Regjeringa tar grep for mer læring og motivasjon i skolen – minner om kulturskolens viktighet

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun med grep for mer læring og motivasjon i skolen.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun med grep for mer læring og motivasjon i skolen.
13.09.2024 Egil Hofsli (tekst) Kunnskapsdepartemenet (foto)
Del på:

Regjeringa tar grep for mer læring og motivasjon i skolen – minner om kulturskolens viktighet

Valgfag på barneskolen og mer praktisk læring i alle fag. Dette er noen av tiltakene regjeringa foreslår i den nye stortingsmeldinga om elever på 5. til 10. trinn, som skal bidra til bedre læring, motivasjon og trivsel. Regjeringa minner også om ressursen som fins i kulturskolen og kulturskolens lærere.

 

– De siste årene har vi sett historisk dårlige læringsresultater i norsk skole. Skolen har vært for stillesittende og teoritung. Nå gjør vi viktige grep for å snu utviklingen. Vi legger til rette for at skolehverdagen skal bli mer praktisk, variert og aktiv slik at motivasjonen øker og elevene lærer mer, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en nyhetssak på regjeringen.no.

 

I stortingsmeldingen «En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10. trinn» sier regjeringa at den vil opprette et nasjonalt program for en mer praktisk skole. Skolene skal blant annet få mer utstyr, bedre lokaler og økt kompetanse til å gi elevene mer praktisk læring i alle fag.

 

Les mer i nyhetssaken på regjeringen.no

 

Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole— Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn på regjeringen.no

 

Kulturskolen og kulturskolelærere trekkes fram

 

I stortingsmeldingas Del 4 – Mer praktisk og motiverende læring, peker regjeringa tydelig i retning av kulturskolen. I kapitlet 4.2.3 Styrke de praktiske og estetiske fagene, under overskriften Lærerressurser, skrives følgende:

 

«Kommunene må også utnytte den fagkompetansen de allerede har. Kulturskolene er for eksempel lokale ressurssentre med mye kunst- og kulturfaglig kompetanse som kan brukes for å styrke kunst- og kulturopplæringen i skolen. Kommuner kan utnytte eksisterende kompetanse fra kulturskolen både i barnehagen, grunnskolen og i SFO. Kombinerte stillinger kan være viktig i en del kommuner for å sikre lærerkompetanse i praktiske og estetiske fag.

 

Lærere i kulturskolen har ulike former for kunst- og kulturfaglig utdanning. Å bli ansatt i skolen krever imidlertid lærerutdanning eller PPU i tillegg til relevant utdanning i undervisningsfaget. For å stimulere til at flere kulturskolelærere kan ha kombinerte stillinger i skolen, har Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet tydeliggjort at skoleeiere kan søke om utdanningsstipend for ansatte i kulturskolen som mangler godkjent lærerutdanning.

 

Skoleeiere kan søke om utdanningsstipend for ansatte i grunnskolen, i kulturskolen og i videregående opplæring som mangler godkjent lærerutdanning.»

 

Nytt system for kompetanse- og karriereutvikling – gjelder også kulturskolen

 

Regjeringen vil innføre et nytt helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte i barnehage og grunnopplæring. Her er også kulturskolens ansatte medregnet, ifølge teksten i stortingsmeldingas Del 9 – Profesjonelle læringsfellesskap og skoleledelse, kapittel 9.2 Et nytt system for kompetanse- og karriereutvikling.

 

Det nye systemet skal bidra til at flere lærere og andre yrkesgrupper i barnehage og skole skal få delta på videreutdanning. Andre yrkesgrupper kan for eksempel være spesialpedagoger, miljøterapeuter, barne- og ungdomsarbeidere eller andre fagarbeidere som er ansatt i barnehage, skole og SFO. Videre står følgende i stortingsmeldinga:

 

«Dette vil bidra til å styrke laget rundt barna og elevene, styrke det profesjonelle læringsfellesskapet i barnehage og skole, og styrke det tverrfaglige samarbeidet gjennom økt kompetanse blant de ansatte. Deler av systemet skal starte opp høsten 2025, med videre planer for innfasing og oppbygging. Målet med det nye helhetlige systemet for kompetanse- og karriereutvikling er at alle barn og elever skal få et best mulig grunnlag for utvikling, læring og trivsel i barnehage og skole.

 

Det nye systemet skal inkludere alle yrkesgruppene i barnehager, SFO, PPT-tjenesten, grunnskole og videregående opplæring, inkludert kulturskolen og yrkesfaglig opplæring.»

Les flere nyheter!