Ny fag- og idébok: Performancekunst som metode i tverrfaglig arbeid
TRONDHEIM: Fag- og idéboka «På tvers med performancekunst» er laget for å inspirere faglærere innen alle fag i kulturskolen og andre som er interessert i å lære mer om performancekunst, tverrestetisk undervisning, tverrfaglighet og produksjonsarbeid.
Det sier forfatteren Aase-Hilde Brekke, som har skrevet boka som Norsk kulturskoleråd nå har utgitt.
Boka kan bestilles på kulturskoleradet.no her
Historie, pedagogisk inspirasjon, oppgavesamling …
I forordet – signert kulturskolerådets styreleder Nils R. Sandal og direktør Morten Christiansen – omtales boka innledningsvis slik:
«På tvers med performancekunst» inneholder en kort innføring i performancekunstens historikk, pedagogisk inspirasjon samt en metodisk samling av oppgaver innen tverrfaglige prosesser. Boken inneholder også eksempler på produksjoner innen crossover-performancekunst».
Videre poengteres det at det er stor forskjell mellom flerfaglighet og tverrfaglighet og at kulturskolerådet har et ønske er at boka skal hjelpe lærere til å se ulikheten mellom tverrfaglige prosesser og flerfaglige produksjoner samt se mulighetene som fins i de ulike metodene.
Det skrives også at boka er ment å være en impuls som kan lede til ny kunnskap for leseren. I tillegg er det utgivers ønske at boka skal inspirere til igangsetting av tverrfaglige prosjekt og crossover-produksjoner, der flere fag samarbeider helt fra starten av.
«På tvers med performancekunst» er skrevet i tråd med tredje kapittel (fagplanene) i Rammeplan for kulturskolen, Mangfold og fordypning (2016), og er et bidrag til anvendelsen av planen.
Forfatter med mye faglig ballast
Bokas forfatter, Aase-Hilde Brekke, har et vidt spekter av erfaringer innen kunst og kultur. Hun er blant annet performancekunstner, billedkunstner, teaterviter, filmskaper og pedagog. Hun leder performancegruppa Tarateateret, og har gjennomført et feltarbeid om tibetansk, rituell maskedans, bl.a. ved Dalai Lamas kloster i India.
Brekke er også faglitterær forfatter, skribent og uavhengig forsker. «På tvers» er hennes fjerde bok. Hun deltar også i flere antologier. Hun har lang erfaring i å undervise, og er fagveileder ved Nasjonalt kompetansesenter for kultur, helse og omsorg ved Nord Universitet. Hun har vært brukt som kurs- og foredragsholder av Norsk kulturskoleråd ved flere anledninger siden 2009, og deltok også i utarbeidelsen av fagplanen for visuell kunst, som er en del av Rammeplan for kulturskolen, «Mangfold og fordypning», som er initiert, produsert og utgitt av Norsk kulturskoleråd.
Krysse grenser, åpne opp, undersøke, utvikle ...
«I 1991 var jeg på performancekurs med Kurt Johannessen på Kunstakademiet i Trondheim. Det ga mersmak! Med glede kan jeg nå dele noen smakebiter fra mine studier, undervisning og profesjonelle kunstpraksis med og for barn, ungdom og voksne. Denne boken handler om å krysse grenser, åpne opp og interagere, undersøke og utvikle», skriver Brekke i sitt eget forord i boka.
Hun mener videre at boka bør leses i «et performativt metaperspektiv, der teori, metoder og praktisk, kunstnerisk arbeid gjensidig er avhengig av og interagerer med hverandre, og opptrer samtidig».
For Brekke er hovedmålet med boka å inspirere til dialog, åpenhet, studier, undervisning og prosessuelt kunstnerisk arbeid – «ledsaget av Askeladdens og det lekende menneskets ånd! Lek!», som Brekke skriver i forfatterens forord i boka.
Fabiola Charry, rådgiver i Norsk kulturskoleråd, har ledet bokprosjektet og gjort det grafiske designarbeidet med den nye fag- og idéboka. Siri Singsaas har språkvasket og lest korrektur, og boka er trykt av Heimdal Nye Trykkeri.