Bidrag fra 31 kulturskoler i «Drodlinger – kulturskolens skissebok 2021/22»

2021 Drodlinger 20.5.png
DRODLINGSBOK-BIDRAG: Et utvalg av bidragene som får plass i «Drodlinger – kulturskolens skissebok 2021/22».
19.05.2021 Egil Hofsli (tekst)
Del på:

Bidrag fra 31 kulturskoler i «Drodlinger – kulturskolens skissebok 2021/22»

TRONDHEIM: Til høsten kommer «Drodlinger – kulturskolens skissebok». Kulturskoler fra alle kanter av landet har sendt inn bidrag, og nå er det klart at elever ved 31 kulturskoler blir representert med bidrag i den nye boka.

 

Bidragene vil bli fint presentert både i kalenderdelen samt i notat- og drodlingsdelen. De 31 kulturskolene som har fått med elevbidrag i boknyheten, hører hjemme i følgende kommuner (presentert alfabetisk):

 

Austevoll, Bjørnafjorden, Bodø, Eidsvoll, Fron, Giske, Gjerdrum, Heim, Holmestrand, Kinn, Kongsberg, Kragerø, Kvinesdal, Lillestrøm, Midt-Telemark, Orkland, Overhalla, Melhus, Molde, Randaberg, Ringebu, Sandnes, Skien, Stange, Stavanger, Steinkjer, Time, Trondheim, Vestby, Vik, Ålesund.

 

Trykkes i juni

 

Den første utgaven av «Drodlinger – kulturskolens skissebok» ferdigstilles i løpet av de nærmeste ukene og vil bli trykket i midten av juni, slik at alle som vil ha denne boknyheten kan bestille og motta boka til skolestart 2021/22.

 

For informasjon om når bestilling blir mulig: Følg med i nyhetsseksjonen på kulturskoleradet.no, eller abonner gratis på nyhetsbrevet Kulturtrøkk.

 

«Drodlinger – kulturskolens skissebok» skal by på mer innhold enn Kulturskolekalenderen. Det todelte produktet skal også ha en kalenderdel, men i et annet format enn kalenderen. «Drodlingsboka» skal ikke på veggen, den skal helst brukes mer aktivt – og kreativt, håper Norsk kulturskoleråd.

 

Kriterier for juryering av Drodlingsboka

 

Fabiola Charry (bildet), rådgiver i Norsk kulturskoleråd og prosjektleder for Drodlingsboka, er imponert over alle de gode bidragene som ble sendt inn, og takker alle kulturskoleelever som har laget og levert bidrag samt alle lærere som har hjulpet til med innsending av bidrag.

 

– I utvelgelsen har vi tenkt på at boka skal romme uttrykk fra ulike fagområder samt vise en variasjon av kunstneriske uttrykk og teknikker. Vi har også tenkt på geografisk spredning, og likeså har estetisk utforming også blitt vektlagt. Det er i tillegg viktig for oss at Drodlingsboka kan gi nye ideer til undervisninga i kulturskolen, at den kan benyttes som undervisningsmateriell og ikke minst kan brukes som inspirasjon og idébanken for både lærere og elever, sier Fabiola Charry.

 

Hos Kulturskolerådet håper en også at Drodlingsboka vil fungere som et utstillingsvindu som speiler både bredden, fagområder, aktiviteter og kvaliteten i kulturskolen.

 

– Det er også et mål at «drodlingsboka» skal føre til masse aktiv drodling, og dermed åpne for ubegrenset tankevisualisering. I tillegg kan drodlingskonseptet brukes som metode for å komme nærmere oss selv og bearbeide redselen for å gjøre feil, sier Charry, som håper det nye produktet bidrar til å aktivere, stimulere og synliggjøre menneskers iboende kreative evner og egenskaper.

Les flere nyheter!