Talenter i visuell kunst kan få mentorhjelp av Killi-Olsen
TRONDHEIM: I juni 2020 vil et utvalg unge kunstnere få et unikt tilbud, muliggjort av et samarbeid mellom Nordea og Norsk kulturskoleråd: De vil få mentorhjelp av den kjente og anerkjente samtidskunsteren Kjell Erik Killi-Olsen. Ungdom i alderen 15–19 år fra hele landet kan innen 20. april søke om plass i Talent møter mentor.
Merk: Det er nå klart at det også blir ett "møtepunkt" til mellom mentoren og talentene høsten 2020. Da i tilknytning til en utstillingsarena. Tid og sted bestemmes senere.
For de utvalgte ungdommene vil helga 12.–14. juni by på et spennende og eksklusivt møte med en av Norges mest anerkjente samtidskunstnere. Kjell Erik Killi-Olsen (67) fra Trondheim er kjent for sitt fritt fabulerende billedspråk, som flere kunsteksperter mener har aspekt både fra primitiv billedkunst og dagens gategrafitti.
Killi-Olsen omtales i blant som en kunstens popstjerne, men han er tydelig på at han ønsker å gjøre en innsats for yngre kunstnere. Noe han nå vil gjøre overfor de ungdommene som skal få møte ham gjennom en ny runde med Talent møter mentor.
Søknadsskjema for Talent møter mentor Killi-Olsen fins på kulturskoleradet.no her
Søknadsfrist: 20. april 2020. Presiering av aldersgrensa: Søkerne må være i alderen 15–19 år ved søknadsfristen 20. april.
– Jeg vet jo hvor viktig det er for en ung kunstner å bli sett, sier Kjell Erik Killi-Olsen, som selv husker hvem som hadde en slags mentorrolle for ham i tenårene.
– Albert Haugsand var rektor ved Sund folkehøgskole i Inderøy da jeg var elev der i to år. Han så meg, og la ting til rette for meg, slik han trodde det var best for en ungdom som helt siden 12-13-årsalderen hadde hatt en drøm og et mål om å bli kunstner. Blant annet ble jeg fritatt for undervisning andreåret på Sund, forteller Killi-Olsen. AHaugsand var rektor ved Sund folkehøgskole i perioden 1948–1974.
– Hva tenker du om din mentorrolle nå?
– Jeg håper å bidra til at vi i gruppen får en menneskelig, kollegial dialog og et ditto samvær. Med gode diskusjoner. Jeg skal møte ungdommene med respekt og lytte til dem, forsøke å fange opp hva de selv er opptatt av. Jeg skal presentere dem for kunst – også min egen.