Endret rammeplan for kulturskolen bare et landstingsvedtak unna

Rammeplan-illustrasjon.
19.09.2024 Egil Hofsli (tekst og illustrasjon)
Del på:

Endret rammeplan for kulturskolen bare et landstingsvedtak unna

En endret rammeplan for kulturskolen nærmer seg å bli offentlig og gjeldende. I midten av oktober skal Kulturskolerådets høyeste beslutningsorgan – landstinget – si sitt. Deretter vil Rammeplan for kulturskolen – «Kulturskole for alle» være den veiledende rammeplanen som landets kommunale kulturskoler kan velge å gjøre til sin.

 

– Kulturskolerådet har tatt oppdraget en fikk fra Stortinget – gjennom Meld. St.18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge – på alvor. Der ble det fremhevet at regjeringen vil be Kulturskolerådet vurdere endringer i rammeplanen for kulturskolen, i tråd med endringene som blir skisserte i stortingsmeldinga. Denne anmodningen har Kulturskolerådet nå fulgt opp, sier Morten Christiansen (bildet), direktør i Norsk kulturskoleråd.

 

Han håper landets kommuner tar planen i bruk som sin «lokale forskrift» for kulturskolen og ser fram til å samarbeide med landets kommuner når rammeplanen skal tas i bruk.

 

Den endrede planens tittel, «Kulturskole for alle», er identisk med visjonen Kulturskolerådet har brukt lenge, og som også ble visjonen både regjering og storting gjorde til sin i 2021, i forbindelse med lansering og behandling av den ovenfornevnte stortingsmeldinga.

 

Sterkt fokus på en samarbeidende kulturskole

 

– Som i stortingsmeldinga er det i den endrede rammeplanen et sterkt fokus på kulturskolens samarbeid med andre samt på viktigheten av å legge til rette for medvirkning på alle nivå – alt med intensjon om å gjøre kulturskolens tilbud relevante og tilgjengelige for flere, sier Åste Selnæs Domaas (bildet), leder for utviklingsarbeid i Norsk kulturskoleråd.

 

For bedre å synliggjøre kulturskolens brede nedslagsfelt er det tidligere breddeprogrammet i den endrede rammeplanen endret til kulturskolens breddetilbud, og favner alt av kulturskolens samhandling med andre – hvor de som deltar og opplever kulturskolens tilbud ikke registreres som kulturskoleelever.

 

Eksempler på dette kan være samarbeid med helse eller skole som for eksempel kor for demente eller kulturdagsarrangement i skolene. Alt av kulturskolens tilbud hvor eleven registerets som kulturskolens egne elever regnes inn under kjerneprogrammet (og eventuelt fordypningsprogrammet), også for å tydeliggjøre at det er denne opplæringa som er kulturskolens kjerneaktivitet.

 

– Må være synlig medaktør

 

– Kulturskolen er avhengig av synlighet og rolle som medaktør i det store kommunale tjenestebildet. I framtidas kommune kan ingen tjenester leve sine egne liv uten å se seg selv i samhandling med andre. Kulturskolen må etterspørres i en større sammenheng, og da må kulturskolen være synlig - og gjøre seg etterspørbar, sier Domaas, og fortsetter:

 

– Rammeplanen «Kulturskole for alle» åpner opp for mulighetene som ligger i den kommunale kulturskolen i framtidas kommune. Også utover kjernevirksomheten, gjennom fokus på samhandling – for slik å være en kullturskole for alle.

 

Bakgrunnen for ny rammeplan nå

 

Rammeplan for kulturskolen skisserer rammen for en kulturskole som til enhver tid er aktuell i kommunens oppgave med å legge til rette for gode liv for innbyggere i kommunen.

Ikke lenge etter at anmodningen om å vurdere endringer i rammeplanen kom i stortingsmeldinga i 2021, startet administrasjonen i Kulturskolerådet endringsprosessen. En framdriftsplan for arbeidet ble presentert for og tatt til etterretning av kulturskolerådets hovedstyremøte i februar 2023.

 

Norsk kulturskoleråd etablerte en egen rammeplangruppe. Denne har utført hovedarbeidet med å gjøre endringer i overordnet del av rammeplan for kulturskolen. Boel Christensen-Scheel hadde hovedansvaret for å skrive utkastet til den nye rammeplanversjonen. Det gjorde hun basert på drøftinger i rammeplangruppa samt innspill som kom på innspillsmøter høsten 2023.

 

76 høringssvar – mange etter politisk behandling

 

I februar 2024 la Norsk kulturskoleråd utkast til endret rammeplan for kulturskole ut til høring. 76 høringssvar ble levert.

 

– Mange har fått høringsinnspillene politisk behandlet, og det er jo svært positivt - det er første steg i viktig involvering av kommunens politikere som kulturskoleeiere, sier Åste Selnæs Domaas.

 

Etter høringa ble innspillene gjennomgått og oppsummert av et sekretariat bestående av fem ansatte i Kulturskolerådet. Dette sekretariatet – som fram til dette arbeidet begynte har bestått av fire personer – har vært sekretariat for rammeplangruppa og kjenner både høringsutkastet og rammeplangruppas intensjoner godt. I denne siste fasen ble sekretariatet supplert med en av kulturskolerådets fylkesrådgivere.

 

Skal gi føringer og inspirasjon

 

Sekretariatet som har behandlet høringsinnspillene til Rammeplan for kulturskolen – Kulturskole for alle (2024) har forsøkt å ivareta høringsinnspillene i størst mulig grad, og samtidig forsøkt å være tro mot rammeplangruppens intensjoner. En har erfart at innspill gir konstruktive korrektiv til høringsutkastet, og speiler strømninger i samfunnet. En har også erfart at høringsinnspill kan stå i motsetningsforhold til hverandre og uttrykke motstridende interesser.

 

En rammeplan – enten den er pålagt gjennom forskrift eller ikke – er ikke resultat av et felles minste multiplum av innspill fra interesserte aktører. Det er heller ikke flertallsbeslutninger i et direkte demokrati som skal avgjøre hva som skal stå i minste detalj. Den ferdige rammeplanteksten skal gi føringer og inspirasjon for hva kulturskolen bør og kan være.

 

Rammeplan for kulturskolen – lovlighet og mandat

 

I motsetning til rammeplaner for grunnopplæringa, barnehage og SFO, er rammeplan for kulturskolen ikke lovforankret gjennom en forskrift. Det fins ingen «juridiske løyper» for kulturskole, bortsett fra Opplæringsloven §26-1 og §26-2, og Plan- og bygningsloven.

 

Det innebærer at rammeplan for kulturskolen er en veiledende plan, for hvordan kulturskolen kan se ut i den enkelte kommune, med utgangspunkt i nasjonale forventinger til kommuneutvikling generelt og til kulturskoleutvikling spesielt. Norsk kulturskoleråd, som «eier» denne rammeplanen, har ingen formell myndighet overfor kommunene som skal bruke den. Rammeplan for kulturskolen trer i kraft for hver kommune når kommunen selv har vedtatt å følge den.

 

Formålet med rammeplan for kulturskolen er ikke å skape et minstemål for lovlig kulturskolevirksomhet. Snarere å sette retning og ambisjoner for hva kulturskolen kan være i framtidens kommuner, og påpeke det mulighetsrommet som fins for å utvikle kulturskolen. Derfor er selve formen og sjangeren denne planen er skrevet i, litt annen enn for de rammeplanene som har forskriftstatus.

 

Mer om både høringsinnspill og annet som har med den endrede rammeplanen å gjøre i saksdokumentet som er oversendt Kulturskolerådets hovedstyre og landsting.

 

 

> Rammeplanen for kulturskolen, «Kulturskole for alle», i den versjonen Norsk kulturskoleråds landsting får den til behandling (PDF)

> Landstingssak 5.6 Revidert rammeplan (PDF)

> Alle landstingsdokumentene på egen nettside

 

Les også: Landstingsdokumentene på egen side på kulturskoleradet.no

Les også: Eirik Birkeland kan bli styreleder i Norsk kulturskoleråd – kulturskolenestor kan bli nestleder

Les også: Nytt navn foreslås: Norsk kulturskoleråd kan bli til Kulturskolerådet

Les også: Dette kan bli Kulturskolerådets politiske prioriteringsliste de neste fire år

Les også: Ønsker å justere Kulturskolerådets strategi

Les også: Nye vedtekter vil gi ny politisk organisering i Kulturskolerådet

Les flere nyheter!