Ny bok om instrumentalopplæring – med kulturskolerelevans
Trondheim kulturskole og Institutt for musikk ved NTNU har samarbeidet om en ny bok: «Instrumentalopplæring – mellom nybegynner og profesjon». Bokas er ment for alle lærerutdanninger med musikk – for de utøvende lærerne selv og for utøvende musikkstudenter som vil komme til å leve av kombinerte stillinger.
Boka, som utgis av Norsk Musikkforlag, er skrevet av elleve forfattere, personer som til daglig arbeider blant annet innen kulturskole og høyere utdanning. Redaktører er Wenche Waagen, David Scott Hamnes og Elin Angelo, som også er tre av bokas forfattere. Samtlige forfattere er omtalt til slutt i artikkelen.
– Boka har et hovedfokus på samskapt læring og praksisfellesskap rundt instrumentet, sier Wenche Waagen, en av bokas tre redaktører. – Helt fra nybegynneren i kulturskolen, via kulturskolens kjerneprogram og fordypningsprogram, nye konsertformat og rekruttering til klaver, orgelklubber, gruppeorganisering av unge hornister, vokalopplæring i jazztradisjonen, musikalsk vekst i juniorkorpset og gehørarbeid i instrumentalopplæringa.
Waagen sier at i boka møter leseren også musikklærerne, som har en kombinert arbeidshverdag. Til daglig er Waagen dosent/emirata i musikkdidaktikk ved Institutt for musikk, NTNU.
Ifølge vaskeseddelen retter forfatterne særskilt blikket mot instrumentalopplæring som samskapt læring – en sosial praksis. Boka har tekst om begynnerelever som møter et mylder av lekbaserte musikkaktiviteter, og eksempler på hvordan gruppeorganisering, praksisfellesskap og mestermøter gir store gevinster for unge musikere.
To kapitler betoner særskilt en gehørbasert tilnærming til læring – i klassisk strykeopplæring og i jazzvokalstudiet. For ensembleledere vil kapitlet om tilpasset opplæring i juniorkorpset by på nye, didaktiske perspektiv.
Forlag og redaktører mener boka vil være relevant for deg som ser for deg et arbeidsliv som musiker og musikkpedagog, og at den vil være nyttig for alle som tenker å jobbe i landets kulturskoler eller i videregående skoler.
Et siktemål for redaktørene er at boka skal inspirere og gi grunnlag for refleksjon og samtaler rundt læring og undervisning i instrumentalopplæringen.
De elleve forfatterne er …
Elin Angelo. Professor i musikkpedagogikk ved NTNU, Institutt for lærerutdanning/Institutt for musikk. Har bakgrunn som instrumentalpedagog i kulturskole, korps og videregående skole samt som musikkpedagog i grunnskole og barnehage. Har skrevet ulike lærebøker, artikler og kapitler om musikkpedagogikk.
Anders Vassli Brekke. Har master i solospill på orgel fra NTNU. Masterprosjektet hadde hovedvekt på transkripsjoner av filmmusikk, med mål om å nå ut til et bredt publikum. Masterkonserten hans er en av de mest besøkte konsertene for NTNUs masterutdanning i musikk og for Nidarosdomens orgelkonserter. Har erfaring som akkompagnatør for operaskolen til Opera Trøndelag og som kordirigent. Ansatt som organist Sverresborg menighet, Trondheim.
Kristin Eek. Kantor i Steinkjer og Egge kirker. har utdanning i kirkemusikk og master i musikkvitenskap med hovedvekt på orgelkunnskap. Driver orgelklubb og har en brennende interesse for orgelundervisning for barn. Medlem av Norsk orgelkonsulentforening.
Siri Gjære. Sanger, tekstforfatter, komponist, kunstnerisk leder og lektor i jazzsang ved Institutt for musikk. NTNU. Har i 25 år jobbet tverrkunstnerisk med musikk og scenekunst i nye situasjoner og sosiale format. Har vært med på å etablere og utvikle Trondheim Voices, som er internasjonalt ledende i sitt felt, vokal improvisasjon i ensemble, og Wild at Art, en tverrkunstnerisk plattform som undersøker og produserer nye rom og forutsetninger for livet og kunsten.
Reidun Gran. Har konservatorieutdanning som valthornist og masterutdanning fra NTNU, med fokus på opplæring på messinginstrument. Har i 43 år vært lærer i horn og kammermusikk ved Trondheim kulturskole, kjerneprogram og fordypningsprogram. Har undervist i hovedinstrument på musikklinja ved Heimdal videregående skole. Har bred erfaring som utøvende musiker og har skrevet lærebøker for valthorn. Har i flere år vært praksisansvarlig og lærer i instrumentaldidaktikk ved Institutt for musikk, NTNU.
David Scott Hamnes. Universitetslektor i kirkefag ved NTNU, Institutt for musikk. Utdannet med master i orgelsolospill og musikkvitenskap. Har skrevet en ph.d. i hymnologi/musikkvitenskap om nysaklighet i norsk kirkemusikk. Hans roller i arbeidslivet viser en brennende interesse for orgelundervisning for barn. Har utgitt en rekke artikler og bokkapitler om hymnologiske emner, pedagogikk og praktisk kirkemusikk.
Knut Erik Jensen. Universitetslektor i piano ved NTNU, Institutt for Musikk. Har en mastergrad i utøvende klassisk piano ved NTNU og videreutdanning i PPU. Er også leder for pianoklassen i Lørdagsskolen ved Trondheim kulturskole. Har bakgrunn som utøver, med en rekke turneer og prosjekt bl.a. i USA, med fokus på norsk musikk. Jobber mye med vokalmusikk, opera og kammermusikk.
Marit Laugen. Har mastergrad i utøvende musikk fra NTNU, Institutt for musikk, og utøvende bakgrunn fra bl.a. Trondheimsolistene, Trondheim symfoniorkester, Bergen filharmoniske orkester og Norrlandsoperan. Jobber som dirigent for Byåsen skoleorkester og er fiolinpedagog og produsent ved Trondheim kulturskole. Brenner for å bygge gode sosiale miljøer gjennom prosjektarbeid og tilpasset undervisning, og har som grunnfilosofi at sosiale miljøer i kombinasjon med gode lærerkrefter bygger både framtidens publikum og framtidens musikere.
Ingrid Lauten. Praksiskoordinator for PPU-studiet ved NTNU Institutt for musikk og underviser i korps- og trompetmetodikk ved instituttet. Er utdannet kornettist og dirigent fra the University of Salford og har arbeidet som instrumentalpedagog og dirigent siden 2002.
Marianne Baudoin Lie. Utøvende cellist og kammermusiker, med fordypning innen samtidsmusikk. Disputerte i 2018 med sin ph.d. Making Sense. Ansatt ved NTNU, Institutt for musikk, og underviser i cello, kammermusikk, øvingsmetodikk og musikkformidling. Hennes diskografi inneholder samtidsmusikk, klassisk og crossover-prosjekt, med Alpaca Ensemble, Trondheimsolistene, Trondheim Jazzorkester og Sinfonietta i Trondheim samt tre soloutgivelser. I 2020–2023 mottok hun ett treårig arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend for å arbeide med samtidsmusikk og improvisasjon.
Wenche Waagen. Dosent i musikkdidaktikk ved NTNU, Institutt for musikk, og merittert underviser. Har utdanning med musikkvitenskap hovedfag, pedagogikk og skoleutvikling. Har et glødende engasjement for kulturskolen som skoleslag, synliggjort med boka Kulturskole- læring og undervisning, rammeplaner og artikler om skoleslaget samt et årelangt samarbeid med kulturskolelærere om praksis og instrumentaldidaktikk for musikere i PPU-utdanningen ved NTNU.