Sju nye kommuner utvalgt til KUL-TUR
OSLO: … og de utvalgte er …: Kongsberg. Kristiansand. Stjørdal. Tromsø. Og til slutt tre kommuner og to kulturskoler i samme spann: Førde, Fjaler og Hyllestad.
Disse sju er blant 30 søkere utvalgt til å delta i det kompetanseutviklende Nordea-prosjektet KUL-TUR, som Nordea og Norsk kulturskoleråd samarbeider om.
Og samtlige utvalgte har takket ja til deltakelse i det treårige programmet som fokuserer kulturskolenes formidling og framføring av kunst og kultur i lokalsamfunnet. Samarbeidet er unikt i norsk sammenheng, og utviklet i fellesskap med stor verdi for begge parter.
De kommunale kulturskolene i Harstad, Trondheim, Bergen, Stavanger og Oslo var med i første runde av Nordeaprosjektet KUL-TUR, som ble avsluttet i år. Over 300 kulturskolelærere har gjennom denne første runden av Nordeaprosjektet KUL-TUR deltatt i et kursprogram med tema som formidling, fremføring og kulturproduksjon.
Oppstart i 2015
Fra 2015 starter det nye treårige KUL-TUR-prosjektet, med følgende kulturskoler som deltakere: Kristiansand kulturskole, Kongsberg kulturskole, Stjørdal kulturskole, Tromsø kulturskole, Førde kulturskule og Hyllestad og Fjaler kulturskule (de to sistnevnte kulturskolene deler en «deltakerplass» i prosjektet).
– Det må dessverre bli slik at størsteparten av søkerne ikke kommer med i et slikt prosjektet, vi men håper at også disse er interessert i å følge prosjektet gjennom bruk av kompetanse og verktøy som er tilgjengelig gjennom Kulturskolebanken (se kulturskolebanken.no), eventuelt også gjennom kursdager som kan bestilles eller oppleves på våre kurs- og kompetansedager i regi av Norsk kulturskoleråd, sier Torkel Øien, rådgiver i Norsk kulturskoleråd og prosjektleder for Nordeaprosjektet KUL-TUR.
I utvelgelsen har prosjektutvalget vektlagt følgende:
-
Å få til geografisk spredning
-
Å få til en blanding av store og små kulturskoler
-
Å sikre at det er en viss størrelse på kommunen/samarbeidet mellom kommuner for å få full effekt og spredning av kompetanseutviklingen gjennom prosjektet
-
Å få med kommuner med kompetansemiljøer i sin nærhet som kan styrke utviklingen lokalt og prosjektet generelt
-
Å sette av minimum én plass til samarbeidende kommuner
-
Å få med kommuner som er tydelig motiverte for å delta og som viser at de vil sette av ressurser til å følge opp prosjektet
-
Å få med kulturskoler med vilje til utvikling på prosjektets fokusområder