Nordisk kulturskolemanifest – nå på tre språk og med nytt design
OSLO: Det nordiske kulturskolemanifestet foreligger nå med nytt design og på tre språk: dansk, norsk og svensk. Før nyttår skal også en engelsk versjon foreligge.
Dokumentet Kulturskolemanifest ble utgitt i november 2019, og der heter det blant annet at kulturskolene må ses som naturlige samarbeidsparter og bidragsytere i utøvelse av kulturpolitikk samt at kunst- og kulturopplæring legger viktige premisser for kultursektoren, og må beregnes inn i det politiske arbeidet.
Kulturskolemanifest er laget av de ti kommunale kulturskolene som utgjør det som i manifestet har blitt hetende Kulturskolenettverket, men som også er kjent som prosjektet Kulturskolen som inkluderende kraft i lokalsamfunnet (KIL).
Her finner du dokumentet Kulturskolemanifest - på dansk, norsk og svensk
Anbefaling til Nordisk ministerråd
Anbefalingene i manifestet gis til politikere og andre som har innflytelse på hva fremtidens kulturskole skal være. «Vi må først og fremst ta utgangspunkt i at alle mennesker er en ressurs, at alle har noe å bidra med», heter det i innledningen til anbefalingene.
Nettverket anbefaler videre Nordisk ministerråd om å ta til orde for en felles nordisk kulturskolepolitikk ved å legge til rette for
- erfaringsdeling på nordisk nivå gjennom lærerutveksling og kompetanseutvikling
- ressursutveksling og opprettelse av praksisplasser i Norden
- nordisk kartlegging av kulturskolekompetanse
- samarbeid om utdannelse(r)
- at alle kommuner skal ha et fullgodt kulturskoletilbud for å imøtekomme alle barns rett til kunst og kultur!
Anbefalinger og prinsipp
Manifestet inneholder flere anbefalinger på nordisk og nasjonalt nivå samt på regionalt og lokalt nivå. Videre rommer oppropet følgende seks prinsipp som sammenfatter nettverkets tanker og visjoner for et inkluderende samfunn og kulturskolens rolle, forpliktelser og aktiviteter i dette arbeidet:
1) Kunst og kultur skaper arenaer for tilhørighet, fellesskap og deltakelse som er en forutsetning for det nordiske demokratiet.
2) Kulturskolen er en viktig bidragsyter i det helhetlige oppvekstløpet der barn og unge dannes som mennesker, utvikler kunnskap og tilhørighet og finner sin egen stemme i samfunnets fellesskap.
3) Kulturskolens verdisyn bygger på menneskerettighetserklæringen, og skal se hvert menneske som en ressurs.
4) Kulturskolen skal være et tilgjengelig sted i barn og unges liv, for kunst og kulturopplevelser, for personlig, sosial og kunstnerisk vekst og utvikling, uavhengig av kjønn, sosial klasse, etnisitet, legning, økonomi og opprinnelse.
5) Kulturskolen skal ha en struktur og tilby aktiviteter som fremmer deltagelse av alle grupperinger slik at rettigheten til å kunne delta i kunst- og kulturlivet blir reell. Kulturskolen skal benytte de mulighetene som ligger i den digitale utviklingen.
6) Kulturskolen skal være i kontinuerlig utvikling. Kulturskolen skal være bærer av kontinuitet og tradisjon, men også være i forkant av kunst- og kulturutviklingen og relevant i det samfunnet den springer ut fra.
Manifestet innledes for øvrig med følgende melding til barn og unge i Norden:
«Du har rett til kunst og kultur!
Derfor skal kulturskolen være en del av livet ditt - den skal se deg og dine interesser. Samtidig skal den utfordre deg, den skal få deg til å se og høre nye ting, og den skal henge sammen med samfunnet rundt deg. Kulturskolen skal spørre deg om råd og være til stede der du er og vise deg kunnskapen og engasjementet den rommer.
Men viktigst: Kulturskolen skal være for alle barn og unge, hele året slik at du kan være der sammen med noen du kjenner og noen du ikke kjenner, og få erfaringer som vil bety noe for deg!»