Kulturskolerådet og KS inviterer til temamøte om innovasjon i kulturskolen
OSLO: KS og Norsk kulturskoleråd inviterer til temamøte om innovasjon i kulturskolen. «Innovasjon i kulturskolen: Trendy tiltak eller dyd av nødvendighet?» er tema og Torild Oddane er innleder. Hun er førsteamanuensis i organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen i Trondheim, NTNU, og har skrevet boka «Kreativitet og innovasjon – Fem sider av nesten samme sak».
– Innovasjon, som for mange kanskje et utfordrende trendord, er et steg på veien til det vi ønsker skal skje: Relevante, forbedrede og nye tjenester. Vi håper å gjøre arbeidet med innovasjon mer tilgjengelig for flere, sier Torkel Øien, rådgiver i både KS og Kulturskolerådet, og leder av prosjektet Fremtidens kulturskole, som dette temamøte inngår i.
Temamøtet arrangeres onsdag 3. mars kl. 12.00–13.30, via videomøtetjenesten Zoom.
Påmelding gjøres her Påmeldingsfrist: 1. mars.
Her finne du lenke til opptak av møtet
«Ofte tar innovasjon utgangspunkt i det å ville løse noe til det bedre, endre noe som ikke fungerer optimalt eller forbedre noe som har potensial til å gjøres på andre måter. Innovasjon i kulturskolen kan være å endre prosesser for å gjøre ting bedre, gjøre noe smartere eller skape noe helt nytt», skrives det i den ferske rapporten «På vei mot Fremtidens kulturskole», som KS og Kulturskolerådet har utgitt.
Målet med temamøtet er å ufarliggjøre og tilgjengeliggjøre både begrepet og se nærmere på hva en kan benytte innovasjon til. Det skal handle om hvordan et abstrakt begrep blir et verktøy som kan bidra til å skape og jobbe med muligheter for Fremtidens kulturskole.
Trendy tiltak eller dyd av nødvendighet?
«Innover eller dø!» er næringslivets ubestridte mantra. Hvordan klinger dette i kulturskolen? Er innovasjon et begrep Kulturskolerådet pynter seg med for å framstå som tidsriktig og moderne? Eller er innovasjon livsnødvendig for kulturskolens fremtid? Temamøtets arrangører stiller spørsmålene, og mener svarene avhenger av svaret på det grunnleggende spørsmålet: Hva er innovasjon – egentlig?
Som innleder på denne tematikken, har KS og Kulturskolerådet fått med seg Torild Oddane. Hun er førsteamanuensis i organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen i Trondheim, NTNU, der hun er programansvarlig for master i kunnskapsledelse, et erfaringsbasert videreutdanningsprogram for ledere. Oddane har også skrevet boka «Kreativitet og innovasjon – Fem sider av nesten samme sak».
Aktuelt innovasjonsstipend
Nordeas innovasjonsstipend vil også få litt plass denne dagen. Stipender utdeles årlig, og stipendbeløpet på 100 000 kroner går til én kommunal kulturskole som velges ut av en jury etter en søknadsrunde. Det er Nordea og Norsk kulturskoleråd som samarbeider om Nordea-prosjektet, som stipendordningen inngår i.
Deltakerne får høre mer om stipendet, som ble etablert og utdelt første gang i 2020, og om fjorårsprisvinneren Tynset kulturskole. I tillegg informasjon om innovasjonsverksted og veiledning til de kommunene som ønsker å søke på årets innovasjonsstipend.
På nettmøte vil også innovasjon bli knytta opp mot prosjektet Fremtidens kulturskole og arbeidet med hva innovasjon i kulturskolen kan være og bety. – Hvordan kan vi benytte innovasjon i arbeidet med Fremtidens kulturskole og kulturskolen som utviklingsaktør i fremtidens kommune? spør prosjektleder Torkel Øien.
Les også: Verksted for potensielle søkere av Nordeas innovasjonsstipend
Mer om Fremtidens kulturskole på prosjektets nettside på kulturskoleradet.no