av Meld. St. 18 (2020–2021), gjennom samarbeidet med KS, dialog med Utdanningsdirektoratet, og ikke minst, gjennom medlemsdialogen med landets kommuner.

 

Det er med dette som bakgrunn Kulturskolerådet gjennom budsjetthøringen i Utdannings- og forskningskomiteen legger frem følgende hovedpunkter med den nye rammeplanen “Kulturskole for alle” øverst som det vesentlige styringsdokumentet både for Kulturskolerådet og for landets kommuner:

 

  • Implementering av ny rammeplan for kulturskolen: “Kulturskole for alle”
  • Mangfold i et bredt perspektiv
  • Bekymring for kulturskoleutviklingen i landets kommuner i en dyrtid

 

> Mer informasjon om høringen, som kan ses på Stortingets nett-tv

> Direkte til Stortingets nett-tv (Høringssal 2)

Les flere nyheter!