22. november: Nytt webinar om vurdering for læring
Etter tre år med kurstilbudet Kulturskolebasert vurdering for læring (KulVFL) er det nå pause i tilbudet, og tid for evaluering og videreutvikling. Men dette skoleåret arrangeres fire webinarer med vurdering for læring som tema. Andre webinar finner sted onsdag 22. november.
Det er Norsk kulturskoleråd og Høgskolen i Innlandet som har tilbudet KulVFL til kommunale kulturskoler, og som nå sammen ser på hvordan tilbudet eventuelt fornyes og "tas inn i framtida".
I evaluerings- og utviklingsperioden tilbyr Norsk kulturskoler - i tett samarbeid med Høgskolen i Innlandet, i stedet fire webinar med vurdering for læring som tema. To i høst og to våren 2024. det første ble arrangert 16. oktober, de tre gjenstående arrangeres slik:
- 22. november kl. 09.00–10.30
- 10. januar kl. 09.00–10.30
- 13. mars kl. 09.00–10.30
Programmet for webinaret 22. november
Vurdering For Læring (VFL), muligheter og utfordringer i praksis
- Velkommen v/Norsk kulturskoleråd
- Profesjonelle læringsfellesskap i kulturskolen v/Inger Anne Westby, Norges musikkhøgskole
- God læringsdialog og elevmedvirkning i kulturskolen v/Vegard Meland, HiNN
- Samtale om praksis v/Westby, Meland og en kulturskoleleder
- Oppsummering og avslutning
> Påmelding til webinaret 22. november på kulturskoleradet.no
Påmeldingsfrist: 20. november.
Møtelenke sendes ut til påmeldte senest dagen før webinaret.
Viktig for elevens utvikling
Vurdering for læring er viet stor plass i Rammeplan for kulturskolen, som en viktig del av å skape best mulig betingelser for elevens utvikling. I samarbeid med Høgskolen i Innlandet utarbeidet derfor Norsk kulturskoleråd nettkurset Kulturskolebasert vurdering for læring (KulVFL).
KulVFL har vært et tilbud til kulturskolene i skoleårene 2020–2021, 2021–2022 og 2022–2023, og har så langt involvert 32 kommuner, cirka 600 lærere og cirka 7500 elever.
Nå gjennomfører Norsk kulturskoleråd, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet, gjennomføre en omfattende evaluering av nettkurset.
– Evalueringen tar utgangspunkt i KulVFL-deltakernes opplevelser av læring og utvikling med nettressursen. Dette gir innsikt i et område der det i dag eksisterer lite forskning. Evalueringen vil ende opp med en kort rapport som samler deltakernes opplevelser av læring med KulVFL som nettressurs, sier Åste Selnæs Domaas, leder for veiledning og rammeplanutvikling i Norsk kulturskoleråd.
Selnæs Domaas sier videre at flere av ressursene i kurset endres og oppdateres, slik at de er i tråd med nyere og gjeldende lovverk og føringer samt at det vil trekkes inn ny og relevant forskning på feltet.